Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Zwrot wpłaconej kwoty i ponowna płatność w MPP a koszty uzyskania ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zwrot wpłaconej kwoty i ponowna płatność w MPP a koszty uzyskania przychodów

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 7 (1086) z dnia 1.03.2021

Kontrahent wystawił fakturę na kwotę 35.000 zł za zakup sprzętu komputerowego, którą powinnam zapłacić z zastosowaniem MPP. Dokonując przelewu za tę fakturę nie zastosowałam jednak płatności w systemie MPP. Czy jeżeli kontrahent zwróci mi całą ww. kwotę i następnie zrobię przelew w MPP, to kwotę tę będę mogła ująć w kosztach uzyskania przychodów?

W sytuacji opisanej w pytaniu, jeśli nabywca finalnie dokona płatności za wskazaną fakturę z zastosowaniem MPP, naszym zdaniem, nie powinien ponieść negatywnych konsekwencji podatkowych. W takim przypadku nie powinny mieć zatem zastosowania sankcyjne regulacje stanowiące o braku możliwości ujmowania w kosztach uzyskania przychodów płatności dokonywanych z pominięciem MPP (gdy występuje obowiązek zapłaty w tym systemie).

Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji pomiędzy przedsiębiorcami, o jednorazowej wartości przekraczającej 15.000 zł (lub równowartość tej kwoty), pomimo zawarcia na fakturze wyrazów "mechanizm podzielonej płatności" (zgodnie z przepisami ustawy o VAT), została dokonana z pominięciem tego mechanizmu.

W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca takiej transakcji została dokonana z pominięciem MPP, podatnicy w tej części zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo zwiększają przychody (w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów) - w miesiącu, w którym płatność została dokonana z pominięciem MPP.

O powyższym stanowi art. 22p ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy o PDOF.

W sytuacji opisanej w pytaniu Czytelnik, pomimo obowiązku zapłaty za fakturę z zastosowaniem MPP, dokonał płatności z pominięciem tego mechanizmu. Ma on wątpliwości, czy jeśli kontrahent zwróci mu wpłaconą kwotę i Czytelnik ponownie dokona płatności z zastosowaniem MPP, nie poniesie ww. negatywnych konsekwencji podatkowych.

Do podobnej sytuacji odniosło się Ministerstwo Finansów w piśmie z 29 marca 2017 r. będącym odpowiedzią na pytanie naszego Wydawnictwa. Chodziło o sytuację, w której nabywca najpierw uregulował należność gotówką, a w późniejszym czasie "skorygował" tę zapłatę, dokonując płatności przelewem, po tym, jak sprzedawca zwrócił mu wpłaconą kwotę (przypomnijmy, iż również płatność gotówkowa, tj. bez pośrednictwa rachunku płatniczego, za transakcję przekraczającą 15.000 zł lub równowartość tej kwoty, powoduje brak możliwości ujęcia takiej płatności w kosztach podatkowych).

Odnosząc się do powyższego, MF wyjaśniło, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca finalnie dokonuje płatności całej kwoty transakcji za pomocą rachunku płatniczego, nie zachodzi przesłanka do wyłączenia takiej płatności z kosztów uzyskania przychodów.

Naszym zdaniem, również w sytuacji, kiedy nabywca otrzyma od sprzedawcy zwrot wpłaconej kwoty, która - pomimo obowiązku - nie została wpłacona z zastosowaniem MPP i dokona ponownej zapłaty w MPP - nabywca nie powinien ponieść negatywnych konsekwencji podatkowych. Finalnie płatność taka zostanie bowiem dokonana w systemie MPP. Nie będzie miał tu zatem zastosowania ww. przepis, wyłączający z kosztów podatkowych płatności dokonane z pominięciem MPP.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.