Urząd skarbowy przeprowadził u mnie kontrolę podatkową w zakresie VAT. Stwierdził uchybienia. Złożyłem korekty deklaracji VAT oraz plików JPK_VAT. Uregulowałem również ujawnione zaległości podatkowe. Czy to zamyka sprawę, czy może być jeszcze wszczęte postępowanie podatkowe?
Usunięcie wszystkich nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli podatkowej - poprzez złożenie deklaracji lub korekt deklaracji - zasadniczo zapobiega wszczęciu pokontrolnego postępowania podatkowego.
Kontrola podatkowa kończy się w dniu doręczenia kontrolowanemu protokołu kontroli.
Urząd skarbowy podejmuje postępowanie podatkowe w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, gdy wykaże ona nieprawidłowości w zakresie wywiązywania się przez podatnika z obowiązków podatkowych, a uchybienia te nie zostaną w całości usunięte poprzez złożenie deklaracji lub korekt deklaracji. Postępowanie powinno być wszczęte nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli podatkowej. Przewiduje to art. 165b § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.). Korekta deklaracji w całości usuwająca nieprawidłowości stwierdzone w toku kontroli podatkowej zapobiega więc wszczęciu w tym zakresie postępowania podatkowego. Postępowanie podatkowe jest bezprzedmiotowe, jeżeli po jego przeprowadzeniu zapadłaby decyzja wymiarowa zgodna z tym, co po poprawkach wynika z rozliczeń podatnika.
Dokonanie korekty deklaracji uwzględniającej wszystkie uchybienia stwierdzone w toku kontroli podatkowej nie oznacza jednak automatycznie zamknięcia drogi do dalszej weryfikacji. W dwóch przypadkach urząd skarbowy może, mimo takiej korekty, wszcząć postępowanie podatkowe (także po upływie pół roku od zakończenia kontroli). Po pierwsze, może to zrobić, jeżeli podatnik dokona ponownej korekty deklaracji, w której nie zostaną uwzględnione nieprawidłowości ujawnione w trakcie kontroli podatkowej. Po drugie, gdy otrzyma od organów podatkowych lub innych organów informacje, które uzasadniają przeprowadzenie postępowania podatkowego. Za taką informację uznaje się wiadomość, która może mieć wpływ na wymiar podatku, a nie była przedmiotem analizy w czasie kontroli podatkowej. Może ona odnosić się zarówno do sfery faktycznej, jak i prawnej zweryfikowanego zobowiązania podatkowego. Urząd skarbowy może pozyskać nowe fakty po zakończeniu kontroli w toku postępowania przeprowadzonego wobec innego podmiotu czy od innych organów podatkowych w związku z dokonanymi przez nie kontrolami krzyżowymi (por. wyrok NSA z dnia 16 maja 2018 r., sygn. akt II FSK 1713/16). Datą rozpoczęcia postępowania podatkowego z urzędu jest dzień doręczenia podatnikowi postanowienia o jego wszczęciu.
|