W moim sklepie odzieżowym prowadzę obecnie sezonową wyprzedaż towaru. Jakie zasady reklamowania towarów obowiązują po wejściu w życie nowych przepisów? Czy mogę wprowadzić zastrzeżenie, że towar przeceniony o 50% nie podlega reklamacji?
Zakupy dokonywane przez konsumentów po wejściu w życie z dniem 25 grudnia 2014 r. przepisów nowej ustawy o prawach konsumenta, w zakresie reklamowania wadliwych produktów podlegają regulacjom Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że obecnie konsumenci mają prawo do reklamowania wad fizycznych i prawnych rzeczy na zasadach rękojmi. Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za jakość sprzedanego towaru przez dwa lata. Prawa tego nie można wyłączyć. Jeżeli Czytelnik sprzedaje w swoim sklepie przecenione rzeczy w związku z zimową wyprzedażą, a nie z powodu wad towaru, to nie może wprowadzić zastrzeżenia, że rzecz nie podlega reklamacji. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.
Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Mamy z nią do czynienia w szczególności, gdy rzecz:
W ramach rękojmi konsument może co do zasady żądać wymiany towaru na nowy, dokonania naprawy bądź obniżenia ceny. Jeżeli wada rzeczy jest istotna, może domagać się odstąpienia od umowy. W przypadku sprzedaży ubrań konsumenci najczęściej będą żądać wymiany towaru na nowy bądź zwrotu pieniędzy (odstąpienia od umowy). Jeżeli nie ma możliwości wymiany rzeczy na nową, bo np. nie ma już spódnicy w tym fasonie bądź rozmiarze, sprzedawca może zaproponować inny sposób rozstrzygnięcia postępowania reklamacyjnego, np. zaproponować obniżkę ceny.
Trzeba również zwrócić uwagę, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu towaru, jeżeli konsument nie zgłasza żadnej wady towaru, a po prostu produkt mu się nie podoba. W takim przypadku przyjęcie towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki takiego zwrotu.
Przykład Cena spódnicy została przez sprzedawcę obniżona z powodu uszkodzenia zamka błyskawicznego, o czym poinformował klientkę w momencie zakupu. W takim przypadku nie może ona wady tej reklamować, może natomiast korzystać z rękojmi, jeżeli spódnica posiada inną wadę, np. rozprutą podszewkę, o której sprzedawca nie informował. |
|