Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Podatkowe rozliczenie sprzedaży za złotówkę
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.gazetapodatkowa.gofin.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Podatkowe rozliczenie sprzedaży za złotówkę

Gazeta Podatkowa nr 41 (1603) z dnia 23.05.2019
Agata Cieśla

W branży handlowej jednym ze sposobów zdobywania klientów, a co za tym idzie poprawy wyników sprzedaży, jest sprzedaż dodatkowa określonych towarów za symboliczną złotówkę. Organizowanie tego typu akcji promocyjnych na stałe wpisało się w praktykę gospodarczą. Dokonując na gruncie podatku dochodowego rozliczeń związanych z takimi transakcjami, przedsiębiorcy często mają wątpliwości co do ewentualnej oceny przez organy podatkowe racjonalności podejmowanych przez nich działań.

Dyrektor KIS w wydawanych interpretacjach podkreśla znaczenie udowodnienia zasadności przeprowadzania takich akcji poprzez prawidłowe udokumentowanie promocji. W jego opinii dokumentacja w tym zakresie powinna obejmować co najmniej: regulamin akcji promocyjnej, w której określony zostanie okres obowiązywania promocji oraz krąg osób, do których zostanie ona skierowana, a także dokumentację potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla możliwości zakupu towaru za 1 zł. Przydatna może się również okazać lista klientów, którzy skorzystali z promocji i ilości towarów wydanych w tej obniżonej cenie.

Przychód firmowy

W działalności gospodarczej przychodami na gruncie podatku dochodowego są w przypadku osób fizycznych kwoty należne choćby nie zostały otrzymane (art. 14 ust. 1 ustawy o pdof - Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.). Również w przypadku osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się osiągnięte w roku podatkowym należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (art. 12 ust. 3 ustawy o pdop - Dz. U. z 2019 r. poz. 865). W oparciu o przywołane przepisy wyłącza się z nich natomiast wartość zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont oraz należny podatek VAT.

Przedsiębiorca na zasadzie swobody umów może dowolnie kształtować cenę sprzedaży towarów. Musi jednak pamiętać, że zasadniczo, jeżeli odbiega ona znacznie od cen rynkowych bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, to może zostać zakwestionowana przez organ podatkowy. Taka sytuacja nie powinna mieć jednak miejsca przy sprzedaży polegającej na oferowaniu dodatkowego towaru za symboliczną kwotę. Co prawda nie można zaprzeczyć, że jego cena znacznie odbiega od wartości rynkowej. Jednak w takim przypadku nie może być mowy o tym, że została ona ustalona bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, co dawałoby organowi podatkowemu prawo do jej zakwestionowania.


Wskaźniki przydatne w rozliczeniach pdof i pdop dostępne są w serwisie www.wskazniki.gofin.pl.


Sprzedaż za złotówkę stanowi działanie marketingowe zmierzające, z założenia, do zwiększenia przychodów sprzedawcy lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie. Poza tym umożliwienie klientowi takiego zakupu związane jest ze zrealizowaniem założeń przyjętych w regulaminie promocji, którymi zazwyczaj jest zakup w określonym czasie towaru określonego co do wartości lub ilości. Stąd w takich okolicznościach nie ma podstaw do tego, aby wysokość ceny sprzedaży towarów objętych promocją została zakwestionowana.

Moment powstania przychodu z tytułu sprzedaży towarów za symboliczną złotówkę wyznacza się na zasadach ogólnych. Tym samym powstaje on w dniu wydania towarów, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności (art. 14 ust. 1c ustawy o pdof i odpowiednio art. 12 ust. 3a ustawy o pdop).

Koszty organizatora sprzedaży

Wszelkie wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła powstawania tych przychodów mogą obciążać koszty podatkowe, o ile nie zostały wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o pdof oraz art. 16 ust. 1 ustawy o pdop.

Niewątpliwie można przyjąć, że akcja promocyjna polegająca na sprzedaży towarów za symboliczną złotówkę służy zarówno potencjalnemu wzrostowi przychodów, jak i zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów z działalności gospodarczej. Taki charakter działań wspierających sprzedaż powoduje, że wydatki na zakup towarów zbywanych w ramach akcji promocyjnej za symboliczną kwotę podlegają rozliczeniu w firmowych kosztach podatkowych. Trzeba jednak pamiętać, aby taką akcję sprzedażową dobrze udokumentować. Dzięki prawidłowemu udokumentowaniu organizator bez problemów będzie w stanie jednoznacznie wykazać, jaki był charakter i cel poniesienia kosztów na przeprowadzenie akcji oraz udowodnić, że wydatki z nią związane nie stanowią wydatków reprezentacyjnych wyłączonych z kosztów podatkowych w oparciu o art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.

Wydatki na zakup towarów stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodami, co oznacza, że u podatników pdop, a w przypadku podatników pdof u prowadzących księgi handlowe oraz podatkową księgę metodą memoriałową są potrącalne z chwilą uzyskania przychodu z ich sprzedaży. Tego rodzaju koszty odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeśli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (art. 22 ust. 5a ustawy o pdof i art. 15 ust. 4b ustawy o pdop).

Natomiast takie koszty odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w art. 22 ust. 5a pkt 1 albo pkt 2 ustawy o pdof i odpowiednio w art. 15 ust. 4b pkt 1 albo pkt 2 ustawy o pdop, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie. Z kolei u podatników pdof prowadzących podatkową księgę metodą uproszczoną (kasową) moment poniesienia omawianych kosztów wyznacza dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.