Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Moment powstania przychodu ze sprzedaży vouchera
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Moment powstania przychodu ze sprzedaży vouchera

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 23 (994) z dnia 10.08.2018

Spółka z o.o. sprzedaje vouchery, uprawniające nabywców do bezgotówkowego zakupu świadczonych przez nią usług. Po upływie ważności vouchery te nie będą podlegały realizacji. Czy spółka powinna wykazać przychód podatkowy w momencie otrzymania zapłaty za voucher, czy w dacie wykonania usługi "opłaconej" voucherem, ewentualnie w dniu, w którym upływa termin ważności vouchera?

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych, przychód ze sprzedaży usługi "opłaconej" voucherem powstaje w dacie wykonania tej usługi lub - w przypadku niewykorzystania vouchera - w dacie upływu terminu ważności vouchera.

Zgodnie z zasadą ogólną, wyrażoną w art. 12 ust. 3a ustawy o PDOP, za datę powstania przychodu uważa się generalnie dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
     
  • uregulowania należności.

Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (zob. art. 12 ust. 3c ww. ustawy).

Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego (www.sjp.pl), voucher to: dowód na piśmie, dokument świadczący o zawarciu transakcji, oświadczenie lub upoważnienie na piśmie, certyfikat, list uwierzytelniający.

A zatem voucher nie stanowi ani rzeczy, ani prawa majątkowego, ani też usługi. W związku z tym samo wydanie vouchera nie powoduje powstania przychodu podatkowego. Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych, przychód podatkowy nie powstaje także w momencie otrzymania zapłaty za voucher. W praktyce uważa się generalnie, że przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie zrealizowania vouchera, tj. wykonania usługi (wydania towaru) "opłaconej" voucherem. Jeśli jednak klient w oznaczonym terminie nie zrealizuje vouchera, sprzedawca będzie miał obowiązek wykazać przychód (w wysokości niewykorzystanej przez klienta) w dniu, w którym upływa termin ważności vouchera. Tak też wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 lutego 2017 r., nr 0461-ITPB3.4510.693.2016.1.AK oraz z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 2 lipca 2018 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.200.2018.1.SO.

Słuszność takiego rozwiązania potwierdziło również Ministerstwo Finansów w piśmie z 27 grudnia 2017 r., będącym odpowiedzią na zapytanie naszego Wydawnictwa (zapytaliśmy MF o stanowisko w tej sprawie, gdyż docierały do nas sygnały, że według KIS, przychód powstaje już w dacie otrzymania zapłaty za voucher). W piśmie tym czytamy:

"(...) Nie uległo zmianie stanowisko, zgodnie z którym wydanie (sprzedaż) karty podarunkowej (bonu, vouchera) nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego. Otrzymaną zapłatę za wydanie karty podarunkowej (bonu, vouchera) należy traktować jako zaliczkę na poczet późniejszego wydania towaru bądź wykonania usługi. Tego rodzaju przysporzenia są wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT oraz odpowiednio art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT.

Przychód powinien zostać wykazany dopiero w dacie dokonania sprzedaży, tj. wydania towaru lub wykonania usługi (art. 12 ust. 3a ustawy o CIT i art. 14 ust. 1c ustawy o PIT). W sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje uprawnień wynikających z karty, wystawca karty ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu rozliczeniowego. (...)"

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.