Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwrócił się do Ministry Edukacji Narodowej z prośbą o przedstawienie wyników analiz dotyczących możliwości stosowania monitoringu w placówkach oświatowych w świetle m.in. Prawa oświatowego.
Kwestia przetwarzania danych osobowych w placówkach oświatowych jest stałym przedmiotem zainteresowania zarówno Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Rzecznika Praw Obywatelskich. Jak zwraca uwagę PUODO, monitoring wizyjny stanowi wyjątkowo inwazyjną formę przetwarzania danych osobowych, dlatego zawsze przed jego wdrożeniem administrator danych powinien wnikliwie przeanalizować potrzebę jego stosowania. Szkoły są bowiem związane zarówno przepisami RODO jak i przepisami regulującymi działalność oświatową. Prawo oświatowe (art. 108a ust. 1 i ust. 2) dopuszcza możliwość wprowadzenia monitoringu w szkołach, o ile jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia. Decyzję o stosowaniu monitoringu wizyjnego podejmuje dyrektor szkoły (po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim). Monitoring taki, poza wyjątkowymi przypadkami, nie może jednak stanowić środka nadzoru ani nie może obejmować niektórych pomieszczeń (m.in. tych, w których odbywają się zajęcia, gabinetów pomocy psychologicznej czy szatni). Monitoring dotyka bezpośrednio prawa do prywatności dziecka, więc administrator powinien rozważyć, czy wprowadzenie rejestracji obrazu jest rzeczywiście konieczne i czy inne metody zapewniające bezpieczeństwo w szkołach nie okazałyby się równie skuteczne, ale jednocześnie mniej ingerujące w prywatność dzieci i młodzieży.
W piśmie do MEN Prezes UODO wskazał, że przy analizie monitoringu należy przede wszystkim uwzględnić aspekt przetwarzania danych osobowych, poszanowanie godności oraz prawa do prywatności osób objętych rejestracją obrazu. Mając na uwadze konieczność zapewnienia poszanowania tych dóbr, niezbędne wydaje się stosowanie środków technicznych, które uniemożliwią rozpoznanie osób objętych monitoringiem (np. metoda rozmazywania wizerunku). W związku z tym - w opinii Prezesa UODO - zasadne byłoby rozważenie nowelizacji art. 108a ust. 3 Prawa oświatowego, który uwzględniałby konieczność zastosowania takich środków.
|