Ulepszyliśmy środek trwały, który został już w całości umorzony. W jaki sposób ustalić i księgować odpisy amortyzacyjne od ulepszonego środka trwałego?
Ulepszenie środka trwałego polega na rozbudowie, przebudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powoduje, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową (art. 31 ustawy o rachunkowości). Po zakończeniu prac ulepszeniowych o koszty ulepszenia zwiększa się wartość początkową środka trwałego. Dokonuje się tego także w sytuacji, gdy środek ten jest już całkowicie zamortyzowany. Nowa wartość początkowa środka trwałego (powiększona o wartość ulepszenia) stanowi podstawę do dokonywania dalszych odpisów amortyzacyjnych. Przy czym odpisów od tej wartości początkowej dokonywać można nie wcześniej niż po przyjęciu ulepszenia do używania. Co istotne, odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego dokonuje się według ogólnych zasad przewidzianych dla środków trwałych w ustawie o rachunkowości. W ustawie tej brak jest bowiem szczególnych uregulowań dotyczących amortyzacji ulepszonych środków trwałych.
W przypadku ulepszenia zamortyzowanego środka trwałego, odpisy amortyzacyjne wskazane jest naliczać od wartości początkowej powiększonej o koszty ulepszenia według metody i stawki właściwej dla danego środka trwałego (tzn. takiej, która była stosowana przed jego zamortyzowaniem). Przy czym suma wszystkich odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć nowej, powiększonej o ulepszenie, wartości środka trwałego. |
Miesięczne odpisy amortyzacyjne od ulepszonego środka trwałego księgowane są w analogiczny sposób jak odpisy pozostałych środków trwałych, zapisem:
– Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5, – Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych". |
Przykład
I. Założenia:
W październiku 2014 r. jednostka ulepszyła zamortyzowany w 100% środek trwały. Amortyzacji dokonywano metodą liniową z zastosowaniem stawki amortyzacyjnej: 20%. Wartość początkowa środka trwałego wynosiła: 10.500 zł. Nakłady na ulepszenie, według informacji podanych na fakturze, wyniosły: 1.800 zł netto. Jednostka ewidencjonuje koszty tylko na kontach zespołu 4.
II. Ustalenie odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego:
1. Wartość początkowa środka trwałego po ulepszeniu: 10.500 zł + 1.800 zł = 12.300 zł.
2. Roczna stawka amortyzacyjna: 20%.
3. Roczna kwota odpisów amortyzacyjnych: 12.300 zł × 20% = 2.460 zł.
4. Miesięczna kwota odpisów amortyzacyjnych: 2.460 zł : 12 m-cy = 205 zł.
5. Jednostka dokonywać będzie odpisów amortyzacyjnych przez 9 m-cy, przy czym ostatni odpis wyniesie: 1.800 zł – (8 m-cy × 205 zł) = 160 zł.
III. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ – nakłady na ulepszenie środka trwałego: | |||
a) wartość brutto zobowiązania | |
30 | 24 |
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu | 414 zł | 30 | |
c) wartość netto – rozliczenie wydatków poniesionych na ulepszenie | 1.800 zł | 08 | 30 |
2. PK – zwiększenie wartości początkowej środka trwałego o ulepszenie | 1.800 zł | 01 | 08 |
3. PK – miesięczny odpis amortyzacyjny od ulepszonego środka trwałego | 205 zł | 40-0 |
IV. Księgowania:
|