Sfinansowanie pracownikowi przez pracodawcę w całości lub w części biletów miesięcznych stanowi nieodpłatne świadczenie, a co za tym idzie przychód pracownika. Płatnik, który nie ma możliwości pobrania zaliczki na podatek od tego przychodu z wynagrodzenia pracownika, powinien kwotę wspomnianego przychodu wykazać w informacji PIT-11, bez wykazywania należnej zaliczki od tego świadczenia. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 czerwca 2020 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.120.2020.4.JK3.
Wnioskodawca zamierza nabyć dla pracowników bilety miesięczne naładowane na kartach miejskich, które sfinansuje w całości lub części. Sprzedawca przekaże wykaz kart z numerami przypisanymi do konkretnych pracowników wnioskodawcy oraz wyrobione karty z naładowanymi biletami. Pracownicy będą korzystali z biletów wyłącznie w celach prywatnych. Do organu podatkowego wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy sfinansowanie w całości lub w części biletów miesięcznych rodzi przychód u pracownika oraz czy pracodawca ma obowiązek wpłacenia zaliczki na podatek od tego świadczenia, jeśli z powodów od niego niezależnych nie był w stanie pobrać zaliczki z wynagrodzenia pracownika?
Zdaniem wnioskodawcy, u pracownika powstanie przychód w wysokości kwoty sfinansowanej przez pracodawcę. Ponadto pracodawca powinien od wartości tego świadczenia zapłacić do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy z własnych środków, niezależnie od tego, czy możliwe było potrącenie jej z wynagrodzenia pracownika.
Baza interpretacji wydawanych m.in. przez organy podatkowe dostępna jest w serwisie www.interpretacje.gofin.pl |
Organ podatkowy częściowo zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Zauważył, że podstawowym kryterium, które powinno być stosowane przy ustalaniu, czy dane nieodpłatne świadczenie stanowi przychód pracownika, jest wystąpienie po jego stronie przysporzenia w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub wymiernego zaoszczędzenia wydatku. W celu ustalenia, jakie kryteria muszą być spełnione do uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód pracownika, powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13. Wynika z niego, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:
Według powołanego organu w rozpatrywanej sytuacji spełniony jest warunek dobrowolności świadczenia oraz jego udzielenia w interesie pracownika. Jednocześnie wynikająca z tego tytułu korzyść jest przypisana indywidualnie do pracownika. W konsekwencji wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci sfinansowania w całości lub w części biletu miesięcznego pracownikowi, wnioskodawca ma obowiązek doliczyć do osiąganych przez pracownika przychodów ze stosunku pracy.
Organ podatkowy zauważył także, że wnioskodawca od dokonanych nieodpłatnych świadczeń jest zobowiązany obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Jednak płatnik, który nie ma możliwości pobrania tej zaliczki z wynagrodzenia pracownika, nie jest obowiązany do zapłacenia jej z własnych środków, a następnie dochodzenia zwrotu od pracownika. Przepisy ustawy o PIT nie obligują również pracownika do wpłacenia stosownej zaliczki na podatek swojemu pracodawcy. Skoro brak jest podstaw prawnych do pobrania zaliczki na podatek, brak jest również podstaw do jej odprowadzenia przez płatnika do właściwego urzędu skarbowego. Niemniej jednak w takim przypadku na pracodawcy spoczywa obowiązek wykazania w informacji PIT-11 przychodu pracownika z tytułu nieodpłatnego świadczenia, bez wykazywania należnej zaliczki od tego świadczenia. Z kolei pracownik jest zobowiązany uwzględnić ten przychód w zeznaniu podatkowym składanym do urzędu skarbowego i od sumy uzyskanych w danym roku podatkowym dochodów obliczyć należny podatek.
|