Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 20 maja 2025 r. część przedsiębiorców rozlicza składkę zdrowotną za 2024 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Zakup kasy on-line
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zakup kasy on-line

Gazeta Podatkowa nr 11 (2094) z dnia 5.02.2024
Aleksandra Węgielska

Podatnik dokonujący sprzedaży towarów czy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma, co do zasady, obowiązek sprzedaż tę ewidencjonować w kasie fiskalnej. Obecnie podatnik może zakupić tylko kasę on-line, czyli kasę rejestrującą przesyłającą dane do centralnego systemu teleinformatycznego, tj. do Centralnego Repozytorium Kas, prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Fiskalizacja kasy on-line

Obecnie podatnik ma możliwość nabycia kasy on-line, natomiast kasy starego typu, czyli z papierowym czy elektronicznym zapisem kopii, mogą być stosowane do prowadzenia ewidencji sprzedaży (z wyjątkiem niektórych branż) do czasu ich wyeksploatowania lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej (kasy z papierowym zapisem kopii).

Podatnik przed rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej ma obowiązek jej fiskalizacji. Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących podatnik przy pomocy serwisanta dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas (patrz ramka). Fiskalizacji dokonuje się wyłącznie w trybie serwisowym, w przypadku gdy kasa on-line zawiera pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym oraz pamięć chronioną niezawierającą danych.

Czynność fiskalizacji realizowana jest przez serwisanta, w związku z tym podatnik nie musi generalnie robić nic dodatkowego, łącznie z tym, że nie musi zgłaszać kasy on-line w urzędzie skarbowym. Po fiskalizacji kasy on-line podatnik może rozpocząć ewidencjonowanie na niej sprzedaży.

Jedynie, o czym podatnik musi pamiętać, to fakt, że ma on obowiązek zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych do Centralnego Repozytorium Kas według ustalonego harmonogramu. Dane mają być przesyłane co 2 godziny, jednak Repozytorium może zmienić ten harmonogram bez informowania użytkownika.

Ponadto posiadanie kasy on-line zwalnia podatnika z obowiązku archiwizacji danych, ponieważ dane z kasy są przesyłane w czasie rzeczywistym do Repozytorium.

Oprócz tego na zakończenie każdego dnia pracy kasy on-line podatnik musi dokonać wydruku raportu dobowego. Należy go sporządzić najpóźniej przed rozpoczęciem sprzedaży dnia następnego. Jeśli jednak w ciągu dnia nie zarejestrowano żadnej sprzedaży, podatnik nie musi drukować raportu za dany dzień. Zaś po zakończeniu miesiąca, w którym odbywała się sprzedaż, podatnik drukuje raport miesięczny - najpóźniej do 25. dnia następnego miesiąca.

Warto wskazać na interpretację indywidualną Dyrektora KIS z dnia 9 listopada 2023 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.580.2023.1.PRM, w której podkreślono, że kasa on-line nie musi być włączona w momencie, gdy podatnik nie dokonuje sprzedaży. Kasa on-line powinna być połączona z internetem w czasie, gdy podatnik dokonuje sprzedaży w chwili otrzymania należności po ostatecznej realizacji zamówienia. Organ podkreślił, że kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży.

Obowiązek przeglądów technicznych

Podatnik posiadający kasę on-line musi dokonywać jej przeglądów technicznych. Każda kasa fiskalna powinna, minimum co 2 lata, przejść obowiązkowy przegląd techniczny. Przeglądu dokonuje uprawniony serwisant. Podatnik musi pilnować, aby przegląd odbył się w odpowiednim terminie. Od otrzymania zgłoszenia serwisant ma bowiem 5 dni na sprawdzenie poprawności działania kasy. W sytuacji gdy podatnik nie wykona przeglądu w obowiązującym terminie, przykładowo może być ukarany karą w wysokości 300 zł.

Zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy

Podatnicy mogą uzyskać zwrot kwoty wydanej na zakup kas w wysokości 90% ceny zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł. Ulga na zakup kas dotyczy wyłącznie kas on-line i mogą z niej skorzystać podatnicy, u których:

  • powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży, przy zastosowaniu tego rodzaju kas,
  • nie powstał obowiązek prowadzenia tej ewidencji, ale podatnicy ci dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży i wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas,
  • powstał obowiązek wymiany kas na kasy on-line (dotyczy branż objętych obowiązkową wymianą kas na kasy on-line).

Zatem ulga na zakup kasy rejestrującej przysługuje zarówno czynnym podatnikom VAT, jak i podatnikom zwolnionym z VAT.

Aby podatnik mógł skorzystać z możliwości odliczenia kwoty wydanej na zakup kasy on-line lub jej zwrotu, musi rozpocząć prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu zakupionych kas on-line, a także posiadać fakturę na zakup tej kasy oraz dowód zapłaty całej należności za tę kasę. Odliczenie przysługującej ulgi na zakup kasy fiskalnej przez czynnego podatnika VAT może być dokonane w deklaracji podatkowej dla celów VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Natomiast sposób rozliczenia ulgi przez podatników zwolnionych podmiotowo lub przedmiotowo z VAT reguluje art. 111 ust. 5 ustawy o VAT. Stanowi on, że w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione z VAT, urząd skarbowy dokonuje zwrotu ulgi na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w SKOK, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Wniosek taki może zostać złożony w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży. Do wniosku należy dołączyć:

  • kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup,
  • kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przez kasę rejestrującą potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży,
  • w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.

Fiskalizacja kasy on-line obejmuje:

1) przesłanie klucza publicznego kasy,
2) zgłoszenie żądania fiskalizacji,
3) przesłanie sumy kontrolnej programu pracy kasy oraz nazwy i numeru wersji programu pracy kasy,
4) odebranie numeru ewidencyjnego,
5) nieodwracalny zapis w pamięci fiskalnej faktu, daty i czasu fiskalizacji,
6) inicjalizację pracy pamięci fiskalnej i pamięci chronionej oraz jednoznaczne nieodwracalne powiązanie tych pamięci,
7) zerowanie wszystkich liczników kasy,
8) niepowtarzalny i nieodwracalny zapis w pamięci fiskalnej NIP podatnika oraz zapis w pamięci fiskalnej numeru ewidencyjnego,
9) zapis w pamięci chronionej numeru ewidencyjnego,
10) zapis w pamięci fiskalnej kategorii kasy, jeżeli program pracy kasy umożliwia w kasie łączenie różnych kategorii kas,
11) wystawienie raportu fiskalnego fiskalizacji,
12) zgłoszenie fiskalizacji przez przesłanie raportu fiskalnego fiskalizacji do Centralnego Repozytorium Kas,
13) pobranie i zapis w pamięci chronionej harmonogramu przesyłania danych.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29.04.2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.)

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.