Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Wydatki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w księgach rachunkowych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wydatki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w księgach rachunkowych

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 17 (329) z dnia 1.09.2012
1. Szkolenia z zakresu bhp oraz wstępne badania profilaktyczne

Do jakiego rodzaju kosztów zaliczyć badania wstępne i szkolenia bhp przeprowadzone dla nowo zatrudnionych pracowników - w pozostałe koszty rodzajowe, czy świadczenia na rzecz pracowników? Za szkolenie bhp oraz za badania lekarskie otrzymaliśmy faktury. Prowadzimy ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4. Jak to zaksięgować?

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.) - zwanej dalej K.p. - pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki (zob. art. 207 § 2 K.p.).

Na podstawie art. 207 § 21 K.p. koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą obciążać pracowników.

Wśród świadczeń związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy wyróżnić można, np.: wydatki na szkolenia pracowników w zakresie bhp oraz ochrony przeciwpożarowej, wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie, odzież ochronną i roboczą, odpowiednie napoje (np. mleko, kawa, herbata, zimne napoje w czasie upałów), posiłki profilaktyczne wydawane pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, środki czystości, czy materiały opatrunkowe do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

W księgach rachunkowych tego rodzaju wydatki, wynikające wprost z przepisów prawa lub regulaminów obowiązujących w danej jednostce zalicza się w ciężar kosztów działalności operacyjnej i ujmuje na koncie kosztów rodzajowych 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia".

Na koncie 40-5, oprócz świadczeń związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, ujmuje się w szczególności składki na ubezpieczenia społeczne stanowiące koszt pracodawcy, świadczenia urlopowe, obowiązkowe odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, ekwiwalenty za używanie przez pracowników własnej odzieży i obuwia lub za pranie odzieży otrzymanej od zakładu pracy i wiele innych. W związku z tym, iż konto to charakteryzuje się dużą różnorodnością świadczeń na nim ujmowanych, jednostki najczęściej tworzą konta analityczne do konta 40-5 w zależności od swoich potrzeb.

Na pracodawcy ciąży szereg obowiązków związanych z zatrudnieniem nowego pracownika. Osoba przyjmowana do pracy podlega wstępnym badaniom lekarskim zaliczanym do badań profilaktycznych, które wykonywane są na koszt pracodawcy (por. art. 229 K.p.). Ponadto przed dopuszczeniem pracownika do pracy, powinien on odbyć wstępne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, o którym mowa w art. 2373 § 2 K.p. Zaświadczenie o zdolności do pracy wystawione przez lekarza medycy pracy oraz zaświadczenia o odbytym szkoleniu z zakresu bhp przechowuje się w aktach osobowych pracownika. Szczegółowe zasady, tryb przeprowadzania i sposób dokumentowania badań profilaktycznych reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy (Dz. U. nr 69, poz. 332 z zm.). Z kolei szkolenia bhp zostały szczegółowo uregulowane rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180, poz. 1860 ze zm.).

Ewidencję księgową poniesionych kosztów związanych z zatrudnieniem nowych pracowników, tj. szkolenia z zakresu bhp oraz wstępnych badań profilaktycznych, przedstawia poniższy przykład.

Przykład

I. Założenia:

  1. Spółka z o.o. "ABC" skierowała dwie osoby przyjmowane do pracy na wstępne badania lekarskie (badania profilaktyczne), za których wykonanie otrzymała fakturę na kwotę: 200 zł (usługa zwolniona z VAT).
     
  2. Przed dopuszczeniem do pracy nowo zatrudnieni pracownicy przeszli wstępne szkolenie w dziedzinie bhp. Za przeprowadzone szkolenie spółka otrzymała fakturę na kwotę: 400 zł (usługa zwolniona z VAT).
     
  3. Jednostka prowadzi działalność handlową i księguje koszty tylko w układzie rodzajowym (zespół 4) oraz sporządza rachunek zysków i strat w wersji porównawczej.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FV - wstępne badania profilaktyczne (kwota zobowiązania) 200 zł 30 21
2. FV - zarachowanie usługi w ciężar kosztów 200 zł 40-5 30
3. FV - szkolenia w zakresie bhp (kwota zobowiązania) 400 zł 30 21
4. FV - zarachowanie usługi szkoleniowej w koszty 400 zł 40-5 30
5. WB - uregulowanie zobowiązania z tytułu wstępnych badań profilaktycznych 200 zł 21 13-0
6. WB - uregulowanie zobowiązania z tytułu szkolenia bhp 400 zł 21 13-0

III. Księgowania:

Szkolenia z zakresu bhp oraz wstępne badania profilaktyczne

2. Napoje i posiłki wydawane pracownikom w ramach bhp

Jak zaksięgować fakturę za przekazywaną pracownikom wodę mineralną? Czy trzeba sporządzić fakturę wewnętrzną i zaksięgować VAT?

Obowiązek zapewnienia wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów, a pracownikom zatrudnionym na stałe lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych oprócz wody, także innych napojów wynika z art. 23715 § 1 K.p. oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).

Szczegółowe zasady zaopatrzenia w napoje pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. nr 60, poz. 279). W § 4 ust. 1 tego rozporządzenia określono w jakich warunkach pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom napoje, których rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy, w tym na przykład zatrudnionym przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1.500 kcal (6.280 KJ) u mężczyzn oraz 1.000 kcal (4.187 KJ) u kobiet, czy też przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10o C lub powyżej 25o C.

Wydanie pracownikom napojów w ramach wypełniania obowiązków nałożonych na pracodawcę przez przepisy Kodeksu pracy nie jest przekazaniem na cele osobiste pracownika w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT. W związku z tym jednostka nie ma obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej i księgowania VAT należnego.

Ewidencję księgową przekazania pracownikom wody pitnej i innych napojów w ramach obowiązków pracodawcy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przedstawiono na przykładzie liczbowym.

Przykład

I. Założenia:

  1. Jednostka produkcyjna zakupiła w sierpniu 2012 r. wodę pitną i inne napoje dla pracowników zatrudnionych okresowo w warunkach ocenionych jako szczególnie uciążliwe. Faktura VAT dokumentująca zakup napojów opiewała na kwotę brutto: 861 zł, w tym VAT: 161 zł.
     
  2. Pracownikom zatrudnionym przy pracach na otwartej przestrzeni wydano z magazynu wodę i napoje o wartości: 400 zł.
     
  3. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5. Napoje przyjmuje do magazynu i prowadzi ich ewidencję w cenach zakupu.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FV - zakup wody mineralnej i innych napojów:         
   a) wartość napojów w cenie zakupu 700 zł 30   
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 161 zł 22-1   
   c) wartość brutto zobowiązania 861 zł    21
2. Pz - przyjęcie wody i napojów do magazynu 700 zł 31 30
3. Rw - wydanie pracownikom wody i innych napojów 400 zł 40-5
31
    oraz księgowanie równoległe w ciężar kosztów według funkcji 400 zł 50 49

III. Księgowania:

Napoje i posiłki wydawane pracownikom w ramach bhp

W jednostkach, które nie prowadzą magazynu lub przyjęły rozwiązanie ewidencyjne polegające na tym, że wodę i inne napoje przekazują pracownikom z pominięciem magazynu, kwotę netto z faktury (w przykładzie: 700 zł) przeksięgowuje się z konta 30 "Rozliczenie zakupu" bezpośrednio w ciężar kosztów, zapisem:

   - Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia",
   - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"

oraz równolegle:

   - Wn konto 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej",
   - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Powyższy zapis zastąpi więc operację 2 i 3 z przykładu.


3. Okulary korekcyjne dla pracowników pracujących przy monitorze ekranowym

Pracodawca zwraca pracownikom koszty szkieł korekcyjnych do wysokości 300 zł. Jak zaksięgować i udokumentować taki zwrot wydatków, gdy rachunki przedstawiane przez pracowników wystawione są na większe kwoty?

Z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr 148, poz. 973) wynika, że pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (zob. § 8 ust. 2 tego rozporządzenia).

Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nie określa kwoty podlegającej refundacji w związku z zakupem okularów korekcyjnych. Decyzja ta należy do pracodawcy, który może pokryć koszty w pełnej wysokości, bądź określić procentowy lub kwotowy limit w ponoszeniu tych kosztów.

Jeśli pracodawca pokrywa koszty zakupu okularów korekcyjnych do wysokości określonego limitu, to księgowaniu podlega - na podstawie przedstawionej przez pracownika faktury - tylko kwota limitu. Oznacza to, że kwota niepodlegająca dofinansowaniu (tutaj: powyżej 300 zł) nie będzie księgowana.

W sytuacji gdy faktura dokumentująca zakup okularów dla pracownika wystawiona jest na firmę, wówczas nie ma przeszkód, aby firma odliczyła VAT z takiej faktury. Warunkiem prawa do odliczenia VAT jest związek nabywanych przez firmę towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT (por. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Jeżeli koszty zakupu okularów pracodawca pokrywa do wysokości określonego limitu, to kwotę VAT podlegającą odliczeniu należy ustalić w proporcji do kosztów zwracanych pracownikowi, czyli kosztów poniesionych przez jednostkę.

Przykład

I. Założenia:

  1. Lekarz okulista w ramach okresowych badań profilaktycznych zalecił pracownikowi stosowanie okularów korekcyjnych do pracy przy monitorze ekranowym. Pracownik zakupił zalecane okulary i przedstawił pracodawcy (spółka z o.o.) fakturę na kwotę: 540 zł (w tym VAT: 40 zł).
     
  2. Pracodawca finansuje zakup okularów korekcyjnych do wysokości: 300 zł. Kwota dofinansowania została wypłacona pracownikowi gotówką.
     
  3. Spółka prowadzi ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FV - zakup okularów korekcyjnych do wysokości przyznanego limitu:           
   a) wartość okularów w cenie zakupu 277,78 zł 30    
   b) VAT podlegający odliczeniu 22,22 zł 22-1    
   c) łączna kwota zobowiązania 300,00 zł     23-4
2. FV - zaliczenie zwrotu za okulary w ciężar kosztów 277,78 zł 40-5 30
3. KW - wypłata dofinansowania do okularów korygujących wzrok pracownikowi 300,00 zł 23-4 10

III. Księgowania:

Okulary korekcyjne dla pracowników

Jeśli pracownik przedstawi fakturę za okulary wystawioną na swoje imię i nazwisko zamiast na pracodawcę, to jednostce - zgodnie z ustawą o VAT - nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ewidencja księgowa faktury dotyczącej zwrotu za okulary korekcyjne będzie przedstawiać się wtedy następująco:

   1) zaliczenie w ciężar kosztów wydatku na zapewnienie pracownikowi okularów korekcyjnych
        (w wysokości określonego limitu):
      - Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia",
      - Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",

   2) zwrot kosztów pracownikowi do wysokości określonego limitu:
      - Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
      - Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.