Sporządzenie w 2019 r. aneksu do umowy leasingu operacyjnego podpisanej do końca 2018 r., zmieniającego wysokość rat leasingowych w ten sposób, że jedna rata miesięczna znacząco wzrasta w stosunku do pierwotnego harmonogramu, a pozostałe raty miesięczne maleją - jest istotną zmianą umowy leasingu. Dlatego, jeśli wartość samochodu osobowego przekracza 150.000 zł (225.000 zł w przypadku pojazdu elektrycznego), to do rozliczania rat leasingowych w kosztach uzyskania przychodu zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 49a updop obowiązujący od 1 stycznia 2019 r. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 września 2019 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.253.2019.1.ANK.
Spółka z o.o. 24 grudnia 2018 r. zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Samochód ten odebrała od leasingodawcy 28 grudnia 2018 r. i rozpoczęła jego użytkowanie. Zgodnie z zapisami umowy, wartość brutto tego samochodu wyniosła 258.300 zł, a netto 210.000 zł. Tym samym wysokość opłat wynikających z umowy leasingu przekracza kwotę 150.000 zł. Spółka przewiduje, że w 2019 r. będzie chciała zmienić harmonogram spłat rat leasingowych. Zmieni się wartość rat miesięcznych w ten sposób, że jedna rata miesięczna znacząco wzrośnie w stosunku do pierwotnego harmonogramu, pozostałe raty miesięczne zmaleją, a wartość wykupu auta pozostanie niezmieniona w stosunku do wartości określonej w pierwotnej umowie. Spółka miała wątpliwości, czy zmianę harmonogramu powinna potraktować jako zmianę umowy leasingu, o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2159) i tym samym powinna do niej stosować art. 16 ust. 1 pkt 49a updop obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.?
Organ podatkowy, który wyjaśniał te wątpliwości, uznał, że zmiana wartości rat miesięcznych w ten sposób, że jedna rata znacząco wzrasta w stosunku do pierwotnego harmonogramu, a pozostałe raty maleją, jest istotną zmianą umowy w rozumieniu powołanego art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. i wpływa na wysokość rozliczanych kosztów, nawet w przypadku kiedy wartość wykupu samochodu osobowego oraz jego pierwotna wartość pozostają bez zmian. Zmieniając w ten sposób harmonogram rat leasingowych, spółka zwiększy wysokość kosztów podatkowych w danym okresie, z kolei w innych okresach koszty zostaną zmniejszone. Zatem w opisanej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 49a updop. Jeśli więc wartość samochodu będącego przedmiotem leasingu przekracza 150.000 zł (225.000 zł w przypadku samochodu elektrycznego), to raty leasingowe nie będą kosztem w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł (odpowiednio 225.000 zł) pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. Limit ten nie dotyczy części odsetkowej tych rat.
|