Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Redukcja kosztów zatrudnienia bez zwalniania pracowników
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Redukcja kosztów zatrudnienia bez zwalniania pracowników

Gazeta Podatkowa nr 9 (946) z dnia 31.01.2013
Agata Barczewska, Ewa Madejek

W sytuacji pogarszającej się koniunktury gospodarczej, redukcja kosztów działalności to konieczność, przed którą stoi wielu przedsiębiorców. Znaczną część tych kosztów generuje zatrudnianie pracowników, stąd pracodawcy dokonują cięć także i w tej sferze. Nie zawsze ich zamiarem są definitywne zwolnienia. Czasami firmy chcą jedynie przeczekać trudny czas, nie redukując liczebności załogi, ale stosując "oszczędnościowe" rozwiązania.


Pracownik z własną firmą

Koszty zatrudnienia pracowniczego to poważna pozycja w budżecie firmowym. Podatkowo-składkowe "narzuty" i obciążenia wynikające z prawa pracy są tak znaczne, że pracodawcy często rozważają zatrudnienie osoby, która będzie świadczyć pracę z pominięciem regulacji prawa pracy. Dobrym rozwiązaniem jest w takim przypadku nawiązanie współpracy z drobnym przedsiębiorcą, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Odpowiednim kandydatem do takiej współpracy z punktu widzenia firmy jest jej były pracownik, sprawdzony już w toku zatrudnienia pracowniczego. Dlatego w praktyce często dochodzi do sytuacji złożenia przez pracodawcę propozycji samozatrudnienia się jego pracownika lub pracowników. Taka propozycja, ewidentnie podyktowana chęcią oszczędzenia na kosztach pracy, z formalnego punktu widzenia jest dopuszczalna na gruncie prawa pracy.

Pod pozorem współpracy na zasadach cywilistycznych nie może jednak ukrywać się typowy stosunek pracy, ze wszystkimi jego charakterystycznymi cechami. W szczególności chodzi tu o podporządkowanie pracownicze i świadczenie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Niestety, zatrudniający często tak właśnie wyobrażają sobie dalszą współpracę z samozatrudnionym. Inspektor pracy, który wykryje takie praktyki, z całą pewnością je zakwestionuje. Nie można bowiem zatrudniać pracownika wykonującego swoje obowiązki tak jak na etacie, jednak w ramach własnej firmy.


Zabrać wszystko, co przekracza kodeks

Tradycyjnym sposobem redukcji kosztów płacowych związanych z zatrudnianiem pracowników jest obniżenie wynagrodzenia za pracę - poprzez wypowiedzenie zmieniające lub porozumienie stron. Oba rozwiązania mają swoje minusy, wypowiedzenie warunków płacowych trwa bowiem przez określony czas, a do zawarcia porozumienia (potocznie zwanego aneksem do umowy) potrzebna jest zgoda pracownika. Tymczasem prawo pracy przewiduje bardzo korzystne dla pracodawcy rozwiązanie, dopuszczające możliwość zawieszenia przepisów zakładowych, a nawet postanowień umowy o pracę (art. 91 i 231a K.p.). Oczywiście nie jest to uprawnienie nieograniczone, zawieszenie nie obejmuje bowiem przepisów powszechnie obowiązujących, tj. ustaw (w tym Kodeksu pracy) i rozporządzeń. Przedmiotem zawieszenia może być wyłącznie "nadwyżka" uprawnień pracowniczych ponad ustawowy poziom, wynikająca z przepisów zakładowych lub z umowy o pracę.

W celu skorzystania z zawieszenia pracodawca musi zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową lub, w razie jej braku, z przedstawicielami załogi wybranymi w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie. W czasie obowiązywania porozumienia (maksymalnie przez 3 lata), pracownicy z mocy prawa pozbawieni są tych uprawnień, które wynikały z zawieszonych postanowień. Nie trzeba więc dokonywać wypowiedzeń zmieniających czy zawierać aneksów do umów.


Porozumienie o zawieszeniu zapisów prawa zakładowego lub umowy o pracę przekazuje się okręgowemu inspektorowi pracy.


Oszczędzić na Funduszu albo odpisie

W firmach, w których występuje zakładowy fundusz socjalny, pracodawca musi wygospodarować pewną pulę środków na jego funkcjonowanie. Odprowadzanie odpisu, administrowanie Funduszem i inne wydatki związane z działalnością finansowaną z jego środków generują koszty po stronie pracodawcy. Można je jednak ograniczyć lub całkiem zniwelować poprzez rezygnację z ZFŚS albo obniżenie wysokości odpisu. Obie te możliwości (zastrzeżone dla sfery pozabudżetowej) przewiduje art. 3-4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.). Tryb rezygnacji jest zróżnicowany w zależności od stanu zatrudnienia w danym zakładzie, a obniżenie odpisu ograniczone jest do określonej grupy pracodawców (patrz tabelka).

Rodzaj
pracodawcy

Rezygnacja
z ZFŚS

Zmiana wysokości
odpisu na ZFŚS

Pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

Rezygnacja z ZFŚS następuje w układzie zbiorowym pracy lub, w razie jego braku, w regulaminie wynagradzania. Wprowadzenie postanowienia o rezygnacji wymaga uzgodnienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników, jeżeli w zakładzie nie występują związki

Pracodawca może dowolnie ukształtować wysokość odpisu na ZFŚS (także go obniżyć). Przepisy ustawy o ZFŚS nie wprowadzają dolnej granicy obniżenia odpisu. Zmiana wysokości odpisu następuje poprzez wprowadzenia postanowienia o tym do układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania. Zmiana musi być zaakceptowana przez zakładową organizację związkową lub przedstawicieli pracowników

Pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników (osobowo), ale mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

Zasady rezygnacji z ZFŚS są takie same jak w przypadku pracodawcy zatrudniającego na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

Brak możliwości zmiany wysokości odpisu

Pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników

Rezygnacja z ZFŚS następuje poprzez przekazanie pracownikom informacji o tym fakcie, w ciągu pierwszego miesiąca danego roku kalendarzowego. Rezygnacja dotyczy danego roku kalendarzowego

Brak możliwości zmiany wysokości odpisu


Zatrudnienie na staż

Jedną z form aktywizacji zawodowej bezrobotnych, określoną w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jest staż. Bezrobotnemu w czasie jego odbywania wypłacane jest stypendium z Funduszu Pracy na warunkach określonych w powołanej ustawie. W celu przyjęcia stażysty pracodawca (organizator stażu) składa do starosty wniosek o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu. We wniosku tym może wskazać imiennie określonego bezrobotnego.

Pracodawca, który jest organizatorem stażu, nie ponosi kosztów badań wstępnych stażysty, jego wynagrodzenia oraz związanych z nim składek ZUS. Stażysty nie dotyczą też regulacje Kodeksu pracy odnośnie nawiązywania i wypowiadania umów o pracę. Pracodawca musi natomiast przestrzegać programu stażu i warunków jego odbywania, określonych w umowie zawieranej ze starostą. Obowiązuje go też rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych.

Staż jest rozwiązaniem generalnie korzystnym, jeżeli chodzi o koszty zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest też zmniejszenie skali wymogów formalnych, które przy zatrudnieniu etatowym są znacznie większe. Na organizatorze stażu ciążą jedynie takie obowiązki, jak m.in. zapoznanie stażysty z programem stażu oraz jego obowiązkami i uprawnieniami czy zapewnienie stażyście warunków bhp, w tym odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej oraz szkolenia bhp.


Praca tymczasowa przez agencję

Sposobem na pozyskanie "tanich" pracowników jest zatrudnienie pracowników tymczasowych. Pracodawcą dla takich osób jest agencja pracy tymczasowej, a podmiot lub osoba, na rzecz którego świadczą pracę, to jedynie pracodawca użytkownik. Może on korzystać z pracy pracownika tymczasowego przez okres łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. Wykonywanie pracy tymczasowej może być wydłużone nawet do 36 miesięcy, jeżeli praca świadczona jest w sposób ciągły na rzecz tego samego podmiotu (osoby) i obejmuje zadania należące do nieobecnego pracownika.

Pracownicy tymczasowi mogą wykonywać pracę czasową tylko jeżeli jej przedmiotem są zadania:

  • o charakterze sezonowym, okresowym lub doraźnym,
     
  • których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe,
     
  • których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego, "stałego" pracownika.

Na agencji pracy tymczasowej ciąży zdecydowana większość obowiązków związanych z zatrudnianiem pracownika tymczasowego, w tym z jego rekrutacją, prowadzeniem akt osobowych, naliczaniem wynagrodzenia, odprowadzaniem składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy. Agencja, z uwagi na swój status pracodawcy, dokonuje też zwolnienia pracownika (i wystawienia świadectwa pracy). Pracodawca użytkownik zobowiązany jest natomiast zapewnić pracownikowi tymczasowemu m.in. odzież i obuwie robocze, środki ochrony indywidualnej, napoje i posiłki profilaktyczne oraz przeszkolić go w zakresie bhp.

Pracownik tymczasowy ma też prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 2 dni za każdy miesiąc pracy tymczasowej. Przy czym obowiązek jego udzielenia przez pracodawcę użytkownika powstaje dopiero przy co najmniej półrocznym okresie tej pracy, a wcześniej tylko wtedy, jeżeli tak ustali pracodawca użytkownik i agencja.


Po 36 miesiącach pracy tymczasowej następuje co najmniej taka sama przerwa w zatrudnieniu u danego pracodawcy użytkownika.


Korzyści z zatrudniania pracowników 50+

Pracodawca może w pewnym stopniu skorzystać na zatrudnieniu starszego pracownika, tj. co najmniej 50-letniego. Oszczędności na kosztach zatrudnienia występują w takim przypadku w zakresie wynagrodzenia chorobowego, które przysługuje takiemu pracownikowi tylko przez 14 dni choroby w ciągu roku kalendarzowego (art. 92 § 1 K.p.). Począwszy od 15. dnia ma on już prawo do zasiłku chorobowego. Regulacja ta dotyczy przy tym niezdolności do pracy przypadającej po roku kalendarzowym, w którym pracownik ukończył 50 lat.

Za pracowników, którzy ukończyli 50 lat, pracodawca nie opłaca też składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - przez okres 12 miesięcy, licząc od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę. Dla skorzystania z takiego zwolnienia wymagane jest jednak, aby w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pracownik pozostawał w ewidencji bezrobotnych. Takie regulacje zawierają art. 104b ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 9b ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2006 r. nr 158, poz. 1121 ze zm.). Ponadto obowiązek opłacania składki na FP i FGŚP jest bezterminowo zniesiony wobec osób, które osiągnęły wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn.

Pracodawca zatrudniający osoby w wieku 50+ w ramach prac interwencyjnych może również otrzymać refundację części związanych z tym kosztów. Refundacja obejmuje wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne i dokonywana jest na zasadach określonych w art. 59 ustawy o promocji zatrudnienia.

Przykład aneksu do regulaminu wynagradzania w sprawie obniżenia wysokości odpisu na ZFŚS
Zakład Wyrobów Garmażeryjnych
"Maspol" Sp. z o.o.
ul. Morelowa 22/1
65-434 Zielona Góra
Zielona Góra, dnia 16 stycznia 2013 r.

Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania

Do regulaminu wynagradzania z dnia 1 stycznia 1998 r., obowiązującego w Zakładzie Wyrobów Garmażeryjnych "Maspol" Sp. z o.o., ul. Morelowa 22/1 w Zielonej Górze, w rozdziale III tego regulaminu, po § 27 dodaje się § 28 w brzmieniu:

  1. Wysokość odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego wynosi 25,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.
     
  2. Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2013 r.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)

Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.)

Ustawa z dnia 9.07.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. nr 166, poz. 1608 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20.08.2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (Dz. U. nr 142, poz. 1160)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.