Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Obciążanie kosztów firmy wydatkami kontrahenckimi
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obciążanie kosztów firmy wydatkami kontrahenckimi

Gazeta Podatkowa nr 38 (2017) z dnia 11.05.2023
Agata Cieśla

W dobie rosnącej konkurencji rynkowej zdobycie odbiorców i dostawców, oprócz konieczności wynegocjowania optymalnych dla obu stron warunków nabywania i sprzedaży towarów i usług, wymaga także podejmowania szeregu innych działań. Aby generować zyski, utworzoną sieć kontrahentów trzeba bowiem utrzymać. To z kolei wiąże się z ponoszeniem różnorodnych wydatków, w tym nakierowanych na uatrakcyjnienie współpracy. Nie każdy z nich zyska jednak status firmowego kosztu podatkowego.

Spotkania z poczęstunkiem

Relacje kontrahenckie, choć zasadniczo obecnie odbywają się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w pewnym zakresie wymagają kontaktów bezpośrednich w formie spotkań biznesowych. Takim spotkaniom towarzyszą zazwyczaj drobne poczęstunki. Wydatki na ich nabycie mogą stanowić firmowe koszty podatkowe z uwagi na to, że zasadniczo nie można im przypisać - i to niezależnie od miejsca serwowania poczęstunku - cech wyłączonych z kosztów wydatków reprezentacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.) i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.). Jednak "zasadniczo" nie oznacza "zawsze". Zaliczając takie wydatki do kosztów firmowych każdorazowo należy bowiem dokonywać indywidualnej oceny konkretnego stanu faktycznego, na co uwagę zwraca fiskus w wydawanych interpretacjach.

Benefity dla współpracowników w ramach B2B

Wiele firm w ramach realizowanego modelu biznesowego zawiera umowy typu B2B z osobami, które świadczą na ich rzecz usługi w zakresie działalności gospodarczej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek. Coraz częściej osoby współpracujące na podstawie takich umów, oprócz umownego wynagrodzenia, płaconego na podstawie wystawionej przez nie faktury, na czas trwania umowy otrzymują od firmy tzw. pakiet benefitów, czyli nieodpłatne świadczenia m.in. w postaci karnetów sportowych, opieki medycznej oraz posiłków typu lunch. W opinii firm zapewnienie takich pakietów ma na celu motywowanie ich do bardziej efektywnej i wydajnej pracy na jej rzecz oraz zapewnia lojalność współpracowników. Udostępnianie takich świadczeń leży w interesie firm zlecających w ramach kontraktów B2B wykonanie określonych usług, również z tego powodu, że zapewnia lojalność współpracowników, a co za tym idzie - świadczenie przez nich usług w sposób ciągły.

Niestety w opinii fiskusa wydatki te stanowią wydatki na reprezentację, co oznacza, że firma nie ma możliwości obciążania nimi kosztów podatkowych (ramka).

Integracja

Coraz częściej regułą jest, że w tzw. firmowych spotkaniach integracyjnych poza przedstawicielami właścicieli firmy i pracownikami uczestniczą także zleceniobiorcy oraz kontrahenci lub przedstawiciele firm współpracujących. Organy podatkowe negatywnie odnoszą się do możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków związanych m.in. z uczestnictwem kontrahentów w takim spotkaniu. W ich opinii wydatki na organizację imprezy integracyjnej w części, która dotyczy kontrahentów, podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do benefitów zapewnianych w ramach kontraktów B2B, stanowią wydatki na reprezentację. Zdaniem fiskusa ich głównym celem jest bowiem tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz poprzez kreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami spotkań.

Szkolenia

Normą stało się w ostatnich latach organizowanie bezpłatnych szkoleń dla kontrahentów - informacyjnych lub instruktażowych nazywanych szkoleniami produktowymi. Kontrahenci, którzy w nich uczestniczą, zdobywają lub poszerzają wiedzę na temat oferowanych przez organizatora towarów czy usług, a w przypadku towarów również zapoznają się z ich właściwościami, obsługą oraz technikami sprzedaży.

Przygotowanie szkolenia wymaga poniesienia m.in. kosztów najmu sali, opracowania materiałów szkoleniowych, zakupu i utrzymania lub najmu sprzętu szkoleniowego, wynagrodzeń szkolących oraz często zapewnienia poczęstunku (tu usługę gastronomiczną należy uznać za część szerszego zlecenia). Takie wydatki szkoleniowe należy kwalifikować jako koszty związane ze sprzedażą towarów, a to pozwala na obciążanie nimi kosztów podatkowych w firmie organizatora.

Organizator szkolenia zasadniczo może również w firmowych kosztach ująć wydatki na nocleg dla kontrahentów, w przypadku gdy szkolenie trwa co najmniej dwa dni - o ile nocleg rozdzielał kolejne dni, w których jest przeprowadzane szkolenie. Gdyby jednak w kolejnym dniu nie było już szkolenia, lecz dodatkowe atrakcje dla uczestników, to organ podatkowy może chcieć przypisać wydatkowi poniesionemu zarówno na nocleg, jak i na sfinansowanie atrakcji charakter reprezentacyjny i w konsekwencji przyjąć, że nie stanowi on kosztu podatkowego organizatora szkolenia.

Upominki

W kontaktach biznesowych zwyczajowo pojawiają się różnorodne upominki. Na możliwość obciążenia kosztów firmowych wartością poniesionych na nie wydatków wpływa ich charakter, wysokość oraz krąg beneficjentów.

Prezenty, które są przekazywane w celach reklamowych, zazwyczaj mają niską cenę nabycia lub wartość rynkową. Poza tym są one oznakowane logo firmy oraz przeznaczone dla wszystkich kontrahentów i klientów - obecnych oraz potencjalnych. Wartością tego typu upominków, jako typowo reklamowych, a nie reprezentacyjnych, gdyż celem ich poniesienia jest rozpowszechnianie i przywiązanie klientów do marki, przedsiębiorca może obciążać firmowe koszty podatkowe.

Za wydatki reklamowe nie można jednak uznać tych przeznaczanych na nabycie eleganckich, wartościowych czy też ekskluzywnych upominków dedykowanych tylko ściśle wybranej grupie kontrahentów oraz zyskujących na popularności tzw. koszy prezentowych. Są to typowo wydatki reprezentacyjne - zarówno z uwagi na charakter samego wydatku, jak i z powodu wyselekcjonowanego kręgu odbiorców, co powoduje wyłączenie ich wartości z kosztów podatkowych.

Nagrody dla pracowników kontrahentów

Wielu przedsiębiorców, chcąc sobie zapewnić lojalność kontrahentów, przygotowuje dla nich specjalne programy. Są one zazwyczaj skierowane bezpośrednio do pracowników, którzy odpowiadają za kontrahenckie zlecenia. Z kolei same programy polegają na przekazywaniu nagród odpowiadających ilości zebranych w programie punktów tym z nich, którzy dokonują największych zamówień towarów czy usług. Organizator takiego programu zazwyczaj zakłada, że dzięki niemu uzyska wzrost przychodów ze sprzedaży oferowanych przez nich towarów i usług. To z kolei powoduje, że wydatki związane z organizacją takich działań, w tym zakup nagród wydawanych w programach lojalnościowych, spełniają warunki do rozliczania ich wartości w firmowych kosztach podatkowych.

"(...) ponoszone przez Spółkę wydatki dla osób zatrudnionych na podstawie umów o współpracy (b2b) nie stanowią elementu należnego im wynagrodzenia za świadczone przez nich usługi (...).

Zatem pakiet benefitów dla współpracowników (...) nie ma wpływu na wykonanie umowy łączącej Spółkę z tymi osobami, co w konsekwencji powoduje, że nie została spełniona podstawowa przesłanka uznania takiego wydatku za koszt uzyskania przychodu (...)".

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2022 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.78.2022.1.AP)

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.