W związku z sytuacją spowodowaną COVID-19, w ramach tzw. Tarczy Finansowej można starać się o wsparcie z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Głównym celem programu jest zapewnienie płynności finansowej oraz ochrona miejsc pracy dla firm dotkniętych kryzysem gospodarczym wywołanym epidemią koronawirusa. Pomoc obejmuje przedsiębiorców, tj. osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujące działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej (www.gov.pl) zamieściło komunikat, w którym odniosło się do skutków w podatku dochodowym uzyskania przez przedsiębiorcę takiej pomocy. Wyjaśniło w nim, że wsparcie finansowe otrzymywane w ramach Tarczy Finansowej określane jest jako subwencja finansowa. Subwencja ta podlega zwrotowi, przy czym w określonych przypadkach może zostać umorzona w części nieprzekraczającej 75%. Dla celów podatku dochodowego pomoc finansowa z PFR traktowana jest jak pożyczka.
Resort finansów, powołując się na art. 14 ust. 3 pkt 1 updof i art. 12 ust. 4 pkt 1 updop stwierdził, że kwota otrzymanej pożyczki nie jest przychodem podatkowym. Wypłata środków przez PFR jest dla przedsiębiorcy neutralna podatkowo.
Również zwrot pożyczki jest neutralny podatkowo w tym znaczeniu, że kwoty zwróconej pożyczki podatnik nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 8 updof i art. 16 ust. 1 pkt 10 updop).
Natomiast koszty sfinansowane kwotą wsparcia są kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Ministerstwo wskazało, że wszystkie wydatki, które zostały pokryte ze środków przekazanych przez PFR, podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełniają ogólne przesłanki wynikające z ustaw podatkowych do takiej ich kwalifikacji.
Przypominamy, że stosownie do art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów (ze źródła przychodów - w przypadku podatników CIT) lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych odpowiednio w art. 23 updof oraz art. 16 ust. 1 updop.
Kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów nie zmienia także ewentualne umorzenie pożyczki.
Z kolei odnośnie skutków podatkowych umorzenia pożyczki resort finansów wyjaśnił, że wartość umorzonych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek jest przychodem podatkowym (art. 14 ust. 2 pkt 6 updof oraz art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a updop). Obecnie umorzenie kwoty pożyczki z tytułu wsparcia w ramach Tarczy Finansowej stanowi więc przysporzenie dla przedsiębiorcy, skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego. Przy czym Ministerstwo we współpracy z PFR rozważa wprowadzenie w 2021 r. częściowego zwolnienia z podatku przychodu z tytułu dokonanych umorzeń.
|