Facebook

Jak szukać?»

31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2024 r. 31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2024 r. 31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2024 r. 31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2024 r. 1 kwietnia 2025 r. (wtorek) mija termin na uzyskanie aktywnego adresu do e-Doręczeń przez przedsiębiorców z KRS (więcej)
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   e-Doręczenia i ich okres przejściowy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

e-Doręczenia i ich okres przejściowy

Gazeta Podatkowa nr 8 (2196) z dnia 27.01.2025
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

Od 1 stycznia 2025 r. wystartowały e-Doręczenia. Stanowią one rozwiązanie, którego wdrożenie ma doprowadzić do transformacji korespondencji nadawanej przez podmioty publiczne. Dzięki nim korespondencję papierową zastąpić ma elektroniczna. Przy tym ostateczne e-Doręczenia są wdrażane z okresem przejściowym trwającym do końca 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń został nałożony na większość podmiotów publicznych oraz określone podmioty niepubliczne, tj. na przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego. Kwestie te reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 ze zm.), zwana dalej ustawą. W świetle tej ustawy istotny jest podział na podmioty publiczne i podmioty niepubliczne, gdyż ustawa odrębnie reguluje ich obowiązki. Definicja podmiotu publicznego zawarta jest w art. 2 pkt 6 ustawy. Natomiast zgodnie z jej art. 2 pkt 5 podmiot niepubliczny to osoba fizyczna i podmiot inny niż podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy.

Różne obowiązki

W przypadku podmiotów niepublicznych tylko część z nich wskazana wcześniej jest/będzie objęta obowiązkami związanymi z e-Doręczeniami. Jeśli chodzi o przedsiębiorców z CEIDG czy z KRS, to ich obowiązki dotyczące e-Doręczeń polegają na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE) oraz na odbieraniu korespondencji wysyłanej do nich przez podmioty publiczne tym kanałem komunikacji.

Natomiast obowiązki podmiotów publicznych polegają na wysyłaniu korespondencji poprzez e-Doręczenia. Oczywiście podmioty publiczne także powinny uzyskać adres do e-Doręczeń wpisany do BAE. Ich adres do e-Doręczeń musi być powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE). PURDE świadczy operator wyznaczony (obecnie jest nim Poczta Polska S.A.). Dla porównania podmioty niepubliczne mogą, ale nie muszą, korzystać z PURDE. Zamiast PURDE mogą zdecydować się na kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, świadczoną przez podmioty komercyjne (por. art. 23-24 ustawy). Więcej na ten temat pisaliśmy w GP nr 2 z 2025 r., na str. 14.

PURDE i PUH

W świetle art. 4 ust. 1 ustawy podmiot publiczny zobowiązany jest doręczać korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) na adres do e-Doręczeń wpisany do BAE. Jeśli podmiot publiczny nie może przekazać e-Doręczenia przy wykorzystaniu tej usługi, bo np. osoba fizyczna nie ma adresu do e-Doręczeń, to musi nadać korespondencję z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (PUH). W jej ramach urząd będzie przygotowywał e-korespondencję, która trafi na pocztę i tam będzie przekształcana w sposób zautomatyzowany w przesyłkę listową w celu doręczenia korespondencji do adresata.

W świetle obecnego brzmienia art. 155 ustawy, co do zasady, podmioty publiczne obowiązane są stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 1 stycznia 2025 r. (por. art. 155 ust. 1-5 oraz ust. 9 ustawy). Wyjątki od tych reguł dotyczą trzech grup podmiotów publicznych, i tak:

  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, samorządowe instytucje kultury, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe zakłady budżetowe są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE od dnia 1 stycznia 2025 r., a w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PUH od dnia 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy),
  • m.in. ABW, CBA czy resort obrony narodowej są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 31 grudnia 2026 r. (art. 155 ust. 5a ustawy),
  • sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 7 ustawy).

Okres przejściowy

Wdrożenie e-Doręczeń z dniem 1 stycznia 2025 r. skutkuje znacznymi zmianami organizacyjnymi w podmiotach publicznych związanymi z nadawaniem korespondencji poprzez e-Doręczenia, obiegiem dokumentów i ich archiwizacją (zob. m.in. art. 39 § 1 K.p.a. - Dz. U. z 2024 r. poz. 572 i art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej - Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm. oraz art. 158 ustawy). W związku z tym ustawodawca wprowadził okres przejściowy dla e-Doręczeń. Na podstawie art. 147 ust. 2-3 ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2025 r.) do dnia 31 grudnia 2025 r. równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu PURDE stanowi:

  • doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym (użytkowników konta w ePUAP) do podmiotu publicznego poprzez ePUAP,
  • doręczenie korespondencji nadanej przez podmiot publiczny do osoby fizycznej lub podmiotu niebędącego podmiotem publicznym (użytkowników konta w ePUAP), nieposiadających adresu do e-Doręczeń, jeżeli:
    • korespondencja ta stanowi odpowiedź na podanie albo wniosek złożone w ramach usługi udostępnionej w ePUAP albo
    • ta osoba fizyczna lub ten podmiot wystąpiły do organu administracji publicznej o doręczenie korespondencji na konto w ePUAP.

Stosownie zaś do nowego art. 147 ust. 5 ustawy do dnia 31 grudnia 2025 r. podmiot publiczny nie musi doręczać korespondencji przez e-Doręczenia (PURDE lub PUH) w przypadku, gdy korespondencja nie może być doręczona na adres do e-Doręczeń albo z wykorzystaniem PUH ze względu na przesłanki organizacyjne. Istnienie tych przesłanek ocenia nadawca (np. urząd).

Poza tym już wcześniej ustawodawca uznał, że doręczenie korespondencji między podmiotami publicznymi posiadającymi skrzynkę podawczą w ePUAP jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu PURDE do dnia 30 września 2029 r. (art. 147 ust. 1 ustawy).

Nie zawsze e-Doręczenia

Obowiązek stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne dotyczy korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru. Jednocześnie art. 3art. 6 ustawy przesądzają odpowiednio, kiedy nie stosuje się tej ustawy oraz kiedy podmiot publiczny nie musi korzystać z e-Doręczeń. Zgodnie z art. 3 ustawy o doręczeniach elektronicznych nie stosuje się jej do:

1) doręczania korespondencji:
  a) zawierającej informacje niejawne,
  b) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz w konkursie prowadzonym na podstawie Prawa zamówień publicznych,
  c) w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji prowadzonym na podstawie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi,
  d) jeżeli przepisy odrębne przewidują wnoszenie lub doręczanie korespondencji z wykorzystaniem innych niż adres do e-Doręczeń rozwiązań techniczno-organizacyjnych, w szczególności na konta w systemach teleinformatycznych obsługujących postępowania sądowe lub do repozytoriów dokumentów;
2) wymiany danych z systemami teleinformatycznymi za pomocą usług sieciowych.

Poza tym nie stosuje się e-Doręczeń (tj. PURDE lub PUH) w przypadkach wskazanych w art. 6 ustawy, m.in. gdy podmiot wnosi o doręczenie oryginału dokumentu sporządzonego pierwotnie w postaci papierowej.

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.