Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2023  »  Inwentaryzacja  »   Jak uniknąć błędów przy rocznej inwentaryzacji?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak uniknąć błędów przy rocznej inwentaryzacji?

Gazeta Podatkowa nr 78 (2057) z dnia 28.09.2023
Karolina Paszkowska

Spółka z o.o. po raz pierwszy będzie przeprowadzała roczną inwentaryzację za 2023 r. Jakie są najczęściej popełniane błędy przy inwentaryzacji i jak ich uniknąć?

Popełniane podczas rocznej inwentaryzacji błędy mogą powodować wykazanie nieprawidłowych stanów aktywów i pasywów w sprawozdaniu finansowym lub niepotrzebnie skomplikować i wydłużyć prace inwentaryzacyjne. W celu zachowania prawidłowości, rzetelności i wiarygodności inwentaryzacji oraz uniknięcia błędów warto przestrzegać następujących zasad:

1) terminowości i częstotliwości, tj. przeprowadzania inwentaryzacji w terminach zgodnych z planem i z zachowaniem częstotliwości wymaganej ustawą o rachunkowości, umożliwiających w sposób harmonijny przygotowanie rocznego zamknięcia ksiąg rachunkowych,

2) podwójnej kontroli, tj. pomiaru składników majątkowych przez dwie osoby w celu wyeliminowania ewentualnych pomyłek,

3) "zamkniętych drzwi", czyli braku ruchu magazynowego,

4) rzetelnego obrazu, czyli ustalania stanu rzeczywistego inwentaryzowanych aktywów i pasywów poprzez dokonanie dokładnego pomiaru, identyfikacji nazw, symboli, cen oraz wartości pieniężnej, handlowej i użytkowej,

5) kompletności i kompleksowości, tj. inwentaryzacji wszystkich składników majątkowych będących na stanie objętych i nieobjętych ewidencją bilansową,

6) kolejnych czynności - dotyczy ona ustalania kolejności prac w celu usprawnienia spisu i skrócenia w czasie,

7) uczestnictwa w spisie osoby odpowiedzialnej materialnie,

8) fachowości komisji spisowej.

Najczęściej popełniane błędy podczas inwentaryzacji i sposoby na ich uniknięcie
Rodzaj błędu Sposób na uniknięcie błędu
Niewystarczające przygotowanie się do inwentaryzacji Procedury przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostce powinny być szczegółowo spisane w instrukcji inwentaryzacyjnej, a terminy i osoby odpowiedzialne za jej dokonanie należy wskazać w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji. Za opracowanie tych dokumentów i ich przestrzeganie odpowiada kierownik jednostki. Istotne jest praktyczne przygotowanie do inwentaryzacji, czyli m.in. uporządkowanie pól spisowych, opracowanie dokumentacji księgowej, w tym druków ścisłego zarachowania, przeszkolenie osób biorących udział w inwentaryzacji.
Wybór niewłaściwych osób do czynności inwentaryzacyjnych Na członków zespołów spisowych, kontrolerów spisowych czy członków komisji inwentaryzacyjnej powinny zostać wybrane osoby kompetentne, które będą potrafiły właściwie zidentyfikować przedmioty spisu i dopełnić wszelkich względów formalnych, a także bezstronne i uczciwe, co zapewni rzetelny przebieg inwentaryzacji bez fałszerstw i oszustw.
Zbyt szeroki zakres "uproszczeń" dokonywanych podczas spisu z natury W czasie spisu z natury nie należy korzystać z ewidencji inwentaryzowanych składników. Znajomość wartości księgowej składników może powodować chęć dopasowywania wyników inwentaryzacji do stanów ewidencyjnych.
Pomijanie przy inwentaryzacji niektórych składników aktywów i pasywów (przede wszystkim dotyczy to składników majątku inwentaryzowanych drogą weryfikacji) Trzeba dopilnować, aby została dokonana weryfikacja aktywów spisywanych raz na 2 lub 4 lata w roku, w którym nie było spisu z natury. Dotyczy to także innych składników inwentaryzowanych w drodze weryfikacji, tj. wartości niematerialnych i prawnych, gruntów, należności i zobowiązań publicznoprawnych, kapitałów, rezerw, funduszy specjalnych, międzyokresowych rozliczeń kosztów i przychodów.
Niewłaściwe rozliczenie inwentaryzacji Trzeba wprowadzić stwierdzone niedobory i nadwyżki do ksiąg rachunkowych (bez żadnych pominięć). Ich rozksięgowanie powinno nastąpić po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego. Należy wyciągnąć konsekwencje wobec osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone im składniki majątku firmowego.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.