Usługi CEIDG dla przedsiębiorców dotychczas dostępne na platformie www.ceidg.gov.pl zostały przeniesione na Biznes.gov.pl. Obecnie przedsiębiorcy wszystkie sprawy związane z działalnością firmy mogą realizować za pośrednictwem Konta Przedsiębiorcy. Poprzez Konto Przedsiębiorcy mogą składać wnioski w CEIDG, urzędach centralnych, urzędach skarbowych, ZUS oraz urzędach miasta i gminy. Od grudnia 2021 r. obowiązują też nowe wzory druków składanych w CEIDG.
Aby sprawnie kontaktować się z urzędami, przedsiębiorca może utworzyć Konto Przedsiębiorcy. Do jego założenia konieczne jest podanie imienia, nazwiska oraz adresu e-mail. Jeśli takiego konta nie chce zakładać, wówczas może zalogować się na Biznes.gov.pl profilem zaufanym lub e-dowodem. Mając konto na Biznes.gov.pl, nie trzeba za każdym razem wprowadzać swoich danych do dokumentów, które chce się wysłać. Po zalogowaniu pola z zapisanymi w systemie danymi wypełniane są automatycznie. Przez Biznes gov.pl można wysyłać do urzędów:
Jeśli przedsiębiorca wybierze formę elektroniczną, urząd ma obowiązek doręczyć mu odpowiedź na Konto Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl. Na podany przez przedsiębiorcę adres e-mail zostanie wysłane zawiadomienie o oczekującej korespondencji. Po 7 dniach system wysyła kolejne zawiadomienie, a po upływie 14 dni od otrzymania pisma (odpowiedzi) z urzędu, korespondencja zostaje uznana za doręczoną zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jeśli wybierze formę papierową, odpowiedź udzielona przez urząd zostanie wysłana na adres podany we wniosku. Aby móc wysyłać dokumenty do urzędów przez serwis Biznes.gov.pl, należy posiadać profil zaufany albo podpis kwalifikowany.
Na Biznes.gov.pl nie zrealizuje się usług, dla których:
Wraz z przeniesieniem usług z platformy CEIDG na Biznes.gov.pl zmianom uległy wzory formularzy służących do wpisu w CEIDG. Aktualnie obowiązujące formularze to:
Od 5 lipca 2022 r. przedsiębiorcy będą mieć możliwość założenia adresu do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy, który ma usprawnić wymianę korespondencji z urzędami. Sekcja zawierająca dane dotyczące tego adresu znajduje się w nowym formularzu CEDG-1, nie można jej jednak jeszcze uzupełniać.
Składając wniosek o wpis swojej działalności do CEIDG, można złożyć oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego oraz dołączyć zgłoszenie rejestracyjne albo aktualizacyjne do VAT.
Przedsiębiorca musi zgłosić się do ZUS jako ubezpieczony, dołączając do wniosku CEIDG-1 odpowiednie formularze. Dodatkowo może zgłosić do ubezpieczenia członków swojej rodziny oraz pracowników firmy i członków ich rodzin. Rolnicy mogą złożyć odpowiednie oświadczenie dla KRUS.
We wniosku o wpis do CEIDG można także podać informację o rachunkach bankowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przedsiębiorcy mają obowiązek informować CEIDG o otwarciu i zamknięciu każdego rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Jeśli przedsiębiorca chce załatwiać sprawy przez pełnomocnika, może - wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG - złożyć wniosek o opublikowanie w CEIDG informacji o pełnomocniku. Opublikowanie takiej informacji jest równoznaczne w skutkach z udzieleniem pełnomocnictwa na piśmie.
Dane dotyczące przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub działalność jako wspólnicy spółek cywilnych znajdują się w bazie przedsiębiorców pod adresem prod.ceidg.gov.pl. Baza ta jest jawna i dostępna dla wszystkich. Każdy zainteresowany klient czy urząd znajdzie tam wpis przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG. Do wyszukiwarki wystarczy wpisać imię i nazwisko albo NIP czy REGON firmy. W bazie znajdują się również wpisy firm zawieszonych oraz zlikwidowanych.
W rejestrze CEIDG można znaleźć:
Aby odnaleźć dane spółki cywilnej lub jej wspólników, należy wypełnić w wyszukiwarce CEIDG rubrykę "NIP spółki cywilnej".
Wniosek wraz z załącznikami można złożyć osobiście, przez pełnomocnika lub listownie - w tym przypadku konieczne jest notarialne poświadczenie podpisu. Wniosek można złożyć w dowolnie wybranym urzędzie miasta lub gminy. Wszystkie wpisy dokonywane w CEIDG są wolne od opłat. Wniosek można złożyć również elektronicznie, ale konieczne jest podpisanie go profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć na różne sposoby.
Po wejściu na stronę główną Biznes.gov.pl należy wybrać usługę "Zarejestruj działalność gospodarczą". Następnie trzeba zalogować się przez Login.gov.pl, wykorzystując profil zaufany lub e-dowód. Wniosek można przygotować z pomocą kreatora wniosku i podpisać go profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Jeżeli przedsiębiorca będzie jednocześnie podatnikiem podatku VAT i posiada NIP, do wniosku CEIDG-1 składanego on-line może dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne VAT-R. Wniosek i zgłoszenie VAT-R również należy podpisać podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym. Wniosku o wpis do CEIDG przez internet nie można złożyć przez pełnomocnika. Pełnomocnik może zarejestrować firmę tradycyjnie lub wysyłając niezbędne dokumenty pocztą.
Wniosek on-line można złożyć poprzez bankowość internetową niektórych banków. Należy jednak pamiętać, że za pośrednictwem banku można jedynie zarejestrować działalność. Pozostałych formalności, takich jak rejestracja w ZUS lub rejestracja jako podatnik VAT należy dopełnić tradycyjnie w urzędzie albo on-line poprzez PUE ZUS lub Portal Podatkowy.
Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć osobiście w wybranym urzędzie miasta lub gminy. Nie obowiązuje w tym zakresie rejonizacja. Urzędnik potwierdza przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadza dane z wniosku do systemu CEIDG. W urzędzie należy potwierdzić swoją tożsamość.
Wniosek o wpis składany tradycyjnie do CEIDG również można przygotować na różne sposoby. Można wypełnić wniosek z pomocą kreatora wniosku i wysłać drogą elektroniczną bez podpisu elektronicznego. Po weryfikacji wniosku przedsiębiorca otrzymuje na wskazany adres e-mail kod, który musi udostępnić urzędnikowi w wybranym urzędzie miasta lub gminy. Ma na to 7 dni. Urzędnik odnajduje wskazany wniosek, który przedsiębiorca podpisuje na miejscu w urzędzie. Wniosek można też wypełnić w wersji drukowanej i podpisać własnoręcznie.
Wypełniony wniosek można wysłać listem poleconym. W takim jednak przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym przez notariusza.
Wpis w CEIDG pojawia się nie później niż następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku. Jednakże działalność gospodarczą można podjąć już w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG. CEIDG przesyła dane wskazane we wniosku o wpis do CEIDG do urzędu skarbowego, który nadaje firmie NIP oraz informuje GUS, ZUS (lub KRUS) o wpisie firmy do CEIDG i o nadanym NIP.
Wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikami oraz instrukcją dostępny jest w Programie DRUKI Gofin.
Profil zaufany Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji oraz podpisać dokument w formie elektronicznej. Profil służy tylko do kontaktów z administracją publiczną (urzędami, ministerstwami) i jest ważny przez 3 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. |
» Wniosek o zmianę danych w CEIDG należy złożyć, gdy zaszły zmiany w zakresie:
» Korzystając z wniosku o zmianę danych w CEIDG, można zgłosić:
|
|