Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2023 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Brak adnotacji potwierdzenia przyjęcia towaru na dowodach zakupu
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Brak adnotacji potwierdzenia przyjęcia towaru na dowodach zakupu

Przegląd Podatku Dochodowego nr 18 (594) z dnia 20.09.2023

Prowadzoną działalność gospodarczą rozliczam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zorientowałem się, że pracownik nie zamieszczał na fakturach adnotacji o dacie przyjęcia dostawy towarów handlowych. Czy grożą mi w związku z tym konsekwencje podatkowe?

Brak zamieszczenia adnotacji o przyjęciu towarów handlowych i materiałów na dowodach księgowych potwierdzających zakup stanowi naruszenie zasad prowadzenia podatkowej księgi. Organ podatkowy może więc stwierdzić, że księga jest prowadzona w sposób wadliwy.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów stanowi dowód, na podstawie którego określane jest zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym u podatników prowadzących działalność gospodarczą. Jednak aby księga stanowiła taki dowód, musi być prowadzona z zachowaniem zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), zwanym dalej rozporządzeniem. Przepisy tego rozporządzenia regulują sposób prowadzenia podatkowej księgi, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać księga, oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem (m.in. kwestie dotyczące opisywania dostaw towarów handlowych i materiałów).

Jak stanowi § 15 ust. 1 rozporządzenia, otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych oraz towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Natomiast z uregulowań zawartych w § 15 ust. 2 rozporządzenia wynika, że jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami rozporządzenia - dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, wówczas należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału lub towaru handlowego. Podaje się w nim:

  • imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
  • ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału lub towaru.

Ponadto konieczne jest, aby opis został potwierdzony datą i podpisem osoby, która przyjęła materiał/towar.

Trzeba wspomnieć, że rozporządzenie zwalnia podatnika z obowiązku sporządzania szczegółowego opisu otrzymanego materiału lub towaru handlowego, jeżeli zakup jest udokumentowany specyfikacją dostawcy, która spełnia wymogi określone dla opisu (§ 15 ust. 4 rozporządzenia). W naszej ocenie, dotyczy to również zamieszczenia potwierdzenia otrzymania materiału lub towaru handlowego w formie adnotacji zawierającej datę i podpis osoby, która go przyjęła.

Obowiązki podatnika dotyczące potwierdzenia przyjęcia materiałów lub towarów handlowych mają charakter formalny. Poza tym dokonywanie adnotacji na fakturach zakupu bądź dowodach dostawy (opisie i specyfikacji) ma znaczenie dowodowe. Osoba, która przyjmuje towar, potwierdza tym samym, że udokumentowana transakcja zakupu materiału/towaru miała miejsce.

Wobec naruszenia omawianego obowiązku organ podatkowy może podnieść zarzut, że podatkowa księga przychodów i rozchodów jest prowadzona przez podatnika w sposób wadliwy. Jak bowiem wynika z § 10 ust. 2 rozporządzenia, za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia, według ustalonego wzoru księgi i zgodnie z objaśnieniami do wzoru księgi. Niemniej jednak pomimo stwierdzenia, że księgi są prowadzone w sposób wadliwy, organ podatkowy nadal będzie przyjmował je za dowód, gdy wady nie mają istotnego znaczenia dla ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.