Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Przychody i koszty z tytułu realizacji kart podarunkowych - interpretacja ...
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Przychody i koszty z tytułu realizacji kart podarunkowych - interpretacja indywidualna organu podatkowego

Przegląd Podatku Dochodowego nr 16 (496) z dnia 20.08.2019
Koszty zakupu towaru, który będzie nabywany przez klienta w wyniku realizacji karty podarunkowej, powinny być uznane za koszty podatkowe w momencie sprzedaży towaru na podstawie takiej karty.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 lipca 2019 r., nr 0114-KDIP2-3.4010.71.2019.4.SP.

Spółka jest podmiotem zajmującym się handlem hurtowym i detalicznym odzieży. Do końca 2018 r. posiadała w sprzedaży karty podarunkowe. Karty można realizować wyłącznie w jej sklepach firmowych, a przedmiotem realizacji kart może być każdy towar znajdujący się w sklepie.

Zapytała organ podatkowy, czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych koszt uzyskania przychodu z tytułu nabywania towaru będzie powstawał w momencie sprzedaży karty klientowi, czy w momencie jej realizacji (zapłaty za towar tą kartą podarunkową)? Jej zdaniem, taki koszt powstanie w momencie realizacji karty podarunkowej. Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe.

Analizując kwestię określenia momentu rozpoznania kosztu uzyskania przychodów, organ stwierdził, iż ustawodawca w art. 15 ust. 4, 4b, 4c i 4d updop wyróżnia dwie kategorie kosztów:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,
     
  • koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu. Druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

Koszty bezpośrednio związane z przychodami to wydatki, których poniesienie przyczynia się wprost do osiągnięcia konkretnych przychodów składających się na całość przychodów osiąganych przez podatnika w roku podatkowym. Należą do nich koszty:

  • określonego rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika, a także 
     
  • związane z konkretnymi transakcjami realizowanymi w ramach tej działalności.

W różnych jednostkach koszty te będą inne, w zależności od specyfiki działalności danej firmy.

W świetle tych wyjaśnień organ podatkowy uznał, iż wartość sprzedanych towarów związanych z realizacją kart podarunkowych należy zakwalifikować do kategorii kosztów bezpośrednio związanych z przychodami.

Interpretacje Baza interpretacji wydawanych m.in. przez organy podatkowe dostępna jest w serwisie
www.interpretacje.gofin.pl

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że spółka sprzedawała karty podarunkowe o terminie ważności 1 roku. Każda karta podarunkowa ma określoną datę ważności, do której będzie mogła być wykorzystana. W momencie nabycia karty nie są znane towary, które zakupi osoba będąca posiadaczem karty. Nie jest wiadome, kiedy i czy w ogóle dana karta będzie realizowana.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (http://sjp.pwn.pl) karta podarunkowa to karta płatnicza kupowana jako prezent, za którą można zrobić bezpłatne zakupy w wybranym sklepie.

W omawianym przypadku nie zachodzi żadna z sytuacji wymienionych w art. 12 ust. 3a updop. Karta nie jest bowiem rzeczą ani prawem majątkowym, nie mieści się także w pojęciu "usługa". Jest ona substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty za świadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na wydaniu towarów w ramach działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, że wydanie (sprzedaż) karty nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego.

Mając to na uwadze, organ podatkowy stwierdził, że przychód podatkowy powinien być rozpoznany w momencie sprzedaży towaru, zatem nie może być rozpoznany w momencie otrzymania zapłaty za zakup karty podarunkowej. Otrzymaną zapłatę za kartę należy traktować jako zaliczkę na poczet późniejszego wykonania usługi. Tego rodzaju przysporzenia są bowiem wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 updop.

W związku z tym wydatki jakie spółka poniesie w ramach sprzedaży towaru (koszty zakupu towaru), które będą powiązane z realizacją karty podarunkowej, mogą być uznane za koszty bezpośrednio związane z przychodem i na podstawie art. 15 ust. 4 updop zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu, co w rozpatrywanym przypadku będzie miało miejsce w momencie sprzedaży towaru na podstawie opisanych kart podarunkowych.

Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje karty, spółka ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości kwoty niewykorzystanej przez klienta. Podstawę zaliczenia tej kwoty do przychodów stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 updop. W myśl tego przepisu przychodem są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.