POLECAMY |
||
W styczniu br. rozpocząłem prowadzenie działalności gospodarczej. Na jej potrzeby wynająłem lokal, do którego zakupiłem meble biurowe. Wartość całego zestawu mebli przekracza kwotę 10.000 zł, ale wartość poszczególnych elementów jest niższa od tej kwoty i od kwoty 3.500 zł. W jaki sposób należy obciążyć koszty firmowe wartością takiego zakupu?
W sytuacji gdy wartość każdego mebla zakupionego do firmowego biura nie przekracza 10.000 zł, przedsiębiorca ma kilka możliwości obciążenia wartością ich zakupu firmowych kosztów uzyskania przychodów.
Jeżeli pojedyncze meble są kompletne i zdatne do użytku w dacie przekazania ich do używania na potrzeby firmowe, a przedsiębiorca przewiduje, że będą one użytkowane przez niego powyżej roku, to mogą one stanowić odrębne środki trwałe. Podatnik w takim przypadku uznaje każdy z mebli za środek trwały i może go amortyzować na zasadach ogólnych, czyli w czasie. W kosztach rozlicza wtedy odpisy amortyzacyjne naliczane i dokonywane od wartości początkowej mebla.
Gdy poszczególne meble mają wartość równą lub niższą niż 10.000 zł, podatnik może również zamortyzować je jednorazowo. Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego dokonuje wówczas w miesiącu oddania mebla do używania albo w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 ustawy o pdof - Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) i obciąża nim firmowe koszty. Ponieważ wartość każdego z mebli nie przekracza u Czytelnika 3.500 zł, to nie można do nich zastosować jednorazowej amortyzacji, o której mowa w art. 22k ust. 14-21 ustawy o pdof. Jeśli jednak spełnia kryteria do uznania za podatnika rozpoczynającego działalność, to może zakup mebli rozliczyć w kosztach w ramach jednorazowej amortyzacji stanowiącej pomoc de minimis, o której mowa w art. 22k ust. 7-13 ustawy o pdof.
Wartość spełniającego kryteria do uznania za środek trwały pojedynczego mebla o wartości nieprzekraczającej 10.000 zł przedsiębiorca ma prawo nie uznać za taki składnik majątku i rozliczyć bezpośrednio w kosztach podatkowych w miesiącu oddania mebla do używania (art. 22d ust. 1 ustawy o pdof).
Jednocześnie przedsiębiorca ma prawo wszystkie meble uznać za jeden środek trwały jako zestaw meblowy, który ze względu na wartość początkową przekraczającą 10.000 zł będzie rozliczony w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane w czasie lub po spełnieniu ustawowych warunków w ramach jednorazowej amortyzacji - do wyboru w limicie 100.000 zł lub 50.000 euro.
Kalkulatory amortyzacyjne dostępne są w serwisie kalkulatory.gofin.pl.
|