Spółka z o.o. prowadzi działalność produkcyjną. Niektóre maszyny będące w hali produkcyjnej nie są używane. Nie wiadomo jeszcze, czy będą używane w przyszłości, czy sprzedane. Część z nich jest amortyzowana. Czy należy zaprzestać ich amortyzacji i wyksięgować je z ewidencji bilansowej?
Nieużywanie środka trwałego w działalności nie jest powodem do zaprzestania jego amortyzacji bilansowej i wyksięgowania go z ewidencji.
Na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy o rachunkowości odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w celu uwzględnienia utraty wartości środka trwałego, która następuje na skutek jego używania lub na skutek upływu czasu. Jeśli jednostka zaprzestała używania środka trwałego, to utrata wartości nie następuje na skutek używania, ale środek trwały może tracić na wartości handlowej (rynkowej) ze względu na upływ czasu. Jego wartość handlowa maleje z powodu np. tempa postępu technicznego.
Ponadto, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie - nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z jego wartością początkową lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru. Zatem jedynie w takich sytuacjach może nastąpić zakończenie amortyzacji środka trwałego dla celów bilansowych.
Należy zaznaczyć, że dla celów podatku dochodowego jedną z przesłanek do zakończenia amortyzacji jest zaprzestanie działalności, w której środki trwałe były używane.
Przy wycofywaniu środka trwałego z używania może wystąpić trwała utrata jego wartości, która wiąże się z koniecznością dokonania odpowiedniego odpisu aktualizującego jego wartość (por. 32 ust. 4 ustawy o rachunkowości).
|