Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Zasiłki i inne świadczenia  »   Kto wypłaca zasiłki zatrudnionym uczniom zawodu?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Kto wypłaca zasiłki zatrudnionym uczniom zawodu?

Gazeta Podatkowa nr 52 (2240) z dnia 30.06.2025
Bożena Dziuba

We wrześniu 2024 r. po raz pierwszy zatrudniłem młodocianego ucznia w ramach przyuczenia do wykonywania zawodu. W maju 2025 r. uległ on wypadkowi niezwiązanemu z pracą. Wypłaciłem mu już należne wynagrodzenie chorobowe. Czy jako płatnik składek uprawniony do wypłaty zasiłków swoim pracownikom, powinienem świadczenie to wypłacić także temu młodocianemu uczniowi, czy może dla tej grupy ubezpieczonych prawo do zasiłków ustala wyłącznie ZUS?

Posiadając uprawnienia do wypłaty zasiłków, płatnik składek ustala prawo i wysokość zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego i opiekuńczego) i świadczenia rehabilitacyjnego oraz wypłaca te świadczenia wszystkim swoim ubezpieczonym za okres pozostawania w ubezpieczeniu.

Organ rentowy natomiast dokonuje tych czynności wobec:

  • ubezpieczonych:
    • których płatnicy składek zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych,
    • prowadzących pozarolniczą działalność i osób z nimi współpracujących,
    • będącym duchownymi,
    • podlegających ubezpieczeniu chorobowemu w Polsce z tytułu zatrudnienia u pracodawcy zagranicznego, a także
  • osób uprawnionych do zasiłków za okres po ustaniu ubezpieczenia.

Mowa o tym w art. 61 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 501), zwanej ustawą zasiłkową, w którym ustawodawca jednocześnie:

  • precyzuje, w jaki sposób ustala się liczbę ubezpieczonych,
  • określa, jakie obowiązki spoczywają na płatniku składek nieuprawnionym do wypłaty zasiłków,
  • przewiduje odstępstwo od reguły w zakresie wypłaty zasiłków na przełomie roku.

Skoro, jak wskazuje zainteresowany, jest on w 2025 r. uprawniony do wypłaty zasiłków swoim pracownikom, powinien ustalać prawo do zasiłków i ich wysokość oraz wypłacać te świadczenia:

  • wszystkim swoim pracownikom pozostającym w zatrudnieniu, w tym młodocianym zatrudnionym w ramach przyuczenia do wykonywania zawodu, podlegającym z mocy prawa ubezpieczeniu chorobowemu, a także
  • osobom zatrudnionym na umowę zlecenia, podlegającym dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu.

Jedynie wówczas, gdyby:

  • ZUS rozpoczął wypłatę zasiłku i/lub świadczenia rehabilitacyjnego w 2024 r. (gdyby płatnik składek w 2024 r. nie był uprawniony do wypłaty zasiłków swoim ubezpieczonym) - organ ten kontynuowałby tę wypłatę także po 31 grudnia 2024 r. za nieprzerwany okres danego świadczenia, mimo posiadanych przez płatnika składek uprawnień do wypłaty zasiłków w 2025 r.,
  • niezdolność do pracy ubezpieczonego (pracownika, w tym młodocianego, lub zleceniobiorcy) wykraczała poza okres ubezpieczenia - płatność zasiłku za okres po ustaniu ubezpieczenia przejąłby ZUS.
1. Wymiana towarów niepełnowartościowych na pełnowartościowe

Jednostka handlowa zgodnie z ustaleniami z dostawcą zwraca mu towary przeterminowane, a w zamian otrzymuje nowe (takie same lub podobne) w tej samej ilości i cenie. Dostawca nie wystawia faktury korygującej, ani nowej faktury na wymienione towary. Jak ująć taką wymianę w księgach rachunkowych?

W księgach rachunkowych jednostki handlowej wymiana towaru niepełnowartościowego na pełnowartościowy (taki sam lub podobny), w tej samej grupie cenowej i ilości, ujmowana jest na koncie 33 "Towary". Operacja ta nie powoduje powstania przychodu u nabywcy. Jak wynika z pytania, nabywca towarów, w ramach wymiany towarów, nie otrzymuje od dostawcy nowej faktury, ani faktury korygującej. Dla udokumentowania wymiany towaru niepełnowartościowego na pełnowartościowy jednostka może stosować dowody magazynowe, tj. "WZ - Wydanie na zewnątrz" oraz "PZ - Przyjęcie z zewnątrz".

Ewidencja księgowa wymiany towarów niepełnowartościowych na pełnowartościowe

1. Wymiana towarów, gdy wydanie towaru niepełnowartościowego odbywa się w tym samym dniu co przyjęcie towaru pełnowartościowego:
      - Wn konto 33 "Towary" (w analityce: Towary pełnowartościowe),
      - Ma konto 33 "Towary" (w analityce: Towary niepełnowartościowe).
2. Wymiana towarów, gdy wydanie towaru niepełnowartościowego odbywa się w innym dniu niż przyjęcie towaru pełnowartościowego:
   a) WZ - wydanie na zewnątrz towaru niepełnowartościowego:
      - Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie wymiany towaru),
      - Ma konto 33 "Towary" (w analityce: Towary niepełnowartościowe),
   b) PZ - przyjęcie z zewnątrz towaru pełnowartościowego:
      - Wn konto 33 "Towary" ( w analityce: Towary pełnowartościowe),
      - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie wymiany towaru).

Późniejszy rozchód towaru w związku z jego sprzedażą odbywa się na ogólnych zasadach, czyli zapisem po stronie Wn konta 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)", w korespondencji ze stroną Ma konta 33. Jeśli jednostka prowadzi ewidencję towarów w stałych cenach ewidencyjnych różniących się od cen nabycia (zakupu), to należy również odpowiednio skorygować konto 73-1 o wartość odchyleń od cen ewidencyjnych przypadających na rozchodowane towary, zapisem: Wn/Ma konto 73-1, Ma/Wn konto 34-2 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów".

Przykład

I. Założenia:

  1. Hurtownia zajmuje się m.in. handlem artykułami budowlanymi z określonym terminem przydatności (farby, kleje, lakiery, emalie). Zgodnie z umową produkty, które uległy przeterminowaniu producent wymienia na nowe (nieprzeterminowane). Wymiana towarów odbywa się bez dodatkowego wynagrodzenia, ponieważ jej koszty zostały wkalkulowane w pierwotną cenę towarów.
     
  2. W lutym 2020 r. towary o wartości w cenie zakupu: 2.000 zł uległy przeterminowaniu. Zgodnie z umową producent przyjął przeterminowane towary oraz dostarczył podobne w tej samej cenie i ilości (nieprzeterminowane).
     
  3. Zgodnie z polityką rachunkowości hurtownia prowadzi ewidencję towarów w cenach zakupu (nabycia), a operację wymiany towarów przeterminowanych na nieprzeterminowane, która odbywa się tego samego dnia, ujmuje w księgach wyłącznie na koncie 33 "Towary".

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Wymiana towarów przeterminowanych na nieprzeterminowane zgodnie z umową - dowód PZ i WZ 2.000 zł 33 33

III. Księgowania:

Wymiana towarów niepełnowartościowych na pełnowartościowe

Dodajmy, iż wymiana towaru niepełnowartościowego na pełnowartościowy będzie neutralna zarówno na gruncie przepisów o VAT, jak i podatku dochodowego. 

KISPotwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 marca 2019 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.14.2019.1.DP. Z treści tej interpretacji wynika, że jednostka prowadząca działalność hurtową w zakresie sprzedaży chemii gospodarczej i kosmetyków otrzymuje informacje od producentów o zmianie szaty graficznej określonych towarów. Towar ze starą szatą graficzną wydawany jest przedstawicielowi producenta w zamian za towar z nową szatą graficzną. Intencją dostawcy wprowadzającego towary z nową szatą graficzną jest wycofanie z rynku produktów zdezaktualizowanych, które stanowią niejako towar niepełnowartościowy. Zgodnie ze strategią dostawcy, jest to bowiem towar, który nie powinien podlegać dalszej odsprzedaży. Jednostka zadała pytanie, czy powinna rozpoznawać koszt w wartości wydanych towarów ze starą szatą graficzną oraz przychód w wartości otrzymanych towarów z nową szatą graficzną. Zdaniem Dyrektora KIS:

"(...) wymiana towaru o jakiej mowa w opisie zdarzenia przyszłego będzie dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo tzn. nie będzie skutkować ani rozpoznaniem przychodu ani zaliczeniem do kosztów jego uzyskania. Jak wynika z opisu sprawy (...) nie wiąże się z utratą towaru, czy - ogólnie rzecz ujmując, z jego wyzbyciem się przez Wnioskodawcę. Następuje jedynie wymiana jednego produktu na taki sam tylko w "zaktualizowanej" szacie graficznej. Taka wymiana nie powoduje żadnej zmiany w aktywach i pasywach spółki. Będzie to zatem sytuacja neutralna dla rachunku podatkowego. Rozpoznanie kosztu nastąpi w takim przypadku dopiero w momencie sprzedaży "zaktualizowanego" produktu (towaru), a więc w momencie uzyskania przychodu podatkowego (art. 15 ust. 4 updop) (...)".


2. Odpisanie towarów przeterminowanych, uszkodzonych lub nierotujących

W naszej jednostce występują towary, które utraciły możliwość zbycia na skutek m.in. przeterminowania, uszkodzenia, zniszczenia, czy w wyniku słabej rotacji. Czy powinniśmy wyksięgować je z ewidencji bilansowej? Jak postąpić w sytuacji przekazania części takich towarów nieodpłatnie pracownikom lub klientom?

Wydatki poniesione na nabycie towarów, które utraciły możliwość zbycia na skutek m.in. przeterminowania, uszkodzenia, zniszczenia, czy w wyniku słabej rotacji, obciążają pozostałe koszty operacyjne jednostki handlowej. Tego rodzaju towary przestają spełniać definicję aktywów określoną w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, gdyż nie spowodują w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych. Wartość zapasu towarów, który utracił możliwość sprzedaży, wskazane jest więc wyksięgować w ciężar konta 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".

Ewidencja księgowa spisania z ksiąg rachunkowych towarów przeterminowanych,
uszkodzonych, nierotujących

1. Likwidacja towarów w jednostce prowadzącej ewidencję zapasów towarów w cenach zakupu (nabycia):
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      - Ma konto 33 "Towary".
2. PK - wyksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych przypadających na likwidowane towary, jeśli ewidencja zapasów prowadzona jest w cenach ewidencyjnych:
      - Wn/Ma konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      - Ma/Wn konto 34-2 "Odchylenia do cen ewidencyjnych towarów".
3. Likwidacja towarów w jednostce odpisującej wartość towarów bezpośrednio w ciężar kosztów w momencie zakupu (tj. stosującej art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości):
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      - Ma konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)".
4. Dodatkowe koszty utylizacji związane z likwidacją nieprzydatnych gospodarczo towarów:
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami".

Zwracamy uwagę, że fizyczną likwidację towarów należy odpowiednio udokumentować, np. protokołem fizycznej likwidacji towarów. Do sporządzonych dokumentów wskazane jest również dołączyć dokumentację związaną z przekazaniem odpadów firmie utylizującej odpady.

Przykład

I. Założenia:

  1. Jednostka handlowa zlikwidowała towary, które nieodwracalnie utraciły możliwość sprzedaży ze względu na ich uszkodzenie i przeterminowanie. Uszkodzone towary przekazano do utylizacji. Faktura otrzymana od firmy przeprowadzającej utylizację opiewała na kwotę brutto: 184,50 zł (w tym VAT: 34,50 zł).
     
  2. Ewidencję towarów jednostka prowadzi w cenach zakupu. Wartość zniszczonych towarów wynosiła: 3.300 zł.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. WZ - wydanie do utylizacji towarów przeterminowanych i uszkodzonych w wartości w cenie zakupu 3.300,00 zł 76-1 33
2. FZ - faktura dokumentująca utylizację odpadów:        
   a) wartość brutto zobowiązania 184,50 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 34,50 zł 22-1 30
   c) koszt utylizacji odpadów 150,00 zł 76-1 30

III. Księgowania:

Odpisanie towarów przeterminowanych, uszkodzonych lub nierotujących

KISWe wspomnianej wcześniej interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 marca 2019 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.14.2019.1.DP, jednostka zadała m.in. pytanie, czy wydanie towarów przeterminowanych, uszkodzonych, nierotujących pracownikom, kontrahentom bądź przekazanie ich do likwidacji może stanowić koszt uzyskania przychodu. Jednostka wyjaśniała, że poziom zapasu, procedury i gospodarkę magazynową planuje z należytą starannością tak, aby nie dopuścić do powstania nadmiernych ubytków czy strat wynikających z nieracjonalnego gospodarowania zapasem. Straty w towarach osiągają w jednostce poziom wynikający z normalnego, codziennego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ze względu na zmieniające się otoczenie gospodarcze, wymagania klientów, a także wiele innych czynników wpływających na poziom sprzedaży, jednostka nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania ryzyka przeterminowania, lub słabej rotacji towarów. Podobnie, nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania ryzyka uszkodzeń, ponieważ jest to sytuacja losowa i przy istnieniu odpowiednich procedur i podjęciu działań zabezpieczających, niemożliwa do przewidzenia. Zdaniem Dyrektora KIS wydanie towarów przeterminowanych, nierotujących, uszkodzonych celem przekazania ich pracownikom, kontrahentom lub do fizycznej likwidacji, mając na względzie przytoczone przez spółkę uwarunkowania prawne, można uznać za koszt uzyskania przychodów:

"(...) Spełnione bowiem zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przedmiotowe wydatki pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami Spółki. Ponadto, wydatki te nie będą mieściły się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...)".

W księgach rachunkowych nieodpłatne przekazanie towarów niepełnowartościowych pracownikom lub klientom wskazane jest traktować jak darowiznę aktywów, którą na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h) ustawy o rachunkowości ujmuje się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Należy przypomnieć, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Dotyczy to m.in. przekazania lub zużycia towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy itd. - jeśli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się jednak do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Ewidencja księgowa przekazania nieodpłatnie towarów uszkodzonych,
przeterminowanych, nierotujących pracownikom lub kontrahentom

1. WZ - wydanie niepełnowartościowych towarów z magazynu i przekazanie nieodpłatnie pracownikom lub kontrahentom, gdy ewidencja towarów prowadzona jest w cenie zakupu (nabycia):
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      - Ma konto 33 "Towary".
2. WZ - wydanie niepełnowartościowych towarów z magazynu i przekazanie nieodpłatnie pracownikom lub kontrahentom, gdy ewidencja towarów prowadzona jest w stałych cenach ewidencyjnych:
   a) wartość zapasu towarów w cenach ewidencyjnych:
      - Ma konto 33 "Towary",
   b) odchylenia od cen ewidencyjnych towarów:
      - Wn/Ma konto 34-2 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów",
   c) towary podlegające wyksięgowaniu w cenie zakupu:
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
3. PK - VAT należny:
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      - Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego".

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zasiłki i inne świadczenia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.