Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Składki ZUS  »   Odroczenie płatności składek lub rozłożenie ich na raty
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Odroczenie płatności składek lub rozłożenie ich na raty

Gazeta Podatkowa nr 45 (1711) z dnia 4.06.2020
Dorota Wyderska

Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 spowodowała, że wiele firm ograniczyło bądź zawiesiło prowadzenie działalności, czego konsekwencją było m.in. zmniejszenie dochodów. To spowodowało, że niektóre firmy zaczęły mieć trudności z terminowym regulowaniem należności publicznoprawnych. Rząd wprowadził więc różne narzędzia pomocowe, m.in. zwolnienie z opłacenia składek ZUS. Z tym że firmy, które nie spełniają określonych wymogów, nie mogą korzystać z tej preferencji. Mogą jednak wnioskować w uproszczonym trybie o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek bez dodatkowej opłaty, jaką jest opłata prolongacyjna.

Co to za ulga?

Ulga w postaci odroczenia terminu płatności składek albo rozłożenia na raty należności z tytułu składek - w uproszczonym trybie - dotyczy składek począwszy od stycznia 2020 r. (nie dotyczy więc składek należnych np. za 2019 r.). Warunkiem jej udzielenia jest pogorszenie sytuacji finansowej danego płatnika składek w wyniku epidemii koronawirusa, która spowodowała brak możliwości opłacenia należnej składki w terminie. Dzięki tej preferencji płatnik może opłacić należne składki do ZUS w dłuższym czasie.

Przy tej uldze nie ma żadnych ograniczeń co do wysokości należnych składek, które mają być nią objęte. Skorzystanie z niej nie wyklucza możliwości skorzystania z innych form wsparcia przewidzianych w tarczy antykryzysowej.

Jeśli wniosek o udzielenie tej ulgi zostanie złożony przed terminem płatności składek, wtedy ZUS nie naliczy żadnych kosztów związanych z ulgą. W razie złożenia wniosku po terminie opłacania składek, ZUS naliczy odsetki za zwłokę na dzień złożenia wniosku.

Płatnicy, którzy skorzystają z odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty spłaty zadłużenia, nie będą musieli ponosić kosztów opłaty prolongacyjnej. Z art. 15zb specustawy w sprawie COVID-19 wynika bowiem, że w przypadku należności z tytułu składek należnych za okres od 1 stycznia 2020 r. odroczonych lub rozłożonych na raty, na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, nie nalicza się opłaty prolongacyjnej, o której mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 ze zm.).

Płatnik wnioskujący o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek ma możliwość sam określić warunki spłaty ciążącego na nim zobowiązania. Oczywiście warunki te muszą być możliwe do przyjęcia przez ZUS.

Kto może skorzystać?

Z uproszczonych form pomocy, takich jak odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek za okres od stycznia 2020 r., może skorzystać płatnik, który w związku z epidemią koronawirusa ma problemy, aby opłacić bieżące składki ubezpieczeniowe, a nie spełnia warunków do zwolnienia z ich opłacenia na podstawie ustawy antykryzysowej. Przy ubieganiu się o jedną z tych preferencji nie jest brana pod uwagę wielkość danego podmiotu, rodzaj prowadzonej przez niego działalności, miejsca jej prowadzenia ani to, w jakiej wysokości uzyskuje przychody z racji prowadzonej działalności. Nie jest też istotne, od kiedy został zgłoszony w ZUS jako płatnik składek. Jedyną przesłanką uprawniającą do złożenia wniosku o tę preferencję jest pogorszenie sytuacji finansowej w wyniku wystąpienia epidemii COVID-19 (ma ona charakter generalny).

Z odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności z tytułu składek może także skorzystać osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zawiesiła jej wykonywanie, a posiada nieopłacone należności za okres od stycznia 2020 r.

Potrzebny wniosek

Płatnik, który chce skorzystać z odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności z tytułu składek, powinien przekazać do ZUS wniosek w tej sprawie. Składa się go na druku RDU. Wypełniając go, płatnik powinien wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na jego sytuację finansową oraz brak możliwości terminowego opłacenia należności.

Wniosek powinien zostać złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Można go przekazać do ZUS drogą elektroniczną przez PUE ZUS (albo za pośrednictwem strony gov.pl) lub w formie papierowej (tarcza 4.0 przewiduje, że wniosek ten można przekazać do ZUS wyłącznie elektronicznie; na dzień oddania GP do druku nie zakończono prac legislacyjnych nad tarczą 4.0).

Płatnik, który nie zgadza się ze sposobem rozpatrzenia jego wniosku przez ZUS, może złożyć wniosek do ZUS o ponowne rozpatrzenie sprawy (wystarczy, że złoży pismo w tej sprawie do placówki ZUS). Ma na to 7 dni od dnia, w którym otrzyma z ZUS odpowiedź na jego wniosek.

Przykład

Spółka z o.o. zatrudniająca 58 osób (pracowników i zleceniobiorców), w wyniku epidemii koronawirusa musiała ograniczyć produkcję. To spowodowało trudności z terminowym opłaceniem składek do ZUS. Ze względu na liczbę osób zgłoszonych przez spółkę do ubezpieczeń społecznych, nie mogła ona wnioskować o zwolnienie z opłacenia składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r. W dniu 8 maja 2020 r. spółka złożyła więc wniosek o rozłożenie na raty należności z tytułu składek za te miesiące. Do składek należnych za marzec 2020 r. zostaną naliczone odsetki za zwłokę do dnia złożenia wniosku (do składek za kwiecień i maj 2020 r. odsetki nie zostaną naliczone, ponieważ wniosek został złożony przed terminem ich płatności). Do zawartej umowy na ratalną spłatę należności za marzec, kwiecień i maj 2020 r. nie zostanie naliczona opłata prolongacyjna.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19... (Dz. U. poz. 374 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Składki ZUS - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.