Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło nowe funkcje do aplikacji mObywatel. Wśród nowości są: złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, monitorowanie statusu sprawy, unieważnianie paszportu, sprawdzanie danych meldunkowych.
W mObywatel można już złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego dla dorosłego, dziecka lub podopiecznego, a także sprawdzić, na jakim etapie realizacji jest dokument. Żeby uzyskać dowód, użytkownik wypełnia formularz i dołącza plik ze zdjęciem. Z usługi może skorzystać osoba pełnoletnia, która posiada skrzynkę ePUAP, profil zaufany oraz mDowód w aplikacji mObywatel. Użytkownik, który chce uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego, musi dodatkowo posiadać ważny fizyczny dowód osobisty.
Wysłany przez aplikację wniosek wymaga uzupełnienia o odciski palców. Należy to zrobić w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku we właściwym urzędzie gminy. Ten obowiązek nie dotyczy osób poniżej 12. roku życia lub innych grup z niego wyłączonych.
Nowa wersja aplikacji pozwala też zawiesić (maksymalnie na 14 dni) dowód osobisty. Jeśli uda się odnaleźć dokument przed upływem tego terminu, można cofnąć zawieszenie i znowu z niego korzystać. W przeciwnym razie po 14 dniach od zawieszenia dowód osobisty zostanie unieważniony. Można też zgłosić utratę albo uszkodzenie własnego paszportu. Nie można jednak unieważnić paszportów służbowych, dyplomatycznych, dzieci, podopiecznych lub osób trzecich.
Ponadto w aplikacji dostępne są informacje o zameldowaniu na pobyt stały i czasowy, a także historia zmian adresów. Jeśli ktoś chce podać nowy adres zameldowania lub widzi niepoprawne dane, łatwo przeniesie się z aplikacji na stronę gov.pl, gdzie można to zgłosić.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
Narodowy Fundusz Zdrowia na stronie www.nfz.gov.pl informuje o kolejnych próbach oszustw. Oszuści stosują coraz bardziej zaawansowane techniki i metody psychologiczne, aby wpływać na ludzi.
Nowa próba oszustwa dotyczy zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne. Oszuści wysyłają profesjonalnie wyglądające e-maile i SMS-y, których nadawcą jest rzekomo Narodowy Fundusz Zdrowia. W wiadomościach zachęcają do kliknięcia w fałszywe linki lub do otwarcia niebezpiecznych załączników. W ten sposób próbują wyłudzić dane osobowe, informacje o rachunkach bankowych czy dane do logowania w bankowości elektronicznej. Pozyskane dane wykorzystują wtedy m.in. do zaciągnięcia kredytów i pożyczek.
Wcześniej oszuści próbowali wyłudzić dane i pieniądze, oferując apteczki, karty ubezpieczeniowe, bony do aptek, a nawet proponowali umowy kredytowe na sfinansowanie leczenia.
Już nie tylko na lotnisku w Warszawie, ale także w Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Krakowie i Wrocławiu funkcjonują punkty wyrabiania paszportu tymczasowego. O taki paszport można ubiegać się nie wcześniej niż 2 dni robocze przed zaplanowanym wylotem, np. w przypadku utraty ważności dokumentu tożsamości lub jego zagubienia.
Na lotnisku Chopina w Warszawie punkt znajduje się na poziomie odlotów w strefie ogólnodostępnej C w budynku Terminala A i jest czynny w dni robocze w godz. 800-2000. Natomiast na lotnisku:
Punkty te czynne są w dni robocze w godz. 730-1530.
Do wydania paszportu tymczasowego potrzebny jest dokument potwierdzający tożsamość (gdy się go posiada), bilet lotniczy na podróż zagraniczną oraz fotografia do paszportu tymczasowego (można ją wykonać w punkcie). Opłata za wydanie takiego paszportu wynosi 30 zł i można ją uiścić wyłącznie przy użyciu karty płatniczej. Termin ważności dokumentu jest dostosowywany do okoliczności uzasadniających jego wydanie. Może być on ważny np. 1 dzień, 1 tydzień, kilka miesięcy - nie dłużej niż 365 dni.
Należy jednak wiedzieć, że niektóre państwa nie akceptują paszportu tymczasowego, dlatego - planując podróż - warto sprawdzić przepisy obowiązujące w danym państwie.
Źródło: www.gov.pl/web/mswia
|