Dokonaliśmy wymiany zepsutego silnika w pojeździe specjalistycznym zaliczonym do firmowych środków trwałych. Zgodnie z otrzymaną z warsztatu fakturą wydatki na naprawę wyniosły ponad 50.000 zł. Czy wydatki na ten remont można wpisać do księgi podatkowej jako koszt, czy należy odnieść je na zwiększenie wartości początkowej tego pojazdu?
Wydatki poniesione na remont pojazdu specjalistycznego Czytelnik powinien ująć w księdze jako koszt, na podstawie faktury za naprawę.
Przedsiębiorcy nakłady ponoszone na środki trwałe mogą kwalifikować jako ulepszenie lub remont. Wydatki na remont środka trwałego odnosi się bezpośrednio do kosztów, a nakłady na ulepszenie - na zwiększenie jego wartości początkowej. Do ulepszenia dochodzi, gdy suma wydatków poniesionych na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację środka trwałego w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania. Wartość ta mierzona jest w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Tak wynika z art. 22g ust. 17 ustawy o pdof (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Poniesione na ulepszenie środków trwałych nakłady, zwiększające ich wartość początkową, uwzględniane są w kosztach za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych.
Remontu środka trwałego dokonuje się w celu przywrócenia mu pierwotnego stanu technicznego, umożliwiającego dalsze jego użytkowanie w dotychczasowy sposób. Wydatki na remonty środków trwałych, bez względu na ich wysokość, odnoszone są bezpośrednio w koszty. W księdze ich wartość ujmuje się w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" (por. pkt 13 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm.).
Przykład Podatnik dokonał naprawy pojazdu specjalistycznego, która obejmowała m.in. wymianę silnika. Jak wynika z faktury otrzymanej z warsztatu samochodowego wystawionej w dniu 8 kwietnia 2025 r., wydatki na naprawę wyniosły 51.000 zł (plus VAT 11.730 zł). Podatnik w oparciu o tę fakturę wpisał do księgi podatkowej, pod datą 8 kwietnia 2025 r., w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" kwotę 51.000 zł. |
|