Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   Reforma postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Reforma postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych

Gazeta Podatkowa nr 85 (1542) z dnia 22.10.2018
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w niedługim czasie mają być usprawnione dzięki wdrożeniu rozwiązań teleinformatycznych. Całkowitą informatyzację tych postępowań przewiduje projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Co do zasady, wnioski oraz dokumenty w postępowaniu restrukturyzacyjnym oraz w postępowaniu upadłościowym mają być składane drogą elektroniczną.

Techniczne wsparcie postępowań

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Projekt ten przewiduje utworzenie tego rejestru i wdrożenie rozwiązań, które mają na celu usprawnienie postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Rozwiązania te związane są z budową i uruchomieniem systemu teleinformatycznego, który ma stanowić system wsparcia orzecznictwa sądów upadłościowych i restrukturyzacyjnych. W uzasadnieniu do projektu ustawy o KRZ podkreślone zostało, że ogólnym założeniem tej ustawy jest rozdzielenie rejestru (KRZ) zawierającego w szczególności zbiór informacji o podmiotach zadłużonych od wskazanego systemu teleinformatycznego. Przy tym działanie w tym systemie (np. wydanie orzeczenia lub dokonanie czynności, którą należy ujawnić) skutkować będzie automatycznym ujawnieniem określonych danych w KRZ. Formalnie i funkcjonalnie wszystkie kwestie uregulowane w projekcie ustawy stanowią jedną całość. Część systemu przeznaczona na KRZ ma być tylko częścią systemu teleinformatycznego obsługującego omawiane postępowania.

Elektroniczne postępowanie

Akta postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych mają być prowadzone w systemie teleinformatycznym. Wszystkie orzeczenia (sądu, sędziego-komisarza, referendarza i przewodniczącego) mają być w nim utrwalane z wykorzystaniem wzorców udostępnionych w tym systemie (projektowane art. 219 ust. 1a ustawy Prawo upadłościowe i art. 197 ust. 1a ustawy Prawo restrukturyzacyjne, dalej jako odpowiednio P.u. i P.r.).

Dane zawarte w systemie teleinformatycznym mają być przetwarzane w sposób umożliwiający ich wykorzystywanie w generowaniu projektów orzeczeń oraz usprawniający kontrolę nad przebiegiem postępowania przez sędziego komisarza i wierzycieli. Zasadą ma być także, że doręczenia w postępowaniach będą następowały drogą elektroniczną.

Za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ma być możliwy dostęp do akt. Pobrane samodzielnie wydruki komputerowe orzeczeń, pism i dokumentów utrwalonych w systemie teleinformatycznym mają mieć moc urzędowo poświadczonych odpisów oraz wyciągów (projektowane art. 228 ust. 2 P.u. oraz art. 206 ust. 2 P.r.).


Syndyk, nadzorca sądowy oraz zarządca mają składać pisma i dokumenty wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Obowiązek składania e-dokumentów

Wykorzystanie systemu teleinformatycznego w celu usprawnienia postępowań powiązane ma być z obowiązkiem składania pism i dokumentów w postaci elektronicznej. Mają być one składane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego z wykorzystaniem udostępnianych w nim formularzy elektronicznych (projektowane art. 216a ust. 1 P.u., art. 196a ust. 1 P.r.). Obowiązek ten ma dotyczyć szeregu dokumentów, w tym spisu i listy wierzytelności czy zgłoszenia wierzytelności (zgłoszenie to stanowi odpowiednik pozwu w postępowaniu cywilnym). Konieczne będzie posługiwanie się w szczególności kwalifikowanym e-podpisem albo podpisem zaufanym (projektowane art. 216a ust. 1a P.u., art. 196a ust. 2 P.r.).

Wyjątki od obowiązku składania pism w postaci elektronicznej dotyczyć mają wierzycieli, którym przysługują należności ze stosunku pracy (z wyjątkiem roszczeń z tytułu wynagrodzenia reprezentanta upadłego/osoby wykonującej czynności związane z zarządem lub nadzorem nad przedsiębiorstwem upadłego), alimentacyjne i określonych rent. Wyjątek taki ma odnosić się także do dłużnika/upadłego, który nie prowadzi działalności gospodarczej (projektowane art. 216aa P.u., art. 196b P.r. i projektowane nowe brzmienie art. 4912 ust. 3 P.u.).

Dla tych osób pozostawiona ma być możliwość składania pism i dokumentów w sposób tradycyjny, tj. w postaci papierowej, ewentualnie ustnie w biurze podawczym każdego sądu rejonowego. Osoby te z pomocą pracownika sądu albo za jego pośrednictwem mają mieć możliwość wprowadzenia treści wniosku albo oświadczenia do systemu teleinformatycznego.

Powinność wnoszenia pism drogą elektroniczną ma być wyłączona także wobec pism procesowych i dokumentów zawierających informacje niejawne w rozumieniu ustawy o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 412 ze zm.), a także ofert składanych w toku przetargu lub aukcji, jeżeli warunki przetargu albo aukcji przewidują złożenie oferty w sądzie.

Więcej jawności

W związku z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w omawianych postępowaniach zmiany dotkną także m.in. zasad ustalania, rejestrowania przychodów i wydatków składu masy upadłości/układowej/sanacyjnej (m.in. spis ma być dokonywany przez syndyka/nadzorcę sądowego z wykorzystaniem ustalonych wzorców na bieżąco, a stan spisu ma być ujawniany w KRZ).

Zmiany w 2019 r.

Generalnie ustawa ma wejść w życie z dniem 1 lutego 2019 r. Nowe rozwiązania mają dotyczyć spraw, w których m.in. wniosek o ogłoszenie upadłości czy wniosek restrukturyzacyjny wpłynie po wejściu ustawy w życie. Tylko w stosunku do tych spraw możliwa będzie informatyzacja postępowania. Natomiast akta spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowych regulacji w dalszym ciągu mają być prowadzone w postaci papierowej. Akta te oraz akta spraw zakończonych przed wejściem w życie nowych przepisów nie mają podlegać przetworzeniu na akta elektroniczne (art. 30 i art. 31 projektu ustawy o KRZ).

Czas pokaże, czy w praktyce KRZ i system teleinformatyczny obsługujący postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne zostanie zbudowany i wdrożony od lutego 2019 r. czy w późniejszym terminie.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 28.02.2003 r. - Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 2344 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.05.2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1508 ze zm.)

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.