Zwrot gotówki nabywcy przez sprzedawcę oraz ponowne uregulowanie przez nabywcę zobowiązania z tytułu zakupu za pośrednictwem własnego rachunku płatniczego stanowi zapłatę zgodną z art. 19 Prawa przedsiębiorców. Tym samym daje prawo do zaliczenia przez nabywcę do firmowych kosztów podatkowych w miesiącu zapłaty przelewem jednorazowej amortyzacji zakupionych u sprzedawcy składników majątkowych zakwalifikowanych jako środki trwałe. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 11 czerwca 2025 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.345.2025.1.MC.
Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym w formie salonu kosmetycznego. Na potrzeby tej działalności dokonała zakupu mebli, a wartość zamówienia przekroczyła 15.000 zł. W grudniu 2024 r. dostawa została zrealizowana, a nabyte przez podatniczkę meble zostały zakwalifikowane jako 3 odrębne środki trwałe. W stosunku do każdego z nich podatniczka zamierzała skorzystać z preferencji podatkowej polegającej na zastosowaniu jednorazowej amortyzacji. Wszystkie środki trwałe zostały przyjęte do użytkowania w grudniu 2024 r. i są wykorzystywane w jednoosobowej firmie podatniczki. W dniu dostawy mebli podatniczka zapłaciła za ich nabycie gotówką. To spowodowało, że ich jednorazową amortyzacją podatniczka nie miała prawa obciążyć firmowych kosztów podatkowych.
Jednak w marcu 2025 r. kontrahent będący dostawcą mebli zwrócił podatniczce gotówkę, a ona uregulowała cenę za meble przelewem dokonanym za pośrednictwem rachunku płatniczego również w marcu 2025 r. Mając wątpliwości, czy w takiej sytuacji może w kosztach firmowych ująć w ramach jednorazowej amortyzacji kwoty zapłacone za meble, o rozstrzygniecie tej kwestii wystąpiła do Dyrektora KIS.
Dyrektor KIS w wydanej interpretacji przypomniał, że z uregulowań zawartych w art. 22p ustawy o pdof wynika, że w przypadku każdej transakcji o wartości przekraczającej 15.000 zł istnieje obowiązek dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego. Uchybienie temu obowiązkowi, czyli dokonanie płatności w całości lub w części z pominięciem takiego rachunku, oznacza brak możliwości ujęcia w kosztach podatkowych tej części płatności za tę transakcję, która została dokonana z pominięciem rachunku płatniczego. Przepisy wyłączają zatem z kosztów podatkowych każdą płatność - bez względu na jej wartość - dokonaną z pominięciem rachunku bankowego, jeżeli jest dokonywana w ramach transakcji o wartości przekraczającej 15.000 zł.
Odnosząc się następnie do analizowanego stanu faktycznego, Dyrektor KIS stwierdził, że w przypadku dokonania swoistej korekty sposobu przeprowadzenia płatności uwzględniającej rachunek płatniczy, należy transakcję uznać za opłaconą przelewem. To z kolei umożliwia podatniczce zaliczenie opłaconego w ten sposób wydatku do firmowych kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ w jej przypadku nabyte składniki zostały w firmie sklasyfikowane na gruncie pdof jako środki trwałe, to ma ona prawo ująć w kosztach - po spełnieniu ustawowych wymogów - wartość ich jednorazowej amortyzacji.
|