Z dniem 1 stycznia 2026 r. niektóre limity odnoszące się do wydatków na samochody osobowe rozliczanych w firmowych kosztach podatkowych zostaną zmodyfikowane. Obowiązujące obecnie limity amortyzacyjne i leasingowe w kwotach 225.000 zł i 150.000 zł zostaną zastąpione przez nowe, których wysokość będzie uzależniona od poziomu emisji dwutlenku węgla.
Obecnie w odniesieniu do samochodów osobowych elektrycznych oraz napędzanych wodorem i stanowiących środki trwałe w firmie amortyzacja tych pojazdów nie stanowi kosztów podatkowych w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę 225.000 zł. Dla pozostałych samochodów limit ten wynosi 150.000 zł. Z kolei w odniesieniu do samochodów osobowych leasingowanych, wynajmowanych i dzierżawionych - niezależnie od rodzaju ich napędu - obecnie opłaty wynikające z dotyczących ich umów, z wyjątkiem opłat z tytułu ich ubezpieczenia, nie stanowią kosztów podatkowych w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości takiej osobówki.
Od 2026 r. z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop będzie wynikało, że kosztów podatkowych nie stanowią odpisy amortyzacyjne od tzw. osobówek w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
a) 225.000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
b) 150.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a Prawa o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
c) 100.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a Prawa o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
Od 1 stycznia 2026 r. również przepisy art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o pdof oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o pdop zmienią brzmienie. Limitowanie w kosztach opłat związanych z leasingiem, dzierżawą i najmem samochodów osobowych zostanie bowiem także powiązane z emisją dwutlenku węgla. Zgodnie z nowym brzmieniem wskazanych przepisów, kosztów podatkowych nie będą stanowić opłaty w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 4 w lit. b) lub lit. c) ustawy o pdof i odpowiednio w art. 16 ust. 1 pkt 4 w lit. b) lub lit. c) ustawy o pdop, pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. Tym samym ograniczenie w kosztach analizowanych opłat będzie dotyczyło wyłącznie pojazdów z napędem spalinowym - nie będą one miały zastosowania do samochodów elektrycznych oraz z napędem wodorowym.
Zmodyfikowane z dniem 1 stycznia 2026 r. przepisy, jak wynika z art. 30 ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych... (Dz. U. z 2021 r. poz. 2269 ze zm.), którą zostały one znowelizowane, będą mieć zastosowanie do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika od 1 stycznia 2026 r. Jeżeli zatem przedsiębiorca planuje zakup samochodu osobowego, w którym emisja CO2 silnika spalinowego jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr, to powinien rozważyć jego zakup jeszcze w tym roku, aby móc jego amortyzację rozliczać w ramach limitu 150.000 zł zamiast 100.000 zł.
Przywołany przepis art. 30 nowelizacji ustawy o elektromobilności (...) nie odnosi się jednak do tych samochodów osobowych, które nie są wprowadzane do takiej ewidencji, w tym użytkowanych w oparciu o umowy leasingu operacyjnego, najmu czy dzierżawy. Stąd wątpliwość, czy należy go interpretować w ten sposób, że w tym zakresie nowe uregulowania mają zastosowanie do umów zawartych także od 1 stycznia 2026 r. O rozstrzygnięcie tej kwestii nasze Wydawnictwo wystąpiło do resortu finansów.
|