Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Zmiany w znakowaniu żywności - znak "Produkt polski"
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zmiany w znakowaniu żywności - znak "Produkt polski"

Gazeta Podatkowa nr 19 (1373) z dnia 6.03.2017
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Producenci, którzy obecnie posługują się znakiem "Produkt polski", mają czas do końca roku na dostosowanie się do nowych przepisów regulujących zasady znakowania produktów spożywczych tym znakiem. Zmiany w tym zakresie, zgodne z przepisami unijnymi, weszły w życie z początkiem tego roku.

Czy trzeba oznaczać produkty?

Oznakowanie artykułu rolno-spożywczego zawiera informacje istotne z punktu widzenia jego jakości handlowej, w szczególności:

  • nazwę, pod którą artykuł rolno-spożywczy jest wprowadzany do obrotu,
     
  • inne dane umożliwiające identyfikację artykułu rolno-spożywczego oraz odróżnienie go od innych takich artykułów.

Artykuły rolno-spożywcze wprowadzane do obrotu znakuje się ponadto widocznym, czytelnym i nieusuwalnym kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej, umożliwiającym identyfikację artykułu rolno-spożywczego z danej partii produkcyjnej. Taki kod nadawany jest przez producenta.

Nowelizacja ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych podyktowana była potrzebą wprowadzenia nowych regulacji dotyczących dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją "Produkt polski" wraz z określeniem dodatkowo wzoru znaku graficznego możliwego do zastosowania przy wskazywaniu takiej informacji. Przepisy sprzed nowelizacji nie regulowały zagadnienia znakowania środków spożywczych informacją o kraju pochodzenia.

Ogólne przepisy dotyczące wskazywania kraju pochodzenia zostały określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Zgodnie z art. 26 ust. 2 tego rozporządzenia zamieszczenie w oznakowaniu informacji dotyczących źródła lub miejsca pochodzenia gotowego produktu (środka spożywczego) jest obowiązkowe jedynie w przypadku, gdy brak takiej informacji mógłby w istotnym stopniu wprowadzać w błąd konsumenta co do prawdziwego źródła pochodzenia. Przykładowo gdy opakowanie i sposób prezentacji sugeruje inne pochodzenie produktu (np. poprzez zastosowanie w nazwie produktu nazwy kraju, rysunku przedstawiającego flagę, wizerunku budynku charakterystycznego dla danego kraju) niż jest w rzeczywistości.

Możliwość znakowania produktów znakiem "Produkt polski" (na zasadzie dobrowolności) ma umożliwić zainteresowanym konsumentom wyszukiwanie produktów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców. Z badań przeprowadzonych w lipcu 2012 r. przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC) w Polsce wynika, że dla 66% z badanych pochodzenie stanowi przy zakupie żywności istotny czynnik. Fakt ten ma największe znaczenie przy wyborze mięsa (88%).

W związku z tym nowe przepisy wprowadziły możliwość stosowania przez przedsiębiorców wprowadzających żywność do obrotu dobrowolnego oznakowania - "Produkt polski", które może zostać (ale nie musi) przedstawione alternatywnie w formie graficznej. Wzór znaku graficznego zawierającego informację "Produkt polski" określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w tej sprawie (Dz. U. z 2016 r. poz. 2148).

Kiedy można stosować znak "Produkt polski"?

Nowy art. 7b ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych określa kryteria, jakie należy spełnić, aby produkt mógł zostać oznakowany informacją "Produkt polski". Przy czym inne kryteria dotyczą produktów nieprzetworzonych, a inne tych, które uległy przetworzeniu. Aby artykuł rolno-spożywczy nieprzetworzony mógł zostać oznakowany informacją "Produkt polski":

  • musi być produktem, który nie podlegał przetwarzaniu, natomiast mógł zostać rozdzielony, podzielony na części, przecięty, pokrojony, pozbawiony kości, rozdrobniony, wygarbowany, skruszony, nacięty, wyczyszczony, przycięty, pozbawiony łusek, zmielony, schłodzony, zamrożony, głęboko zamrożony lub rozmrożony,
     
  • jego produkcja, uprawa lub hodowla, w tym zbiory, dojenie w przypadku krów, owiec i kóz odbyły się na terytorium Polski, a w przypadku:
     
    • mięsa dodatkowo wymaga się, aby zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych na terytorium RP oraz których chów i ubój odbył się również na terytorium Polski,
       
    • innych niż mięso produktów pochodzenia zwierzęcego - jeżeli zostały pozyskane od zwierząt, których chów odbywa się na terytorium Polski.

Znak graficzny "Produkt polski"

Produkt polski

Art. 7b ust. 2 wspomnianej ustawy określa kryteria dotyczące produktów przetworzonych, tj. uzyskanych w wyniku przetworzenia produktów nieprzetworzonych. Te produkty, aby mogły być znakowane znakiem "Produkt polski", muszą spełniać następujące kryteria:

  • ich przetworzenie odbyło się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
     
  • wszystkie ich składniki w postaci produktów nieprzetworzonych spełniają wymagania dotyczące produktów nieprzetworzonych lub zostały wyprodukowane na terytorium Polski wyłącznie ze składników spełniających wymagania określone dla tych produktów,
     
  • inne niż nieprzetworzone składniki nie mogą przekraczać 25% łącznej masy wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania tego produktu (z wyłączeniem użytej wody) oraz składników tych nie można zastąpić takimi samymi składnikami, które zostały wyprodukowane na terytorium Polski.

Przepisy unijne określają katalog produktów, w przypadku których podawanie kraju pochodzenia jest obowiązkowe (patrz ramka). Dodatkowe umieszczenie informacji "Produkt polski" w przypadku tych produktów nie będzie sprzeczne z wymaganiami UE w zakresie znakowania żywności.

W celu ujednolicenia przekazu informacji trafiających do konsumentów i zapobieżenia ich dezorientacji został przewidziany jednoroczny okres przejściowy na obrót środkami spożywczymi, które w oznakowaniu mają umieszczony znak graficzny zawierający informację "Produkt polski" niezgodny z obecnie obowiązującym wzorem. Skutki nieprzestrzegania przepisów dotyczących jakości handlowej, w tym oznakowania artykułów rolno-spożywczych, zawiera rozdział 5 omawianej ustawy, określający przepisy karne i kary pieniężne.

Rodzaje produktów, dla których trzeba określać kraj pochodzenia

» świeże owoce i warzywa,
» wołowina i cielęcina (konieczność podawania kraju urodzenia, chowu, uboju i rozbioru),
» ryby i owoce morza,
» miód,
» wino (kraj, w którym wyprodukowane są winogrona),
» oliwa z oliwek,
» jaja (nadruk symbolu literowego kraju pochodzenia),
» drób importowany spoza UE,
» surowe, pakowane mięsa ze świń, kóz, owiec i drobiu (kaczki, gęsi, kury, indyki).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1604 ze zm.)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.