Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Przechowywanie skierowania na badania lekarskie w aktach osobowych pracownika
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Przechowywanie skierowania na badania lekarskie w aktach osobowych pracownika

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 14 (440) z dnia 10.07.2017

Osoba kontrolująca z sanepidu zarzuciła pracodawcy, że nie przechowuje w teczkach osobowych skierowań na badania profilaktyczne pracowników. Czy faktycznie jest on obowiązany przechowywać ten dokument? Jeśli tak, to czy powinien znaleźć się on w aktach osobowych pracownika?

Nie ma bezpośredniego obowiązku prawnego przechowywania przez pracodawcę kopii skierowania na profilaktyczne badania lekarskie.

Pracodawca niezależnie od formy organizacyjno-prawnej oraz wielkości zatrudnienia obowiązany jest do kierowania pracowników na profilaktyczne badania lekarskie. W zależności od konkretnego przypadku mogą to być badania wstępne, okresowe albo kontrolne.

Ważne: Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie.

Pracowniczy obowiązek wykonania badań lekarskich jest poprzedzony obowiązkiem pracodawcy sporządzenia oraz przekazania zatrudnionemu w dwóch egzemplarzach skierowania na badania (dla pracownika i dla lekarza medycyny pracy).

Aktywne druki i formularze Wzór skierowania na badania lekarskie
dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl

Skierowanie na profilaktyczne badania lekarskie jest dokumentem sformalizowanym. Jego wzór stanowi załącznik nr 3a do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników... (Dz. U. z 2016 r. poz. 2067). Bardzo ważną częścią tego skierowania jest opis warunków pracy. Powinien on uwzględniać informacje o występowaniu na stanowisku lub stanowiskach pracy czynników niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia lub czynników uciążliwych i innych wynikających ze sposobu wykonywania pracy. Należy przy tym podać wielkości narażenia oraz aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tym stanowisku. Informacja w powyższym zakresie powinna być zamieszczona w formie wskazania nazwy czynnika (czynników) i wielkości narażenia. Na podstawie tak przygotowanego skierowania lekarz medycyny pracy przeprowadza badania, a następnie wydaje orzeczenie, z którego wynika możliwość bądź brak możliwości wykonywania przez pracownika powierzonej pracy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy... (Dz. U. z 2017 r. poz. 894) obowiązek przechowywania dotyczy jedynie orzeczeń wydanych w wyniku badań profilaktycznych. Natomiast, jeśli chodzi o kopię skierowania na badania lekarskie, jest to jedynie praktyką zalecaną przez niektórych ekspertów. Skierowanie oraz orzeczenie dają bowiem kompletny obraz w zakresie możliwości dopuszczenia pracownika do pracy w warunkach środowiska pracy opisanych w treści skierowania.

Przechowywanie kopii skierowania na badania wobec braku szczególnej regulacji nie musi bezwzględnie ograniczać się do akt osobowych. Pracodawca może więc założyć osobny segregator, w którym będzie przechowywał kopie tych dokumentów. Jednak praktyczniejsze jest ich umieszczanie w poszczególnych częściach akt osobowych prowadzonych oddzielnie dla każdego pracownika wraz z orzeczeniem wydanym na jego podstawie po zakończonych badaniach lekarskich.

Zwracamy uwagę! W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na przechowywanie kopii skierowania na badania lekarskie w aktach osobowych, powinien pamiętać, że dokument ten, gdy dotyczy badań wstępnych powinien być wpięty wraz z orzeczeniem w części A akt osobowych, a w przypadku badań okresowych oraz kontrolnych w części B akt osobowych.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.