Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Refundacja kosztów na utworzenie miejsca pracy dla bezrobotnego ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Refundacja kosztów na utworzenie miejsca pracy dla bezrobotnego w firmie osoby fizycznej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 5 (389) z dnia 1.03.2015

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, otrzymał z powiatowego urzędu pracy refundację kosztów poniesionych na utworzenie nowego stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Jak ująć taką operację w księgach rachunkowych?

1. Podstawa prawna otrzymania refundacji ze środków Funduszu Pracy
Przedsiębiorca, który planuje zatrudnienie osoby bezrobotnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy, może się starać o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia tworzonego stanowiska pracy ze środków Funduszu Pracy (FP).

Szczegółowe zasady udzielania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149), dalej zwana ustawą o promocji zatrudnienia, a także rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 457 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie refundacji. Na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia, starosta z FP może między innymi zrefundować podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia.

Podstawą refundacji – w świetle § 4 rozporządzenia w sprawie refundacji – jest umowa zawarta przez starostę z podmiotem gospodarczym na piśmie, pod rygorem nieważności. Umowa taka powinna zawierać zobowiązanie podmiotu gospodarczego m.in. do:

  • zatrudnienia na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego przez okres co najmniej 24 miesięcy,
     
  • utrzymania przez okres co najmniej 24 miesięcy stanowisk pracy utworzonych w związku z przyznaną refundacją,
     
  • złożenia rozliczenia zawierającego zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o refundację na poszczególne wydatki ujęte w szczegółowej specyfikacji,
     
  • zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami, w wysokości proporcjonalnej do okresu niezatrudniania na utworzonych stanowiskach pracy skierowanych bezrobotnych, w przypadku niespełnienia ww. warunków lub naruszenia innych warunków umowy,
     
  • zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego, zgodnie z ustawą o VAT, podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji.

2. VAT naliczony od zakupów objętych refundacją

Refundacja ze środków FP kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy jest dokonywana przez urząd pracy, dopiero po przedłożeniu przez przedsiębiorcę rozliczenia kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o refundację. Po ich poniesieniu przedsiębiorca (pracodawca) składa do urzędu pracy rozliczenie poniesionych kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy wraz z załączonymi kserokopiami faktur, rachunków, dowodami poniesienia wydatków, kopiami ewidencji środków trwałych i/lub wyposażenia. W zestawieniu przedsiębiorca wykazuje kwoty wydatków z uwzględnieniem podatku od towarów i usług (zob. § 5 ust. 5 rozporządzenia w sprawie refundacji). Rozliczenie powinno również zawierać oświadczenie, czy podmiotowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w wykazanych wydatkach lub prawo do zwrotu podatku naliczonego. Z przepisów rozporządzenia w sprawie refundacji wynika, że podmiot, który otrzymał refundację, jest zobowiązany do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego podatku VAT naliczonego, dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania (zob. § 4 ust. 2 pkt 6).

Jeśli przedsiębiorca oświadczy, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego zawartego w wykazanych wydatkach lub prawo do zwrotu VAT, to w ostatecznym rozrachunku zrefundowane zostaną mu wydatki w kwocie netto. Kwotę VAT naliczonego będzie zobowiązany zwrócić do urzędu pracy. W innym przypadku wydatki zostaną zrefundowane w kwotach brutto, czyli razem z VAT.

3. Skutki podatkowe otrzymania zwrotu wydatków związanych z utworzeniem stanowiska pracy dla bezrobotnego

Środki pieniężne otrzymane jako refundacja wydatków poniesionych na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, w celu wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej poniesionym wydatkom zwróconym podatnikowi, między innymi w formie refundacji. Wynika to odpowiednio z treści art. 14 ust. 2 pkt 2 updof oraz art. 23 ust. 1 pkt 45 updof.

Zwracamy jednak uwagę, że przychód podatkowy wystąpi w przypadku otrzymania refundacji na wydatki inne niż środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne. W świetle art. 14 ust. 3 pkt 3a updof – do przychodów nie zalicza się zwróconych wydatków, które nie zostały wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli w związku z utworzeniem stanowiska pracy zakupiono wyposażenie, i wydatek ten zaliczono do kosztów uzyskania przychodów, to otrzymana dotacja będzie stanowiła przychód podatkowy.

Więcej przczytasz w
Na temat refundacji w świetle przepisów
podatkowych można przeczytać w Biuletynie
Informacyjnym nr 33 z 2014 r. na str. 9–15

Otrzymana refundacja w części dotyczącej zakupu wyposażenia (innego niż środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych), stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, a wydatki dotyczące tej części refundacji stanowią koszty uzyskania przychodów.


4. Ewidencja księgowa otrzymanej refundacji i jej rozliczenie
Refundacja jest przyznawana przedsiębiorcy dopiero po poniesieniu przez niego wydatków na zorganizowanie (wyposażenie lub doposażenie) nowego stanowiska pracy i przedstawieniu w urzędzie pracy rozliczenia tych wydatków. Należy przy tym podkreślić, iż sposób ewidencji refundacji oraz jej rozliczenie w przedsiębiorstwie osoby fizycznej przebiega w ten sam sposób, jak w innych jednostkach prowadzących księgi rachunkowe. Forma prawna prowadzonej działalności gospodarczej nie ma bowiem wpływu na zapisy tych operacji w księgach rachunkowych.

Faktury za zakupione składniki majątku w ramach umowy o refundację ujmuje się w księgach rachunkowych na zasadach ogólnych określonych w polityce rachunkowości jednostki. Ewidencja księgowa może przebiegać następująco:

   1) wartość zobowiązania wobec dostawcy:
      – Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu"
         (w analityce: Zakupy – umowa o refundację),
      – Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami"
         lub 24 "Pozostałe rozrachunki",
   2) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
      – Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"
         (w analityce: Zakupy – umowa o refundację),
   3) wartość zakupionych środków trwałych w cenie nabycia:
      – Wn konto 01 "Środki trwałe"
         (w analityce: Środki trwałe zrefundowane przez PUP),
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"
         (w analityce: Zakupy – umowa o refundację),
   4) wartość zakupionych wartości niematerialnych
        i prawnych w cenie nabycia:
      – Wn konto 02 "Wartości niematerialne i prawne"
         (w analityce: Wartości niematerialnie i prawne zrefundowane
         przez PUP),
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"
         (w analityce: Zakupy – umowa o refundację),
   5) pozostałe składniki majątku w cenie nabycia (zakupione
        w ramach umowy o refundację):
      – Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii"
        lub odpowiednie konto zespołu 5 (w analityce: Składniki
         o niskiej jednostkowej wartości zrefundowane przez PUP),
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"
         (w analityce: Zakupy – umowa o refundację).

Wpływ przyznanej refundacji na rachunek bankowy ujmuje się w księgach, zapisem:

      – Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
      – Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki"
         (w analityce: Rozrachunki z PUP – umowa o refundację).

Przy czym dalsze rozliczenie konta 24 wymaga uwzględnienia art. 41 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Z przepisu tego wynika bowiem, że środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają kapitałów (funduszy) własnych, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie kwoty te stopniowo zwiększają pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych sfinansowanych z tych źródeł.

Rozliczenie otrzymanej refundacji w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych przebiega zapisem:

      – Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki"
         (w analityce: Rozrachunki z PUP – umowa o refundację),
      – Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",

oraz zapis równoległy do odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych:

      – Wn konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
      – Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Z kolei otrzymaną refundację w części przeznaczonej na nabycie składników majątku niezaliczonych do środków trwałych ujmuje się zapisem: Wn konto 24, Ma konto 76-0.

Na koncie 24 pozostanie saldo oznaczające równowartość VAT podlegającego odliczeniu. Saldo to zostanie rozliczone w momencie zwrotu kwoty VAT do urzędu pracy (Wn konto 24, Ma konto 13-0).

Zazwyczaj wpływ środków pieniężnych z tytułu refundacji następuje już po rozpoczęciu używania środków trwałych i dokonaniu pierwszych odpisów amortyzacyjnych. Odpisów amortyzacyjnych od aktywów trwałych sfinansowanych z FP dokonuje się na ogólnych zasadach, tj. zapisem: Wn konto 40-0 lub konto zespołu 5, Ma konto 07-1. Przy czym dla celów podatku dochodowego można wyodrębnić część odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wydzielając odpowiednie konta analityczne w ramach konta 40-0 "Amortyzacja".

Dla celów bilansowych nie koryguje się dokonanych wcześniej odpisów amortyzacyjnych. W momencie otrzymania refundacji należy rozliczyć w księgach rachunkowych jej część przypadającą proporcjonalnie na dokonane już odpisy amortyzacyjne od momentu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji do czasu otrzymania refundacji, jednym zapisem: Wn konto 84, Ma konto 76-0

Ewidencja księgowa otrzymanej refundacji i jej rozliczenie Zwracamy uwagę, że w świetle przepisów podatkowych, jeśli jednostka otrzyma refundację po przyjęciu środka trwałego do używania i rozpoczęciu jego amortyzacji, to naliczone do tego czasu odpisy amortyzacyjne będzie musiała skorygować o ich część niestanowiącą kosztów uzyskania przychodów odnoszącą się do tej refundacji. Organy podatkowe wskazują na konieczność dokonania tej korekty wstecz, tzn. w okresach rozliczeniowych, w których odpisy te były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 20 marca 2014 r., nr IPTPB3/423-516/13-4/KJ.

Ewidencja księgowa otrzymanej refundacji i jej rozliczenie Z kolei sądy administracyjne najczęściej prezentują odmienne stanowisko. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 20 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 1129/14 (orzeczenie nieprawomocne) orzekł, iż korekty kosztów należy dokonać w miesiącu otrzymania środków pieniężnych tytułem dotacji. Analogiczne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 30 września 2014 r., sygn. akt II FSK 2024/14 (orzeczenie prawomocne).

Przykład

I. Założenia:

1. Przedsiębiorca (osoba fizyczna) prowadzący księgi rachunkowe podpisał ze starostą umowę o refundację, na mocy której powiatowy urząd pracy (PUP) zrefunduje 100% wydatków poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy dla 1 osoby bezrobotnej skierowanej przez PUP.

2. W celu wyposażenia nowego stanowiska pracy przedsiębiorca dokonał następujących zakupów udokumentowanych fakturami:

a) środek trwały o wartości: 9.000 zł netto,

b) pozostałe drobne wyposażenie zaliczone w ciężar kosztów w momencie zakupu o wartości: 3.000 zł netto,

c) VAT naliczony podlegający odliczeniu: 2.760 zł,

d) wartość brutto zobowiązania wobec dostawcy: 14.760 zł.

3. Środek trwały przyjęto do używania i rozpoczęto dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od stycznia 2015 r., według rocznej stawki amortyzacyjnej w wysokości: 14%. Miesięczna kwota odpisu amortyzacyjnego wynosi: (9.000 zł × 14%) : 12 m-cy = 105 zł.

4. W marcu 2015 r. przedsiębiorca otrzymał refundację całości (100%) poniesionych wydatków w wysokości: 14.760 zł. W terminie określonym w umowie o refundację zwrócił kwotę VAT: 2.760 zł na rachunek bankowy PUP.

5. Przedsiębiorca prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4, przy czym zakupy dotyczące refundacji rozlicza poprzez konto 30 "Rozliczenie zakupu" (w analityce: Zakupy – umowa o refundację). Zakupy dotyczące niskocennych składników majątku odnosi w koszty w momencie przekazania ich do używania, rozliczając konto 30.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Faktura zakupu:      
   a) wartość brutto zobowiązania wobec dostawcy 14.760 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 2.760 zł 22-1 30
   c) wartość zakupów dotyczących niskocennych składników majątku przekazanych
       do używania
3.000 zł 40-1 30
   d) OT – przyjęcie środka trwałego do używania 9.000 zł 01 30
2. WB – uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy 14.760 zł 21 13-0
3. PK – odpis amortyzacyjny środka trwałego dla uproszczenia łącznie za styczeń oraz luty 2015 r.: 105 zł × 2 m-ce =  210 zł 40-0 07-1
4. WB – wpływ refundacji na rachunek bankowy 14.760 zł 13-0 24
5. PK – rozliczenie otrzymanej refundacji:      
   a) refundacja przypadająca na środek trwały 9.000 zł 24 84
   b) refundacja dotycząca niskocennych składników majątku 3.000 zł 24 76-0
   c) kwota refundacji odpowiadająca kwocie odpisów amortyzacyjnych dokonanych
       do dnia jej wpływu
210 zł 84 76-0
6. WB – zwrot refundacji dotyczącej kwoty VAT na rachunek PUP 2.760 zł 24 13-0
7. PK – miesięczny odpis amortyzacyjny za marzec 2015 r. 105 zł 40-0 07-1
8. PK – kwota refundacji odpowiadająca odpisom amortyzacyjnym z niej sfinansowanych (tutaj: 100% odpisu) 105 zł 84 76-0

III. Księgowania:

Ewidencja księgowa otrzymanej refundacji i jej rozliczenie

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.