Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Czy trzeba składać kolejne zawiadomienie o zapłacie na rachunek ...

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Czy trzeba składać kolejne zawiadomienie o zapłacie na rachunek spoza białej listy dla celów CIT?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 32 (1075) z dnia 10.11.2020

Spółka nabywa usługi od kontrahenta krajowego, będącego czynnym podatnikiem VAT. Wartość transakcji przekroczyła 15.000 zł. Spółka płaci za fakturę, jednakże dokonuje tego na rachunek kontrahenta nieznajdujący się na dzień zlecenia na białej liście. Czy aby spółka mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na ww. usługę, powinna złożyć do naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o każdej zapłacie na ten rachunek spoza białej listy, czy nie musi tego robić, jeśli już wcześniej złożyła takie zawiadomienie?

Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup usługi (na zasadach ogólnych), mimo zapłaty na rachunek spoza białej listy. Złożyła już bowiem wcześniej stosowne zawiadomienie.

W przypadku transakcji o jednorazowej wartości przekraczającej 15.000 zł (zawartej między przedsiębiorcami), podatnicy nie mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność m.in. została dokonana na rzecz czynnego podatnika VAT przelewem na rachunek nieznajdujący się na dzień zlecenia przelewu w wykazie podatników VAT (białej liście). Dotyczy to dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą.

Jeśli podatnik dokonał zapłaty na rachunek spoza białej listy już po zaliczeniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów, to jest on zobowiązany zmniejszyć koszty uzyskania przychodów albo zwiększyć przychody (w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów) - w miesiącu, w którym został zlecony przelew.

Powyższe wynika z art. 15d ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o PDOP.

Podatnik w określonych sytuacjach może zwolnić się z negatywnych konsekwencji zapłaty na rachunek spoza białej listy. Jest to możliwe m.in. wówczas, gdy podatnik złożył przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie o zapłacie na rachunek spoza białej listy (ZAW-NR), do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika - w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu (uwaga! w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19, termin na złożenie tego zawiadomienia został przedłużony do 14 dni od dnia zlecenia przelewu).

Z powyższych regulacji (obowiązujących od 1 lipca 2020 r.) wprost wynika, że w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji dla celów CIT (w postaci braku prawa do zaliczenia kosztu do kosztów uzyskania przychodów) wystarczy złożyć jedno zawiadomienie o zapłacie na dany rachunek spoza białej listy (nie trzeba składać kolejnych zawiadomień w tej kwestii). Takie regulacje zostały dodane ustawą nowelizującą Dz. U. poz. 1065 (ustawa nowelizująca wprowadziła także inne zmiany w zakresie omawianego zawiadomienia). W przepisach przejściowych tej ustawy wskazano, że zawiadomienia złożone przed jej wejściem w życie uznaje się za skuteczne.

Więcej przeczytasz w Pisaliśmy o tym
Biuletynie Informacyjnym nr 19 z 01.07.2020 r.
na str. 7-9

Co istotne, również przed nowelizacją uznawało się, że wystarczające jest dokonanie jednorazowego zgłoszenia rachunku spoza białej listy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Tak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w "Objaśnieniach podatkowych z dnia 20 grudnia 2019 r. wykaz podatników VAT". Podobne stanowisko prezentowały także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.

W świetle powyższego, skoro w przedmiotowej sprawie spółka złożyła wcześniej zawiadomienie o zapłacie na rzecz kontrahenta (czynnego podatnika VAT), na dany rachunek spoza białej listy, to - w celu zaliczenia wartości nabytej usługi do kosztów uzyskania przychodów - nie musi składać kolejnego zawiadomienia o zapłacie na ten rachunek.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.