Zrównanie mocą wydruków z wyszukiwarki KRS z odpisami z rejestru niewątpliwie ułatwiło funkcjonowanie przedsiębiorców podlegających wpisowi do niego. Wcześniej wprowadzone zmiany do procedur administracyjnej i podatkowej zabroniły organom domagania się składania choćby i wydruków. Pomimo tego w relacji z instytucjami publicznymi i kontrahentami przedsiębiorcy wciąż spotykają się z problemami związanymi z wykazywaniem aktualnego stanu ich wpisów w KRS.
Kontrahent spółki odmówił przyjęcia wydruku z wyszukiwarki KRS i domaga się przedłożenia opieczętowanego przez sąd odpisu z rejestru. Czy spółka musi posługiwać się oryginalnym odpisem z KRS?
Spółka może w obrocie posługiwać się zarówno odpisami wydawanymi przez Centralną Informację KRS, jak i wydrukami z rejestru udostępnianymi w formie elektronicznej przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
Wynika to z art. 4 ust. 4aa ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Przepis ten stanowi, że pobrane samodzielnie wydruki komputerowe aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do rejestru mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez Centralną Informację KRS, jeżeli posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w rejestrze. Na każdym wydruku sporządzonym przy pomocy wyszukiwarki przytoczony jest wspomniany przepis jako podstawa prawna wygenerowania wydruku, a ponadto identyfikator wydruku. Osoby trzecie dysponując identyfikatorem mogą na ministerialnym portalu internetowym (ems.ms.gov.pl) zweryfikować zgodność wydruku ze stanem rejestru z chwili jego sporządzania.
Wystąpiłem w imieniu spółki do administracji budowlanej z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Otrzymałem wezwanie do uzupełnienia braków wniosku m.in. poprzez złożenie odpisu z KRS spółki będącej wnioskodawcą. Czy organ administracji może żądać odpisu z rejestru, skoro samodzielnie może sprawdzić stan rejestru w urzędowej wyszukiwarce KRS?
Co do zasady, wzywanie wnioskodawcy przez organ administracji do uzupełniania braków formalnych podania poprzez dołączenie odpisu spółki z Krajowego Rejestru Sądowego jest bezpodstawne.
Kwestia ta została już w 2010 r. uregulowana w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak wynika z art. 220 § 1 K.p.a. (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.), organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli znane są one organowi z urzędu (pkt 1) albo możliwe są do ustalenia przez organ (pkt 2) na podstawie:
Ponieważ każdy organ ma dostęp do urzędowej wyszukiwarki KRS, to może na bieżąco weryfikować stan rejestru. Wezwanie do uzupełnienia braków okaże się jednak uzasadnione, gdy stan rejestru w chwili weryfikacji wniosku różni się od stanu z chwili niezbędnej do ustalenia okoliczności. Przykładowo dotyczy to sytuacji, gdy podanie składa pełnomocnik ustanowiony przed laty przez poprzedni skład zarządu. Trzeba bowiem podkreślić, że CI KRS wydaje odpisy aktualne bądź pełne. Jedynie w odpisie pełnym ujęta jest treść wszystkich wpisów podlegających ujawnieniu, w tym te, które uległy zmianie (historyczne). Natomiast odpis aktualny czy wydruk z wyszukiwarki jemu odpowiadający zawiera jedynie aktualną treść wpisów w rejestrze pod danym numerem KRS.
Na koniec warto zauważyć, że regulacja analogiczna do opisanej istnieje również w postępowaniu podatkowym (art. 306d § 1 Ordynacji podatkowej, Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). Jak dotąd nie wprowadzono jej jednak do procedur regulujących postępowania sądowe (cywilne, karne i sądowo-administracyjne).
W specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający domaga się dołączenia do oferty "odpisu z KRS albo innego właściwego rejestru". Czy odpis można zastąpić wydrukiem z wyszukiwarki? Czemu ma służyć ten wymóg?
Wydruk z wyszukiwarki KRS dokonany w trybie art. 4 ust. 4aa ustawy o KRS jest równoważny z opieczętowanym odpisem z rejestru wydawanym przez CI KRS i jego oddziały. Odnosi się to również do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Nie przeczy temu § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r. poz. 231). Z przepisu tego wynika, że zamawiający może, a w niektórych postępowaniach musi, żądać od wykonawców aktualnego odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji. Przy tym dokumenty te muszą być wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.
Trzeba jednak zaznaczyć, że dokumentów tych zamawiający może domagać się jedynie w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych (pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości). Okoliczności te można również wykazać przy pomocy wydruku z wyszukiwarki, którego moc jest zrównana z mocą dokumentów urzędowych wydawanych przez CI KRS.
Należy przy tym zauważyć, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie jest prowadzone w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Z tego też względu wykonawca wobec zamawiającego nie może powoływać się na treść art. 220 K.p.a.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1203 ze zm.)
|