Firma złożyła w urzędzie skarbowym wniosek o rozłożenie na raty spłaty zaległego podatku VAT. W jakim terminie powinien być on rozpatrzony?
Urząd skarbowy, na wniosek podatnika, może rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.
Druk wniosku o rozłożenie na raty spłaty zobowiązania podatkowego dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego rozpatrywany jest w toku postępowania podatkowego. Urząd skarbowy bada, czy istnieje przynajmniej jedna z przesłanek zawarcia układu ratalnego, tj. ważny interes podatnika lub interes publiczny. W razie wątpliwości co do uzasadnienia zawartego we wniosku lub przedłożonych dowodów może wezwać podatnika do uzupełnienia podania, złożenia wyjaśnień czy dostarczenia dodatkowych dokumentów. W przypadku przedsiębiorców brane są pod uwagę również regulacje dotyczące pomocy publicznej. Mogą oni otrzymać ulgę w spłacie podatków: niestanowiącą pomocy publicznej, stanowiącą pomoc de minimis lub stanowiącą pomoc publiczną na cele wskazane w art. 67b § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej.
Postępowanie podatkowe prowadzone przez urząd skarbowy powinno zakończyć się zasadniczo w ciągu miesiąca od jego wszczęcia. Załatwienie sprawy szczególnie skomplikowanej może zająć do 2 miesięcy. Stanowi tak art. 139 § 1 Ordynacji podatkowej. Wspomniane terminy to efektywny czas na załatwienie sprawy. Nie wlicza się do nich: terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika albo z przyczyn niezależnych od organu podatkowego.
|