Jeden z klientów naszego biura rachunkowego ze względu na przekroczenie limitu przychodów za 2022 r. od stycznia 2023 r. prowadzi księgi rachunkowe. W związku z tym po raz pierwszy za 2023 r. będzie przeprowadzał inwentaryzację zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Poprosił nas o pomoc przy przygotowaniach do tej inwentaryzacji i jej przeprowadzeniu. W jaki sposób można go wspomóc?
Po pierwsze trzeba zaznaczyć, że wyłącznie kierownik jednostki jest odpowiedzialny za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury. Odpowiedzialność za inwentaryzację w drodze potwierdzeń sald czy weryfikacji może zostać powierzona właścicielowi biura rachunkowego w umowie. Przyjęcie odpowiedzialności przez biuro rachunkowe za niektóre czynności dotyczące inwentaryzacji powinno być stwierdzone w formie pisemnej. Nie zwalnia to jednak kierownika jednostki z odpowiedzialności z tytułu nadzoru (por. art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości - Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.).
Pracownicy biura mogą pomóc klientowi już na etapie planowania inwentaryzacji i tworzenia niezbędnej dokumentacji do jej przeprowadzenia i rozliczenia. Warto przygotować i przeanalizować instrukcję inwentaryzacyjną, ponieważ jest fundamentem prawidłowego przeprowadzenia inwentaryzacji. Taka instrukcja powinna zostać zaadaptowana do konkretnej jednostki. Należy dostosować ją do występujących w jednostce zdarzeń, tj.: posiadanych aktywów i pasywów, sposobu ich magazynowania, rozmiarów obrotu i stopnia skomplikowania inwentaryzacji w danym podmiocie. W mniejszych jednostkach rolę instrukcji może pełnić zarządzenie w sprawie inwentaryzacji wydawane corocznie w celu określenia terminów, miejsc i osób ją przeprowadzających.
Ponadto pracownicy biura znający specyfikę danej jednostki mogą zasygnalizować klientowi przeprowadzającemu spis z natury, na jakie konkretne działania powinien zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć nieprawidłowości przy ustalaniu stanu poszczególnych składników majątku. W przypadku stwierdzenia podczas spisu z natury różnic inwentaryzacyjnych pracownicy biura mogą zaproponować sposób ich udokumentowania oraz wyjaśnienia powstałych niedoborów lub nadwyżek. Należałoby także poinformować klienta, że różnice inwentaryzacyjne trzeba wyjaśnić i ująć w księgach roku, za który przeprowadzono inwentaryzację, tj. jeśli dotyczy ona 2023 r., to w księgach 2023 r.
|