Od tego roku stosujemy system równoważnego czasu pracy. Czy jesteśmy zobowiązani przechowywać indywidualne rozkłady czasu pracy pracowników?
Nie ma przepisu, który by tego wymagał.
Pracodawca przygotowuje rozkłady czasu pracy - w formie pisemnej lub elektronicznej - na okres równy okresowi rozliczeniowemu lub krótszy, obejmujący jednak co najmniej 1 miesiąc. Przekazuje je zainteresowanym co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który zostały sporządzone (art. 129 § 3 K.p.). Tego obowiązku nie ma w czterech przypadkach, tj. gdy:
Przykład |
Zgodnie z regulaminem pracy, w zakładzie obowiązuje względem pracowników:
Pracodawca nie sporządza rozkładów pierwszym dwóm grupom pracowników, przy czym wskazane jest jednorazowe przekazanie rozkładu nowo zatrudnionemu pracownikowi produkcyjnemu. Natomiast pracownikom zatrudnionym przy pilnowaniu należy sporządzać i przekazywać rozkłady czasu pracy sukcesywnie.
Pracodawca jest obowiązany organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, ale także prowadzić i przechowywać niektórą dokumentację z tego zakresu, w postaci papierowej lub elektronicznej, jako składnik dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (dokumentacji pracowniczej). Sposób jej przechowywania ma przy tym gwarantować zachowanie poufności, integralności, kompletności oraz dostępności dokumentacji, a poza tym zapewniać warunki niegrożące uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia (art. 94 pkt 2 i 9a-9b K.p.). Wśród wymaganych dokumentów nie ma jednak rozkładów pracy pracownika. Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. poz. 2369), z zakresu czasu pracy przechowuje się:
Zwracamy uwagę! Włączenie rozkładu czasu pracy w poczet dokumentacji pracowniczej było rozpatrywane przez projektodawcę rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej, z czego później, w trakcie prac, zrezygnowano. Wycofanie się z tego przemawia za uznaniem, że nie ma obowiązku kopiowania (wykonywania dodatkowego egzemplarza) rozkładu czasu pracy oraz jego przechowywania. Nie będzie jednak nieprawidłową odmienna praktyka, która może okazać się przydatna w razie nieuzasadnionych roszczeń pracownika.
|