Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Rezerwy na naprawy gwarancyjne sprzedanych produktów - ewidencja ...
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Rezerwy na naprawy gwarancyjne sprzedanych produktów - ewidencja księgowa

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 13 (1020) z dnia 1.05.2019

Firma (sp. z o.o.) prowadzi działalność produkcyjną, ewidencjonując koszty na kontach zespołu 4 i 5. Jak ewidencjonować koszty napraw gwarancyjnych? Czy w takim przypadku powinniśmy tworzyć rezerwy na takie koszty? Jeżeli tak, to jak je rozliczać?

Koszty napraw gwarancyjnych powinny obciążać koszty okresu, w którym pierwotnie dokonano sprzedaży. W tym celu tworzy się rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Przewidywane koszty napraw gwarancyjnych obciążają koszty sprzedaży.

Co do zasady, jednostki produkcyjne udzielające gwarancji kupującemu, w związku z ich sprzedażą, powinny tworzyć rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na koszty napraw gwarancyjnych produktów w oparciu o art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Jak wynika z przywołanego przepisu, rozliczenia takie ustala się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności:

1) ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny,

2) z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.

Zobowiązania ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe i zasady ustalania ich wysokości powinny wynikać z uznanych zwyczajów handlowych przyjętych do stosowania w danej jednostce, a mieć potwierdzenie w zasadach (polityce) rachunkowości.

W księgach rachunkowych bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dotyczące napraw gwarancyjnych ewidencjonuje się na koncie 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" w korespondencji z kontem kosztów sprzedaży.

Jednostka, tworząc rezerwę na przewidywane koszty napraw gwarancyjnych, uwzględnia przede wszystkim wartość sprzedaży produktów objętych gwarancją oraz dane dotyczące rzeczywistych kosztów napraw gwarancyjnych za lata poprzednie.

Rozliczenie rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych następuje w momencie poniesienia kosztów tych napraw - do wysokości faktycznie poniesionych kosztów. Poniesione przez jednostkę koszty napraw gwarancyjnych wskazane jest ujmować w księgach rachunkowych na ogólnych zasadach, zaliczając je do kosztów działalności operacyjnej.

Uwzględniając powyższe, utworzenie takiej rezerwy oraz jej rozliczenie w księgach rachunkowych może przebiegać następującymi zapisami:

1. Utworzenie rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów:
         - Wn konto 52-7 "Koszty sprzedaży",
         - Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
            (w analityce: Przewidywane naprawy gwarancyjne).
2. Poniesienie kosztów w związku z koniecznością wykonania napraw:
   • koszty rodzajowe według dowodów źródłowych:
         - Wn konto 40 "Koszty według rodzajów",
         - Ma konta zespołu 1, 2, 3;
   • przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:
         - Wn konto 52-7,
         - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów";
   • rozliczenie części rezerwy w postaci biernych rozliczeń:
         - Wn konto 64-1,
         - Ma konto 52-7.

Zauważmy, że w przypadku, gdy w okresie trwania gwarancji określonych produktów zobowiązania z tytułu napraw nie powstaną, to wraz z końcem takiego okresu wystąpi konieczność rozliczenia zawiązanych wcześniej rezerw. W konsekwencji, rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, dotyczące zakończonych umów gwarancyjnych, podlegają wyksięgowaniu z konta 64-1 w korespondencji z kontem kosztów sprzedaży, zapisem:

      - Wn konto 64-1,
      - Ma konto 52-7.

Przykład

 

Firma, w związku ze sprzedażą produktów, utworzyła w 2017 r. rezerwę na naprawy gwarancyjne w kwocie 50.000 zł. W kolejnym roku (2018) dokonano napraw gwarancyjnych o wartości 30.000 zł. Wartość brutto zakupionych usług serwisowych wyniosła 36.900 zł (w tym VAT: 6.900 zł). Następnie, wraz z zakończeniem okresu gwarancyjnego (w 2019 r.), rozwiązano niewykorzystaną rezerwę na naprawy gwarancyjne w kwocie 20.000 zł.

Dla uproszczenia pominięto ewidencję sprzedaży produktów.

Dekretacja:

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
Księgowania w 2017 r.
1. Utworzenie rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów: 50.000 zł 52-7 64-1
Księgowania w 2018 r.
1. Rzeczywiście poniesione koszty na naprawy gwarancyjne:      
   a) wartość brutto zakupionej usługi serwisowej: 36.900 zł 30 21
   b) VAT podlegający odliczeniu: 6.900 zł 22-1 30
   c) zarachowanie kosztów na konto kosztów rodzajowych: 30.000 zł 40-2 30
   d) przeniesienie kosztów na konto zespołu 5: 30.000 zł 52-7 49
2. Rozliczenie rezerwy - do wysokości poniesionych kosztów: 30.000 zł 64-1 52-7
Księgowania w 2019 r.
1. Rozwiązanie niewykorzystanej kwoty rezerwy: 20.000 zł 64-1 52-7

Księgowania w 2017 r.:

Księgowania

Księgowania w 2018 r.:

Księgowania

Księgowania w 2019 r.:

Dodajmy w uzupełnieniu, że w sytuacji, gdy jednostka nie tworzy rezerwy na naprawy gwarancyjne, a następnie, w wyniku reklamacji, zobowiązana zostanie do poniesienia wydatków związanych z naprawami gwarancyjnymi, to koszt takich napraw podlega odniesieniu bezpośrednio w koszty sprzedaży, zapisem:

1) zarachowanie kosztów usług oraz wartości wydanych części w ramach gwarancji - według dowodów źródłowych:
      - Wn konto 40 (różne koszty według rodzajów),
      - Ma konta zespołu 1, 2, 3;
2) przeniesienie kosztów na konto zespołu 5:
      - Wn konto 52-7,
      - Ma konto 49.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.