Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Zasady prowadzenia akt osobowych dla stosunku pracy trwającego ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zasady prowadzenia akt osobowych dla stosunku pracy trwającego 1 stycznia 2019 r.

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 22 (592) z dnia 10.11.2023

Pracodawca prowadzi dokumentację pracowniczą w postaci papierowej. Nie zdecydował się na dostosowanie dokumentacji sprzed 1 stycznia 2019 r. do przepisów obowiązujących od tego dnia. Czy akta osobowe osób zatrudnionych do 31 grudnia 2018 r. należy podzielić na część zgromadzoną do tego dnia i kompletowaną od 1 stycznia 2019 r. oraz w każdej z nich dokumenty numerować osobno? Czy dokumenty gromadzone od 1 stycznia 2019 r. można wpinać do dotychczasowych części i kontynuować numerację?

Akta osobowe dotyczące stosunku pracy powstałego przed 1 stycznia 2019 r. i kontynuowanego po tej dacie stanowią jeden zbiór dokumentów. Sposób ich prowadzenia od tego dnia zależy od wyboru pracodawcy w kwestii dostosowania/niedostosowania części zgromadzonej do 31 grudnia 2018 r. do nowych przepisów.

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy mają obowiązek prowadzić dokumentację pracowniczą (akta osobowe i dokumentację związaną ze stosunkiem pracy) zgodnie z wymogami obowiązującego od tego dnia rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. poz. 2369 z późn. zm.), dalej rozporządzenia. W zakresie stosunków pracy trwających w dniu 1 stycznia 2019 r., o które pyta Czytelnik, stosują do dokumentacji:

  • zgromadzonej przed 1 stycznia 2019 r. (dalej zwanej starą częścią) - przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem jego § 2-6, które dotyczą podziału, zawartości i reguł katalogowania akt osobowych oraz dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy - w wyłączonym zakresie utrzymują strukturę i zasady przewidziane w uchylonym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji... (Dz. U. z 2017 r. poz. 894), jeżeli nie skorzystają (tak jak Czytelnik) z możliwości dostosowania do nowych regulacji (§ 20 ust. 1 oraz § 21 rozporządzenia),
  • gromadzonej od 1 stycznia 2019 r. - przepisy rozporządzenia (§ 20 ust. 2 rozporządzenia),
  • w postaci kart ewidencji czasu pracy - zakres danych wynikający z przepisów rozporządzenia z dnia 28 maja 1996 r. (§ 20 ust. 3 rozporządzenia).
Dla Prenumeratorów GOFIN

Gdy pracodawca wybierze możliwość ułożenia starej dokumentacji pracowniczej według nowych zasad, wówczas każdy dokument z akt osobowych musi przełożyć do części A, B, C, D lub E (ta część została dodana 21 marca 2023 r. i ma zawierać dokumenty związane z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu), realizując wytyczne z § 3 rozporządzenia. Ma przy tym zachować porządek chronologiczny i nadać nową numerację (w tym w katalogach tematycznych np. A1, B1, C1 i kolejne, jeżeli je tworzy, a także dotyczących danej kary porządkowej D1 i kolejne oraz danej kontroli trzeźwości/na obecność innych środków działających podobnie do alkoholu E1 i kolejne, które jest obowiązany tworzyć) oraz zawrzeć ich wykaz, zgodnie z § 4 rozporządzenia. Dokumenty gromadzone od 1 stycznia 2019 r. dokłada do poszczególnych segmentów. W identyczny sposób pracodawca postępuje z dokumentacją związaną ze stosunkiem pracy, kierując się § 6 rozporządzenia. Czytelnik nie zdecydował się jednak na to rozwiązanie, w związku z czym dotyczą go zasady przedstawione poniżej.

Zwracamy uwagę! W razie decyzji o zachowaniu starej części dokumentacji pracowniczej w dotychczasowym kształcie, przepisy nie instruują, jak technicznie dokonać jej połączenia z częścią powstającą od 1 stycznia 2019 r. W takiej sytuacji, biorąc pod uwagę przepisy rozporządzenia i konieczność kontynuacji dokumentacji:

  • pozostawia się bez zmian istniejące części A, B i C starych akt osobowych oraz tworzy część D i E,
  • dokumenty gromadzone od 1 stycznia 2019 r. dokłada się według zasad określonych w § 3 rozporządzenia do poszczególnych części akt osobowych, o jakich mowa w poprzednim myślniku, zachowując porządek chronologiczny, kontynuując numerację i dopisując do wykazu dokumentów w danej części (§ 4 ust. 1 rozporządzenia),
  • dokumenty gromadzone od 1 stycznia 2019 r. w częściach A, B i C można podzielić na katalogi tematyczne, a w ramach każdego z nich zachować odrębny porządek chronologiczny, numerację i wykaz dokumentów (§ 4 ust. 2 rozporządzenia),
  • dokumenty gromadzone od 1 stycznia 2019 r. w części D i E trzeba podzielić na katalogi związane odpowiednio z daną karą porządkową i kontrolą trzeźwości lub na obecność innych środków działających podobnie do alkoholu (§ 4 ust. 3-4 rozporządzenia),
  • zachowuje się dotychczasowy układ starej dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy, a dokumenty gromadzone od 1 stycznia 2019 r. wpina się w układzie i według zasad określonych w § 6 rozporządzenia.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.