1) Były pracownik zwrócił się do zakładu pracy z wnioskiem o wystawienie zaświadczenia o wysokości zarobków na dołączonym formularzu ERP-7. Zaświadczenie to jest mu niezbędne do ubiegania się o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Dotychczas wystawialiśmy pracownikom zaświadczenia na druku Rp-7. Czy jest to właściwy druk? Jeśli tak, to proszę o wskazówki dotyczące jego wypełniania.
Od sierpnia 2018 r. ZUS wprowadził nowy druk zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ERP-7, który zastąpił dotychczasowy Rp-7. Nowy druk w stosunku do poprzedniego został znacznie rozbudowany.
Pierwsza strona przeznaczona jest na podanie:
Druk ERP-7 dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl. |
Na drugiej stronie tego formularza należy podać informacje o pracowniku, tj. okres zatrudnienia u danego płatnika, wymiar czasu pracy (podaje się okres od-do, w którym pracownik przed 15 listopada 1991 r. był zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy), okresy urlopu bezpłatnego i wychowawczego. Jako nowość, na tej stronie dodatkowo podaje się imię i datę urodzenia dziecka/dzieci, na które był udzielony urlop wychowawczy. Ponadto zamieszcza się informacje o wypłaconych świadczeniach, tj.:
W nowym druku jest więcej miejsca na wpisanie informacji o wypłaconych świadczeniach, co umożliwia wymienienie ich wszystkich (bez dodatkowego załącznika wykazującego te okresy, jak było to praktykowane przy poprzednim druku).
Trzecia strona druku w całości została przeznaczona na tabelę, w której należy wykazać wysokość wypłaconych wynagrodzeń za poszczególne lata kalendarzowe. W tabeli można podać dane za 20 lat kalendarzowych, a nie jak dotychczas tylko 10. Na temat wypełniania tej tabeli piszemy w dalszej części niniejszego opracowania.
Na czwartej (ostatniej) stronie druku umieszczono tabelę, w której należy podać rok i miesiąc, w którym nastąpiło przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na tej stronie podaje się też:
Pod koniec ostatniej strony umieszczono pouczenie o odpowiedzialności za wystawienie zaświadczenia oraz pola na wpisanie daty i złożenie podpisu przez płatnika lub osobę upoważnioną/uprawnioną do wystawienia zaświadczenia - numer telefonu oraz pieczątkę zawierającą imię, nazwisko i stanowisko.
Zwracamy uwagę! Zaświadczenie ERP-7 nie wymaga podpisu dwóch osób, jest podpisywane tylko przez jedną osobę - płatnika składek lub osobę upoważnioną/uprawnioną do wystawiania zaświadczeń.
2) Jak wypełnić poszczególne kolumny tabeli umieszczonej na stronie 3 nowego zaświadczenia ERP-7?
Przy wypełnianiu tabeli dotyczącej wysokości wynagrodzenia (str. 3 druku) należy kierować się omówionymi dalej zasadami umieszczania poszczególnych składników w odpowiedniej kolumnie.
Kolumna 1: wpisuje się rok, za który wykazywane są zarobki.
Kolumna 2: należy wpisać sumę kwot wszystkich składników wynagrodzenia lub uposażenia, które w trakcie zatrudnienia były objęte składką na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia emerytalne i rentowe uzyskanych za dany rok kalendarzowy. Mowa tutaj o wynagrodzeniu zasadniczym i innych stałych składnikach wynagrodzenia jak np. dodatek stażowy czy funkcyjny, a także wynagrodzeniu obejmującym świadczenia w naturze oraz składnikach zmiennych jak np. premia regulaminowa, nagroda uznaniowa.
Kolumna 3: podaje się sumę kwot wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłków chorobowego, macierzyńskiego i opiekuńczego wypłaconych za dany rok kalendarzowy.
Kolumna 4: wskazuje się sumę kwot świadczenia rehabilitacyjnego oraz dodatku, świadczenia i zasiłku wyrównawczego uzyskanych za dany rok kalendarzowy.
Kolumna 5: wpisuje się kwoty składników wynagrodzenia za dany rok kalendarzowy, które w okresie świadczenia pracy stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a wyłączenie ich z tej podstawy następuje jedynie z powodu pobierania świadczeń z tytułu niezdolności do pracy lub macierzyństwa. Prawo do pobierania tych składników wynagrodzenia wynika z układów zbiorowych pracy lub przepisów branżowych. Do takich świadczeń należą m.in. dodatki stażowe lub dodatki ratownicze.
Kolumna 6: należy podać kwotę przychodu należnego za dany rok kalendarzowy, która nie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a była objęta składką na ubezpieczenie wypadkowe. Dotyczy to sytuacji, gdy w danym roku kalendarzowym nastąpiło przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe; w kolumnie tej wykazuje się tylko te wynagrodzenia, które nie były objęte składką z powodu tego przekroczenia.
Kolumna 7: kolumna ta służy do wykazania innych wypłat, które nie zostały ujęte w kolumnach 2-6 oraz ich rodzaju. Powinny w niej znaleźć się kwoty rekompensat wypłaconych pracownikowi z tytułu podwyżki cen żywności, opału i energii oraz rekompensat z tytułu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej.
3) W jaki sposób należy wypełnić formularz ZUS ERP-7 dla pracownika, którego wynagrodzenie podlegające oskładkowaniu we wrześniu 2011 r. osiągnęło limit rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe (100.770 zł)? Pracownik otrzymuje wynagrodzenie za dany miesiąc 10. dnia następnego miesiąca. W 2010 r. miesięczne wynagrodzenie wynosiło 8.000 zł, a od 2011 r. wynosi 9.200 zł. Zainteresowany w 2011 r. obok wynagrodzenia zasadniczego uzyskał również: wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych w kwocie 4.000 zł (sierpień), premię uznaniową w kwocie 7.000 zł (maj) oraz trzynastkę za 2010 r. w kwocie 8.170 zł (luty). Natomiast trzynastkę za 2011 r. w kwocie 9.500 zł wypłacono pracownikowi w lutym 2012 r.
Przy wypełnianiu ERP-7 nadal należy kierować się zasadą uwzględniania wynagrodzenia/ /uposażenia oraz świadczeń za czas niezdolności do pracy do roku kalendarzowego, za który zostały wypłacone. Oznacza to, że wypłaty dokonane w innym roku kalendarzowym, np. trzynastka lub wynagrodzenie za grudzień poprzedniego roku, należy uwzględnić w roku kalendarzowym, którego faktycznie dotyczą. W sytuacji, gdy nie można ustalić okresu, jakiego dana wypłata dotyczy, wówczas kwoty te dolicza się do miesiąca, w którym zostały wypłacone.
Przykład |
Przyjmujemy dane z pytania. Pracownikowi w 2011 r. wypłacono łącznie 128.370 zł, w tym w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe uwzględniono wypłaty tylko do rocznego limitu obowiązującego w 2011 r., czyli do kwoty 100.770 zł. Licząc od początku 2011 r., do limitu weszły:
Ponadto w styczniu 2012 r. otrzymał wynagrodzenie za grudzień 2011 r. w wysokości 9.200 zł, a w lutym 2012 r. trzynastkę za 2011 r. w kwocie 9.500 zł.
Ustalając wysokość przychodu uzyskanego przez pracownika w 2011 r. dla celów emerytalno-rentowych, należy:
Wysokość przychodu po odliczeniu/doliczeniu ww. kwot wyniesie 103.300 zł, tj. 100.770 zł - (8.000 zł + 8.170 zł) + (9.200 zł + 9.500 zł). Fakt, że kwota ta przekracza wysokość rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe obowiązującej w 2011 r. nie ma znaczenia.
Zatem w tabeli - Informacje o kwotach wynagrodzenia/uposażenia, kwotach świadczeń wypłaconych w okresie niezdolności do pracy (...) należy wykazać następujące kwoty:
Kolumna 2: 103.300 zł,
Kolumna 6: 27.600 zł.
Ponadto w tabeli - Informacja o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe należy podać rok i miesiąc, w którym wynagrodzenie pracownika przekroczyło roczną podstawę, czyli wrzesień 2011 r.
Zgodnie z art. 15 ust. 3a ustawy emerytalnej, przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych uwzględnia się kwoty wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy oraz zasiłków chorobowego, macierzyńskiego i opiekuńczego wypłaconych w roku kalendarzowym przypadającym po 2004 r., pod warunkiem że łączna kwota podstaw wymiaru składek oraz wynagrodzeń i zasiłków nie przekroczyła rocznej podstawy wymiaru składek.
Ważne: Jeżeli w danym roku kalendarzowym przychód pracownika przekroczył roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, to przy obliczaniu emerytury nie uwzględnia się wypłaconych wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy ani zasiłków. |
Termin za jaki należne są te świadczenia jest bez znaczenia. W pierwszej kolejności wlicza się uzyskane wynagrodzenia, a dopiero w dalszej kolejności świadczenia z tytułu niezdolności do pracy.
|