Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Nagroda z udziału w sprzedaży premiowej przekazana pracownikowi - odpowiedź ...
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Nagroda z udziału w sprzedaży premiowej przekazana pracownikowi - odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie naszego Wydawnictwa

Przegląd Podatku Dochodowego nr 14 (446) z dnia 20.07.2017

Bywa, że przedsiębiorcy otrzymują od swoich kontrahentów nagrody z tytułu sprzedaży premiowej, które następnie przekazują swoim pracownikom nieodpłatnie. Nasi Czytelnicy zapytali o skutki podatkowe takich czynności, a dokładnie:

1) czy w takim przypadku przychód powstaje zarówno u podmiotu gospodarczego (z działalności gospodarczej) jak i u pracownika (ze stosunku pracy)? A może otrzymanie takiej nagrody przez pracownika należy rozpatrywać przez pryzmat ustawy o podatku od spadków i darowizn?

2) czy wartość nagrody stanowi dla podmiotu gospodarczego koszt uzyskania przychodów, w przypadku przekazania jej nieodpłatnie pracownikowi?

O udzielenie odpowiedzi na te pytania zwróciliśmy się z prośbą do Ministerstwa Finansów, doprecyzowując, że chodzi o sprzedaż premiową polegającą na tym, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, wydawana jest nagroda (premia), którą stanowią towary inne niż te, które są przedmiotem transakcji podstawowej.

W nadesłanych 5 czerwca 2017 r. i 21 czerwca 2017 r. do naszego Wydawnictwa pismach Ministerstwo wyjaśniło, że podmiot (przedsiębiorca) otrzymujący nagrodę rzeczową w ramach sprzedaży premiowej uzyskuje przychód, który związany jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i wobec tego podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej.

Natomiast w kwestii skutków u pracownika resort stwierdził, że jeżeli przekazanie nagrody pracownikowi było wyrazem uznania dla wykonywanej przez niego pracy, to należy ją potraktować jak dodatkowe wynagrodzenie, rodzaj premii. W takim przypadku wartość tej nagrody stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 updof. Przy ustaleniu wartości przychodu z tego tytułu należy kierować się zasadą wyrażoną w art. 11 ust. 2 updof. Przy czym do nagrody tej nie będzie miało zastosowania zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, gdyż dla pracownika nie będzie ona miała charakteru nagrody związanej ze sprzedażą premiową.

Przypominamy, że zgodnie z tym przepisem wolna od podatku jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W przypadku natomiast, gdy przekazanie nagrody pracownikowi nie wiąże się bezpośrednio z wykonywaną przez pracownika pracą, i nie jest formą gratyfikacji za pracę, to przekazanie tej nagrody może być rozpatrywane w kategorii darowizny.

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Resort powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, który wypowiedział się, że jest oczywiste, iż pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać, lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które - nawet nieujęte w umowie o pracę - w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie o podatku od spadków i darowizn. A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy zwiększyć podlegający opodatkowaniu dochód pracownika, od tych, które jego dochodu nie zwiększają. Kryterium tym musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku.

Z tego wynika, że co do zasady w przypadku nagród przekazywanych pracownikom przez pracodawców nie mamy do czynienia z nieodpłatnością. Tego rodzaju umowa nie będzie spełniała warunku braku ekwiwalentności, będącego elementem istotnym umowy darowizny.

Z kolei w odpowiedzi na pytanie, czy wartość nagrody stanowi dla podmiotu gospodarczego koszt uzyskania przychodów, w przypadku przekazania jej nieodpłatnie pracownikowi, Ministerstwo Finansów uznało, że jeżeli takie przekazanie wiąże się z wykonywaną przez pracownika pracą, i jest formą gratyfikacji za pracę, to może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast darowizny generalnie wyłączone są z takich kosztów.

Reasumując:

  • nagroda uzyskana przez przedsiębiorcę w ramach sprzedaży premiowej jest przychodem z działalności gospodarczej,
     
  • przekazanie nagrody pracownikowi w dowód uznania dla jego pracy skutkuje powstaniem przychodu ze stosunku pracy, a u przedsiębiorcy (pracodawcy) możliwością zaliczenia jej wartości do kosztów uzyskania przychodów,
     
  • wartość nagrody przekazanej pracownikowi w formie darowizny nie może obciążać kosztów podatkowych przedsiębiorcy (pracodawcy).

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.