W myśl art. 28j ust. 5 ustawy o pdop podatnik może wybrać opodatkowanie estońskim CIT również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc takiego opodatkowania zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. Przepis art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o pdop stosuje się wówczas odpowiednio, czyli podatnik powinien wtedy złożyć zawiadomienie ZAW-RD do właściwego naczelnika urzędu skarbowego do końca pierwszego miesiąca, w którym ma być opodatkowany estońskim CIT.
W związku z tymi regulacjami ukazały się interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 14 marca 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.30.2023.1.ASK, oraz z dnia 15 marca 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.40.2023.1.AS, obie podtrzymane wyrokami WSA, z których wynikało, że zawiadomienie o przejściu na estoński CIT w trakcie przyjętego roku podatkowego nie może zostać skutecznie złożone przed datą sporządzenia sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 28j ust. 5 ustawy o pdop, z racji tego, że warunki do przyjęcia opodatkowania estońskim CIT muszą być spełnione łącznie. Wobec obaw podatników, którzy sporządzili sprawozdanie finansowe po złożeniu ZAW-RD, że nieskutecznie dokonali przejścia na estoński CIT, stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów. W piśmie udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 12 października 2023 r. MF wskazało, że termin na sporządzenie sprawozdania finansowego określa ustawa o rachunkowości, natomiast termin złożenia zawiadomienia ZAW-RD został określony w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o pdop i są to dwa niezależne od siebie terminy. Art. 28j ust. 5 ustawy o pdop nie precyzuje, w jakim terminie sprawozdanie powinno być sporządzone. W zakresie zasad, w tym terminu na sporządzenie tego sprawozdania, art. 28j ust. 5 ustawy o pdop wprost odwołuje się do ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że należy je sporządzić w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego (którym jest dzień poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania estońskim CIT), zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 7 oraz art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości. MF zapewniło ponadto, że wydane na ten temat interpretacje z dni 14 i 15 marca 2023 r. zostaną zweryfikowane. Pisaliśmy o tym m.in. w GP nr 85 z br., na str. 1.
Obecnie ukazała się interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 28 listopada 2023 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.561.2023.1.MK, potwierdzająca zmianę stanowiska organów podatkowych w omawianym zakresie. W stanie faktycznym spółka z o.o. utworzona w październiku 2022 r., której rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, przy czym pierwszy rok podatkowy wydłużono i kończy się 31 grudnia 2023 r., przeszła na estoński CIT od dnia 1 stycznia 2023 r., czyli przed upływem przyjętego pierwszego roku podatkowego. W tym celu, w dniu 31 stycznia 2023 r. złożyła zawiadomienie ZAW-RD oraz zamknęła księgi rachunkowe i sporządziła sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2022 r. Faktyczne czynności zamknięcia ksiąg i sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2022 r. zostały wykonane w marcu 2023 r. Spółka pytała, czy skutecznie dokonała wyboru opodatkowania estońskim CIT od dnia 1 stycznia 2023 r.
Rozpatrując tę kwestię, Dyrektor KIS zauważył, że art. 28j ust. 5 ustawy o pdop nie wymaga, aby sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający przejście na estoński CIT było sporządzone przed złożeniem zawiadomienia ZAW-RD. Terminu na sporządzenie tego sprawozdania w żaden sposób nie modyfikuje termin na złożenie zawiadomienia ZAW-RD. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym spółka skutecznie przeszła na estoński CIT od 1 stycznia 2023 r.
|