Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Zawieszenie działalności socjalnej w okresie epidemii

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zawieszenie działalności socjalnej w okresie epidemii

Gazeta Podatkowa nr 55 (1721) z dnia 9.07.2020
Agata Barczewska

Wielu pracodawców prowadzi działalność socjalną na rzecz swoich pracowników i innych osób uprawnionych. Zazwyczaj przejawia się ona w tworzeniu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub wypłacie świadczenia urlopowego. Czas epidemii ogłoszonej w związku z COVID-19 jest jednak bardzo trudnym okresem dla wielu firm, które są zmuszone do redukcji kosztów zatrudnienia. Sposobem na taką redukcję jest zawieszenie obowiązków związanych z działalnością socjalną, co umożliwiają przepisy wprowadzone przez tarczę 4.0.

Rezygnacja na zasadach ogólnych

Działalność socjalna może być realizowana m.in. poprzez tworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub wypłacanie świadczenia urlopowego. W przypadku pracodawców prowadzących działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych obowiązek tworzenia Funduszu jest bezwarunkowy. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pracodawców spoza sfery budżetowej - tutaj obowiązek tworzenia ZFŚS może zostać uchylony nawet w odniesieniu do takich pracodawców, którzy formalnie są zobowiązani go tworzyć.

W sferze pozabudżetowej wymóg tworzenia ZFŚS dotyczy pracodawców, którzy na dzień 1 stycznia danego roku zatrudniają co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty (art. 3 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, Dz. U. z 2020 r. poz. 1070). Obowiązek ten dotyczy również pracodawców pozabudżetowych, którzy na dzień 1 stycznia danego roku zatrudniają co najmniej 20, ale mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, i u których zakładowa organizacja związkowa wystąpiła o utworzenie Funduszu. Pracodawcy pozabudżetowi o niższym stanie zatrudnienia mogą tworzyć ZFŚS lub wypłacać świadczenie urlopowe na zasadzie dobrowolności. Muszą jednak dokonać formalnej rezygnacji z ZFŚS lub wypłacania świadczenia urlopowego. Zrezygnować z tworzenia Funduszu mogą też ci pracodawcy, którzy ze względu na stan zatrudnienia są obligowani go prowadzić.

Procedura rezygnacji z tworzenia ZFŚS i wypłacania świadczenia urlopowego zależy od stanu zatrudnienia w danym zakładzie. Jeżeli na dzień 1 stycznia danego roku wynosi on poniżej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy i nie jest zobowiązany do tworzenia regulaminu wynagradzania, przekazuje pracownikom informację o nietworzeniu Funduszu i (lub) niewypłacaniu świadczenia urlopowego w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego. Pracodawcy o wyższym stanie zatrudnienia dokonują rezygnacji w układzie zbiorowym pracy.

Powyższe zasady rezygnacji z ZFŚS lub z wypłaty świadczenia urlopowego wynikają z ustawy o ZFŚS, która nie przewiduje możliwości zawieszenia obowiązku tworzenia ZFŚS czy wypłaty świadczenia urlopowego. Pracodawcy mogą to jednak uczynić na mocy art. 15ge ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19..., dalej specustawy w sprawie COVID-19. Przepis ten został dodany przez ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19... (Dz. U. z 2020 r. poz. 1086), tzw. tarczę 4.0.

Zawieszenie zamiast rezygnacji

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo epidemii pracodawcy, u których nastąpiły spadki obrotów określone w art. 15g ust. 9 specustawy w sprawie COVID-19 lub istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń określony w art. 15gb ust. 2 tej ustawy, mają prawo do zawieszenia obowiązków:

  • tworzenia lub funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
     
  • dokonywania odpisu podstawowego,
     
  • wypłaty świadczeń urlopowych.

Jeżeli u pracodawcy działają reprezentatywne organizacje związkowe, o których mowa w art. 15g ust. 11 pkt 1 albo 2 specustawy w sprawie COVID-19, zawieszenie wspomnianych obowiązków wymaga zawarcia porozumienia z tymi organizacjami.

Prawo do zawieszenia działalności socjalnej przysługuje pracodawcom, o których mowa w art. 3 Kodeksu pracy, bez rozróżniania na pracodawców budżetowych czy pozabudżetowych, jak też bez względu na stan zatrudnienia. Przy czym z brzmienia art. 15ge specustawy w sprawie COVID-19 można wywnioskować, że jest on adresowany głównie do firm ze sfery pozabudżetowej. Należy nadmienić, że tarcza 4.0 wprowadziła regulację, zgodnie z którą w okresie zagrożenia epidemicznego albo epidemii zapisy układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania, przewidujące wyższy odpis na ZFŚS niż to wynika z ustawy o ZFŚS, nie będą stosowane. Zamiast nich obowiązuje ustawowa wysokość odpisu.

Tarcza 4.0 nie określiła trybu powiadamiania pracowników o zawieszeniu obowiązków socjalnych. Pracodawca powinien jednak o tym powiadomić zatrudnionych (patrz przykład pisma).

Informacja o zawieszeniu wypłaty świadczenia urlopowego
"Lentex" sp. z o.o.
ul. Skośna 2
Zamość
Zamość, dnia 3 lipca 2020 r.
Informacja o zawieszeniu wypłaty świadczenia urlopowego
Informuję, że na podstawie art. 15ge ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, od 1 lipca 2020 r. zawiesza się wypłatę świadczenia urlopowego. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo epidemii wypłata świadczenia urlopowego zostanie wznowiona.
  Andrzej Kopytnicki
  Pracodawca

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.