Na podstawie art. 3b ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 433), przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w postaci opakowań na napoje lub żywność, są zobowiązani do pobierania opłaty od użytkownika końcowego nabywającego tak zapakowaną żywność lub napoje albo same opakowania. Regulacja ta dotyczy produktów wymienionych w załączniku nr 6 do tej ustawy. Oznacza to, że opłaty te obejmują:
1) kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka,
2) pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
a) przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
b) zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
c) gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
- w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.
Stawka opłaty wynika z rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami (Dz. U. poz. 2679). Od 1 stycznia 2024 r. opłata ta wynosi:
Z uwagi na zgłaszane zapytania dotyczące rozliczenia opłaty za opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych Ministerstwo Finansów 28 marca 2024 r. na stronie https://www.podatki.gov.pl opublikowało informację na ten temat, odnosząc się do skutków w VAT oraz w podatku dochodowym. Na pytanie czy pobrana i odprowadzona przez przedsiębiorcę opłata jest u niego przychodem i kosztem uzyskania przychodów, resort odpowiedział, że przepisy ustawy o PIT i ustawy o CIT nie zawierają szczególnych regulacji, które dla celów podatku dochodowego uzasadniałyby traktowanie pobranej i odprowadzonej opłaty jako przychodu i kosztu uzyskania przychodów. W rezultacie pobrana opłata nie stanowi u przedsiębiorcy przychodu ani kosztu uzyskania przychodów. Poinformował też, że pobrana opłata jest przez przedsiębiorcę wnoszona na odrębny rachunek bankowy, prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce jej pobrania, w terminie do dnia 15 marca roku, następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana.
|