Czy główny księgowy samorządowej jednostki budżetowej prowadzącej działalność oświatową może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych? Czy nie będzie to pozostawać w sprzeczności z ustawą o pracownikach samorządowych?
Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.) nie zakazują prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników samorządowych. Stanowią one jedynie, iż pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez pracownika samorządowego któregokolwiek z tych zakazów, niezwłocznie rozwiązuje się z nim, bez wypowiedzenia, stosunek pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 Kodeksu pracy lub odwołuje się go ze stanowiska (por. art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych). |
Prowadzenie działalności gospodarczej przez głównego księgowego (również w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych) nie musi mieć generalnie wpływu na wykonywanie obowiązków pracownika samorządowego. Wymienione bowiem w art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych zakazy, tzn. wykonywanie zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, uwarunkowane są ewentualną stronniczością lub interesownością pracownika.
Oznacza to, że w przypadku gdy główny księgowy samorządowej jednostki budżetowej prowadzi ponadto działalność gospodarczą w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostek niezwiązanych w żaden sposób z jednostką samorządową, poza miejscem i czasem zatrudnienia, nie powinny mieć zastosowania przytoczone wyżej przepisy. Jeśli jednak obsługiwane przez niego firmy będą świadczyć usługi na rzecz jednostki samorządowej lub też ubiegać się będą o udzielenie takiego zamówienia itp., to sytuacja taka może zostać uznana za konflikt interesów i może wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.
Należy przy tym pamiętać, iż przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie wymagają wykazania stronniczości lub interesowności pracownika. Wystarczy jedynie możliwość wywołania podejrzeń o stronniczość lub interesowność.
Czy główny księgowy musi uzyskać zgodę dyrektora na prowadzenie działalności gospodarczej?
Ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku uzyskania przez pracownika zgody na podjęcie działalności gospodarczej. |
Trzeba jednak pamiętać, że przepisy art. 31 ustawy o pracownikach samorządowych nakładają na pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, obowiązek złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. W przypadku prowadzenia takiej działalności pracownik jest zobowiązany określić jej charakter. Pracownik ten jest również zobowiązany składać odrębne oświadczenia w przypadku zmiany charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej pracownik jest zobowiązany złożyć kierownikowi jednostki, w której jest zatrudniony, w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru. W przypadku niezłożenia w terminie takiego oświadczenia na pracownika nakładana jest kara upomnienia albo nagany. Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.
|