Kodeks pracy przewiduje ogólny obowiązek prowadzenia przez pracodawcę ewidencji czasu pracy. Zasady jego realizacji konkretyzuje odpowiednie rozporządzenie i w pewnym zakresie regulacje odrębne. Kwestie wątpliwe dotyczące niektórych aspektów prowadzenia ewidencji czasu pracy wyjaśniane były w drodze opinii urzędów.
Pracodawca, dla celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia pracownika i innych świadczeń związanych z pracą, jest zobowiązany prowadzić ewidencję czasu pracy. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 535), zwane rozporządzeniem dokumentacyjnym, wskazuje, jakie informacje powinny się znaleźć m.in. w ewidencji czasu pracy, zwanej też kartą ewidencji czasu pracy. Jak wynika z § 6 pkt 1 lit. a) rozporządzenia dokumentacyjnego, ewidencja czasu pracy zawiera informacje o:
W większości przypadków karta ewidencji czasu pracy prowadzona jest w typowy sposób, tj. w zakresie wymaganym przez § 6 rozporządzenia dokumentacyjnego. Może mieć postać papierową lub elektroniczną, w zależności od decyzji pracodawcy. Należy nadmienić, że prowadzenie ewidencji czasu pracy w innej postaci niż reszta dokumentacji pracowniczej, np. w postaci elektronicznej przy papierowej postaci pozostałych dokumentów, jest dopuszczalne. Takie stanowisko zajął resort pracy (patrz ramka - pkt 1) z tym zastrzeżeniem, że inna postać nie może dotyczyć jednostkowych dokumentów.
W niektórych przypadkach przepisy prawa pracy dopuszczają prowadzenie ewidencji czasu pracy w wersji uproszczonej. Zgodnie z art. 149 § 2 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277) taka możliwość występuje w odniesieniu do ewidencji pracowników:
Do kadry zarządzającej zalicza się osoby kierujące zakładem pracy jednoosobowo i ich zastępców lub pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego oraz głównych księgowych (art. 128 § 2 pkt 2 K.p.). Nie zalicza się natomiast kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych. Ich ewidencja czasu pracy ma więc typową, pełną postać.
Co ważne, uproszczenie ewidencji czasu pracy polega jedynie na braku obowiązku wykazywania godzin pracy. Nie zwalnia to pracodawcy z obowiązku ujawniania pozostałych, tj. poza godzinami pracy, elementów tej ewidencji oraz prowadzenia pozostałej dokumentacji z zakresu ewidencjonowania czasu pracy, określonej w § 6 pkt 1 lit. b)-d) rozporządzenia dokumentacyjnego.
Jedną z informacji wykazywanych w karcie ewidencji czasu pracy są dane o dyżurze, w tym o godzinach pracy świadczonej w trakcie dyżuru. W kontekście prowadzenia uproszczonej ewidencji czasu pracy - gdzie nie wykazuje się godzin pracy - pojawiła się wątpliwość, czy i jak odnotować dyżur pracownika objętego taką ewidencją. Wobec braku odpowiednich regulacji w tym zakresie, w kwestii tej wypowiedziało się Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
W stanowisku udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 8 września 2021 r. resort pracy uznał, że uproszczenie ewidencji pracowników objętych zadaniowym systemem czasu pracy (i odpowiednio pracowników zarządzających zakładem pracy) oznacza, iż nie podlegają wykazaniu godziny dyżuru, w czasie których pracownicy ci wykonywali pracę (patrz ramka - pkt 2). Godziny takie są bowiem zaliczane do ich czasu pracy, a tym samym do godzin pracy. Ewidencjonowaniu podlegają natomiast godziny dyżuru, w czasie których pracownicy objęci uproszczoną ewidencją nie wykonywali pracy. Przy czym Ministerstwo w swoim piśmie jednocześnie uznało, że art. 149 Kodeksu pracy, dotyczący m.in. uproszczonej ewidencji czasu pracy, nie wyklucza możliwości wykazywania godzin pracy w takiej ewidencji. Decyzja w tym zakresie należy do pracodawcy.
Inną ważną kwestią, co do której wypowiedział się resort pracy w przywołanej opinii, był sposób wykazywania w karcie ewidencji chorobowej nieobecności w pracy. Ministerstwo przyjęło, że powinno się ją wykazywać w dniach.
1. Postać prowadzenia karty ewidencji czasu pracy "(...) można przyjąć, iż także w ramach dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy, część z tych dokumentów np. ewidencja czasu pracy (...) może być prowadzona w postaci elektronicznej, a pozostała część (...), w postaci papierowej. (...)". Odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 czerwca 2019 r. na pytanie naszego Wydawnictwa
"(...) w stosunku do pracowników objętych zadaniowym systemem czasu pracy nie ewidencjonuje się godzin pracy (art. 149 § 2 K.p.). (...) Nie podlegają również ewidencjonowaniu godziny dyżuru pracowników zatrudnionych w zadaniowym systemie czasu pracy, w czasie których pracownicy ci wykonywali pracę; godziny takie są bowiem zaliczane do ich czasu pracy/godzin pracy. Ewidencjonowaniu podlegają natomiast godziny dyżuru takich pracowników, w czasie których nie wykonywali oni pracy (...)". Stanowisko Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej udostępnione naszemu Wydawnictwu w dniu 8 września 2021 r. |
|