Prowadzę sklep spożywczy. Kilkakrotnie zdarzyła się sytuacja, że cena przy towarze na półce różniła się od tej naliczanej przy kasie. W takim przypadku zawsze sprzedaję, stosując cenę widniejącą przy towarze. Czy postępuję słusznie? Nie ukrywam, że nie jest to praktyka korzystna dla mnie.
Czytelnik postępuje prawidłowo, bowiem wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Tak stanowi art. 543 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). Tym samym konsumenci mają prawo żądać sprzedaży towaru z zastosowaniem ceny, która została przy nim uwidoczniona, a nie naliczonej przy kasie. Natomiast obowiązkiem przedsiębiorcy jest sprzedaż według ceny uwidocznionej na półce, chociażby była ona dla niego niekorzystna.
Zasady oznaczania cenami towarów przeznaczonych do sprzedaży określa rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. z 2002 r. nr 99, poz. 894 ze zm.). Towary oferowane kupującym w miejscu sprzedaży opatruje się wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. W przypadku towarów podobnych, na wywieszkach dodatkowo należy umieścić nazwę producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację ceny z towarem. Wywieszki muszą zostać umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą, w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru. Napisy widniejące na nich powinny być wyraźne i czytelne, tak aby nie budziły wątpliwości kupujących.
Na wywieszkach podaje się ceny aktualne w momencie oferowania towarów.
Warto zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe oznaczanie produktów cenami, bowiem naruszanie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen podlega karze grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany. Wynika tak z art. 137 Kodeksu wykroczeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 482 ze zm.). Ponadto w przypadku uporczywego uchylania się od obowiązku oznaczania cenami na sprzedawcę może zostać nałożona przez Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej kara wynosząca do 5.000 euro.
|