Do alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zalicza się:
Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20oC zawartego w gotowym wyrobie.
Na mocy art. 165a ust. 1 pkt 1 ustawy wprowadzono harmonogram zmian, podwyższający stawki podatku akcyzowego na lata 2022-2026. W 2022 r. nastąpiło podwyższenie stawki akcyzy na alkohol etylowy o 10%, a w kolejnych latach 2023-2027 wg harmonogramu podwyżek, akcyza na alkohol etylowy, co roku będzie podwyższana o 5%.
Zgodnie z art. 165a ust. 1 pkt 1 ustawy stawki akcyzy na alkohol etylowy wynoszą:
Stawka akcyzy określona w art. 93 ust. 4 ustawy, w wysokości 8.811,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie dla alkoholu etylowego zostanie osiągnięta w 2027 r.
Zgodnie z art. 93 ust. 5 ustawy, stawka akcyzy na alkohol etylowy wyprodukowany przez gorzelnie należące do producentów owoców produkujące rocznie ponad 10 hektolitrów alkoholu etylowego z owoców dostarczanych im przez producentów owoców pochodzących z ich upraw własnych lub osób z nimi zamieszkujących i utrzymujących się wspólnie wynosi 50% stawki akcyzy, o której mowa w art. 93 ust. 4 ustawy, z ograniczeniem jej stosowania do 30 litrów 100% vol. alkoholu etylowego w roku kalendarzowym na producenta owoców i osób z nim zamieszkujących i utrzymujących się wspólnie, przeznaczonego wyłącznie do jego konsumpcji własnej.
Powyższy przepis oznacza, że dla zastosowania 50% ulgi akcyzowej dla alkoholu etylowego muszą być spełnione następujące warunki:
W art. 93 ust. 6 ustawy zdefiniowano "producenta owoców", określając go jako producenta posiadającego tytuł prawny do co najmniej 0,5 ha gruntu rolnego obsadzonego drzewami lub krzewami owocowymi, z których pozyskuje owoce.
Dodatkowo do celów kontrolnych w art. 93 ust. 7 ustawy wprowadzono warunek zastosowania obniżonej o 50% stawki podatku akcyzowego, którym jest zawarcie przez producenta owoców umowy z gorzelnią na produkcję określonej ilości alkoholu etylowego.
Zniżkę podatku akcyzowego w wysokości 50% będzie można wykorzystać do 30 litrów 100% alkoholu etylowego w całym roku, oznacza to, że w 2022 r., obniżona stawka akcyzy wyniesie 34,52 zł od 1 litra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.
Powyższa ulga nie jest dedykowana dla małych gorzelni, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy. Korzystać z ulgi mogą gorzelnie, które produkują więcej niż 10 hl alkoholu etylowego w ciągu roku kalendarzowego, posiadające status składu podatkowego lub produkujące poza składem podatkowym i rozliczające się w formie przedpłaty (art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy).
Zgodnie z § 24 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1636), gorzelnia ma obowiązek przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, co najmniej na dzień przed rozpoczęciem produkcji alkoholu etylowego, informację o zamierzonej produkcji alkoholu etylowego. Informacja ta powinna zawierać następujące dane:
Na producencie alkoholu etylowego z owoców ciąży obowiązek oznaczania tych napojów alkoholowych podatkowymi znakami akcyzy (art. 116 ust. 1 ustawy).
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku produkcji poza składem podatkowym w systemie przedpłaty przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Na mocy art. 126 ustawy, decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Do składanego wniosku wnioskodawca (producent napojów alkoholowych) powinien dołączyć dokumenty o:
1) zaległościach podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa albo ich braku;
2) rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i posiadaniu zezwolenia, koncesji lub uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.);
3) rejestracji podatkowej, o której mowa w art. 16 ustawy;
4) uprawnieniu do prowadzenia składu podatkowego;
5) posiadanych wyrobach akcyzowych.
Przed wydaniem decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, który złożył wniosek o wydanie podatkowych znaków akcyzy - wpłaca kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy oraz kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy.
Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (produkcja w składzie podatkowym), podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Zgodnie z art. 23 ustawy podatnicy prowadzący składy podatkowe są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego (art. 23 ust. 1 ustawy).
Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne (tzw. wpłaty dzienne), dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa m.in. w art. 21 ust. 2 pkt 1 ustawy. Wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju.
W przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych w formie przedpłaty, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane (art. 22 ust. 1 ustawy).
Wpłaconą przedpłatę akcyzy zalicza się na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy. Wpłaconą przedpłatę akcyzy uwzględnia się w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy. Kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż po powstaniu obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania akcyzy w formie przedpłaty. W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest mniejsza od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, od tej różnicy należne są odsetki jak od zaległości podatkowej, za okres od ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostały wyprodukowane, do dnia, w którym powinna zostać zapłacona należna akcyza za te wyroby. Przepisy o zaległościach podatkowych stosuje się odpowiednio.
W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest większa od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, nadwyżkę przedpłaty akcyzy wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozlicza się przy przedpłatach akcyzy za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
Wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436).
|