W przepisach art. 31a-31c ustawy o pdof ustawodawca zawarł reguły dotyczące składania i odwoływania wniosków i oświadczeń skierowanych do płatników tego podatku mających wpływ na obliczanie zaliczek na pdof. Podatnicy, których przepisy pdof do tego upoważniają, mogą wszystkie te wnioski i oświadczenia dostarczać płatnikowi w dowolnym momencie roku podatkowego. Jednocześnie art. 31a ust. 5 ustawy o pdof wskazuje, że płatnik pdof generalnie ma obowiązek dostosować się do treści składanych mu oświadczeń/wniosków najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał. Wyjątek dotyczy organu rentowego, który powinien je uwzględnić najpóźniej od drugiego miesiąca, w którym je otrzymał.
Składane płatnikowi w danym roku wnioski i oświadczenia zachowują aktualność również w kolejnych latach podatkowych, chyba że odrębny przepis stanowi inaczej (art. 31a ust. 6 ustawy o pdof). Takim wyjątkiem jest m.in. wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek w danym roku podatkowym, który płatnik uwzględnia jedynie w roku, w którym został on złożony (pisaliśmy o tym w GP nr 1 z br., na str. 1). Zatem, jeśli w 2024 r. albo wcześniej podatnik złożył płatnikowi inny wniosek lub oświadczenie mające wpływ na obliczanie zaliczek na pdof, to na potrzeby uwzględniania go przez płatnika w 2025 r. nie jest zobligowany składać go ponownie, gdyż nie utracił on ważności.
Podatnik, który złożył choćby jeden z analizowanych wniosków i oświadczeń, powinien go wycofać lub zmienić, jeżeli zmianie ulegną okoliczności mające wpływ na obliczenie zaliczki. Realizacją tego obowiązku jest złożenie nowego dokumentu, co wynika z art. 31a ust. 3 i ust. 4 ustawy o pdof.
Gdy natomiast dochodzi do ustania wiążącego płatnika pdof z podatnikiem stosunku prawnego, to przy obliczaniu zaliczki od należności z tego stosunku prawnego już po jego zakończeniu płatnik większość tych wniosków/oświadczeń pomija. Te, do uwzględnienia których w takich okolicznościach jest zobowiązany, to wnioski wskazane w art. 32 ust. 6 i ust. 8 ustawy o pdof, czyli wnioski o obliczanie zaliczek bez stosowania ulgi dla młodych, niestosowanie kosztów (podstawowych lub podwyższonych), rezygnacji z 50% kosztów uzyskania przychodów (art. 31a ust. 7 ustawy o pdof).
Co ważne, analizowane oświadczenia i wnioski mogą być składane nie tylko tradycyjnie na piśmie, ale w każdy inny przyjęty u danego płatnika sposób - np. za pośrednictwem elektronicznych systemów kadrowo-płacowych funkcjonujących u pracodawców (art. 31a ust. 1 ustawy o pdof). Ponadto wnioski i oświadczenia wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy o pdof mogą być składane według ustalonego wzoru. Wzorem tym jest formularz PIT-2, który przeznaczony jest do składania:
|