Z dniem 1 czerwca 2025 r. wejdą w życie (z pewnymi wyjątkami) przepisy ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Zastąpi ona obowiązującą od lat ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jej celem jest reforma rynku pracy i pełne dostosowanie przepisów do aktualnej sytuacji na nim panującej. Wprowadza ona m.in. nowe zasady udzielania wsparcia ze środków KFS.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) jest narzędziem rynku pracy. KFS został utworzony ze środków Funduszu Pracy z myślą o wsparciu kształcenia ustawicznego pracodawców oraz pracowników.
Na mocy przepisów ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia zwiększona zostanie dostępność środków KFS - z pomocy na kształcenie ustawiczne będą mogły skorzystać wszystkie podmioty, które w okresie co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy opłacały składki na Fundusz Pracy bądź też są zwolnione z obowiązku ich opłacania z mocy prawa. Oznacza to, że prawo do wsparcia uzyskają samozatrudnieni oraz podmioty ustawowo zwolnione z wymienionego obowiązku.
Natomiast z pomocy nie skorzystają podmioty wskazane w art. 125 ust. 8 omawianej ustawy, tj. m.in. podmioty:
Dotychczas środki można było przeznaczyć wyłącznie na podniesienie kwalifikacji pracownika w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277) oraz samego pracodawcy. Nowa ustawa rozszerza kategorie osób pracujących, które mogą skorzystać z kształcenia ustawicznego finansowanego z KFS, o osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Ustawodawca dokonał zmian także w zakresie działań możliwych do sfinansowania z KFS. Zrezygnowano z finansowania określania potrzeb szkoleniowych u pracodawcy, a także z konsultacji i poradnictwa dla pracodawców. Pozostawiono możliwość finansowania kursów wskazanych przez wnioskodawcę oraz studiów podyplomowych. Wprowadzono możliwość sfinansowania należności dla instytucji potwierdzającej nabytą wiedzę i umiejętności lub wydającej dokumenty potwierdzające nabycie wiedzy i umiejętności. Zachowano również istniejącą dotychczas możliwość finansowania z KFS badań lekarskich i psychologicznych wymaganych do podjęcia przez osoby pracujące kształcenia lub zadań zawodowych po ukończonym kształceniu oraz z tytułu ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem, ponoszonych przez podmiot wnioskujący o udzielenie pomocy na kształcenie ustawiczne lub instytucję realizującą to kształcenie.
Przy rozpatrywaniu wniosku o finansowanie działań ze środków KFS starosta uwzględniać będzie m.in. zgodność:
1) dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok,
2) wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy.
Zmianie ulegną też warunki udzielenia wsparcia. Przede wszystkim zmniejszony zostanie limit dofinansowania.
Co do zasady, wszystkie podmioty będą mogły otrzymać dofinansowanie do wysokości 70% kosztów kształcenia ustawicznego. Natomiast dofinansowanie do wysokości 90% kosztów będą mogły uzyskać podmioty niezatrudniające pracowników albo zatrudniające w dniu złożenia wniosku o środki z KFS w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy nie więcej niż 9 osób.
Zmniejszeniu z 300% do 200% przeciętnego wynagrodzenia ulegnie też kwota, jaką można przyznać rocznie na jednego uczestnika kształcenia ustawicznego. Ponadto doprecyzowano, że chodzi o limitowaną wysokość dofinansowania kosztów kształcenia dla konkretnej osoby, a nie o średnią wyliczaną na jednego uczestnika w firmie. Oznacza to, że w ramach ewentualnej kontroli sprawdzeniu będzie podlegać poziom wydatkowania środków na konkretne osoby.
Poza tym ustawa wprowadza ograniczenie w postaci maksymalnej wysokości dofinansowania w roku dla jednego wnioskodawcy w zależności od wielkości. Wysokość pomocy nie będzie mogła przekraczać:
1) 4-krotności przeciętnego wynagrodzenia - w przypadku podmiotów niezatrudniających pracowników albo które zatrudniają w dniu złożenia wniosku o środki z KFS w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy nie więcej niż 9 osób,
2) 8-krotności przeciętnego wynagrodzenia - w przypadku podmiotów, które zatrudniają w dniu złożenia wniosku o środki z KFS w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy więcej niż 9 osób, jednak nie więcej niż 49 osób,
3) 12-krotności przeciętnego wynagrodzenia - w przypadku podmiotów, które zatrudniają w dniu złożenia wniosku o środki z KFS w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy więcej niż 49 osób, jednak nie więcej niż 249 osób,
4) 14-krotności przeciętnego wynagrodzenia - w przypadku podmiotów, które zatrudniają w dniu złożenia wniosku o środki z KFS w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy więcej niż 249 osób.
W art. 127 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia określono warunki konieczne do spełnienia po zakończeniu kształcenia podlegającego finansowaniu. Podmiot zobowiązany będzie m.in. do utrzymania zatrudnienia osoby, na której kształcenie ustawiczne przyznano finansowanie, przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia ukończenia przez nią kształcenia, z wyjątkiem:
a) rozwiązania przez tę osobę umowy o pracę,
b) rozwiązania z tą osobą umowy o pracę na podstawie art. 52 albo art. 53 Kodeksu pracy,
c) wygaśnięcia stosunku pracy,
d) otrzymania na tę osobę finansowania w przypadku, o którym mowa w art. 217 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, tj. zwolnień monitorowanych.
Ponadto, w przypadku gdy z finansowania kształcenia ustawicznego skorzysta pracodawca lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, niedopuszczalne będzie dokonanie zawieszenia czy zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia ukończenia kształcenia, chyba że powodem będzie ogłoszenie przez niego upadłości.
Środki z KFS nie mogą zostać przeznaczone na opłacenie kosztów kształcenia ustawicznego, które:
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620)
|