Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Przechowywanie indywidualnych rozkładów czasu pracy w dokumentacji pracowniczej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przechowywanie indywidualnych rozkładów czasu pracy w dokumentacji pracowniczej

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 6 (504) z dnia 10.03.2020

Od tego roku stosujemy system równoważnego czasu pracy. Czy jesteśmy zobowiązani przechowywać indywidualne rozkłady czasu pracy pracowników?

Nie ma przepisu, który by tego wymagał.

Pracodawca przygotowuje rozkłady czasu pracy - w formie pisemnej lub elektronicznej - na okres równy okresowi rozliczeniowemu lub krótszy, obejmujący jednak co najmniej 1 miesiąc. Przekazuje je zainteresowanym co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który zostały sporządzone (art. 129 § 3 K.p.). Tego obowiązku nie ma w czterech przypadkach, tj. gdy:

  • rozkład czasu pracy pracownika wynika z prawa pracy, obwieszczenia o czasie pracy lub z umowy o pracę,
     
  • w porozumieniu z pracownikiem pracodawca ustali czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm czasu pracy (w takim przypadku rozkład czasu pracy ustala pracownik),
     
  • na pisemny wniosek pracownika stosuje do niego rozkład ruchomy czasu pracy,
     
  • na pisemny wniosek pracownika ustala mu indywidualny rozkład czasu pracy (art. 129 § 4 K.p.).
Przykład

Zgodnie z regulaminem pracy, w zakładzie obowiązuje względem pracowników:

  • administracji system podstawowy, a praca jest wykonywana od poniedziałku do piątku, od 800 do 1700, z godzinną przerwą na lunch w przedziale czasowym ustalonym z bezpośrednim przełożonym,
     
  • produkcyjnych system podstawowy, a praca jest wykonywana od poniedziałku do piątku w ramach trzech zmian: 600-1400, 1400-2200 i 2200-600, według stałej, cotygodniowej rotacji I/II/III,
     
  • zatrudnionych przy pilnowaniu system równoważnego czasu pracy według ustalonego harmonogramu.

Pracodawca nie sporządza rozkładów pierwszym dwóm grupom pracowników, przy czym wskazane jest jednorazowe przekazanie rozkładu nowo zatrudnionemu pracownikowi produkcyjnemu. Natomiast pracownikom zatrudnionym przy pilnowaniu należy sporządzać i przekazywać rozkłady czasu pracy sukcesywnie.


Pracodawca jest obowiązany organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, ale także prowadzić i przechowywać niektórą dokumentację z tego zakresu, w postaci papierowej lub elektronicznej, jako składnik dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (dokumentacji pracowniczej). Sposób jej przechowywania ma przy tym gwarantować zachowanie poufności, integralności, kompletności oraz dostępności dokumentacji, a poza tym zapewniać warunki niegrożące uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia (art. 94 pkt 2 i 9a-9b K.p.). Wśród wymaganych dokumentów nie ma jednak rozkładów pracy pracownika. Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. poz. 2369), z zakresu czasu pracy przechowuje się:

  • ewidencję czasu pracy,
     
  • dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopów i zwolnień oraz stosowaniem szczególnej organizacji pracy,
     
  • dokumenty związane ze stosowaniem systemu zadaniowego czasu pracy, z uzgodnieniem terminu udzielenia dnia wolnego lub wykonywania pracy po godzinach,
     
  • zgody wynikające z niektórych uprawnień rodzicielskich.

Zwracamy uwagę! Włączenie rozkładu czasu pracy w poczet dokumentacji pracowniczej było rozpatrywane przez projektodawcę rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej, z czego później, w trakcie prac, zrezygnowano. Wycofanie się z tego przemawia za uznaniem, że nie ma obowiązku kopiowania (wykonywania dodatkowego egzemplarza) rozkładu czasu pracy oraz jego przechowywania. Nie będzie jednak nieprawidłową odmienna praktyka, która może okazać się przydatna w razie nieuzasadnionych roszczeń pracownika.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.