Wkrótce zmieniam miejsce zamieszkania. W związku z tym będę musiał się przemeldować. Posiadam dowód osobisty, w którym wpisane jest miejsce mojego meldunku. Czy po zmianie miejsca zamieszkania powinienem wymienić dowód osobisty? Czy w dniu wyprowadzki muszę wymeldować się w jednym urzędzie, a później zameldować w drugim?
Od kilku lat w nowo wydawanych dowodach osobistych nie zamieszcza się informacji o miejscu zameldowania posiadacza dokumentu. Dowód osobisty wymienia się przede wszystkim, gdy dojdzie do upływu terminu ważności, a także w razie zmiany danych zawartych w dowodzie. Z uwagi na to, że adres zameldowania w dowodzie już nie figuruje, to jego zmiana nie stanowi podstawy do wymiany dowodu osobistego.
Odnośnie kwestii meldunku to nadal każdy obywatel zamieszkujący w kraju powinien posiadać miejsce stałego zameldowania. Nie ma jednak potrzeby załatwiania tych formalności w dwóch różnych urzędach. Obywatel może bowiem wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego, dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu. Wynika to z art. 33 ust. 3 ustawy o ewidencji ludności (Dz. U. z 2018 r. poz. 1382 ze zm.). Zameldowania na pobyt stały lub czasowy dokonuje się m.in. w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której się zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport. W takim przypadku osoba meldująca się przedstawia również potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na właściwym formularzu oraz - do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.
Akt zameldowania jest czynnością administracyjno-techniczną - służy jedynie celom ewidencyjnym.
Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu osobie zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały. W przypadku meldunku na pobyt czasowy takie zaświadczenie wydawane jest jedynie na wniosek zainteresowanego. Zaświadczenia te są ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, przy czym zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy jest ważne nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
Po spełnieniu warunków istnieje możliwość zameldowania w formie elektronicznej, a także wydania w tej formie zaświadczenia o zameldowaniu.
|